شناسایی ابعاد و شاخصههای الگوی آسیبشناسی تولید دانش در بین اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی
الموضوعات :کیوان کاوه 1 , تقی آقاحسینی 2 , محبوبه سادات فدوی 3
1 - گروه مدیریت آموزشی، واحد اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی (خوراسگان)، اصفهان، ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، اصفهان، ایران.
3 - گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، واحد اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی(خوراسگان)، اصفهان، ایران
الکلمات المفتاحية: آسیبشناسی, نظام آموزش عالی, ساختار سازمانی, تولید دانش,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی ابعاد و شاخصه های الگوی آسیب شناسی تولید دانش در بین اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی بود. این تحقیق نوعی تحقیق کاربردی و روش تحلیل محتوای کیفی با راهبرد داده بنیاد بود. مشارکت کنندگان اعضای هیأت علمی تمام وقت در دانشگاه آزاد اسلامی بودند که با رویکرد هدفمند و روش موارد مطلوب انتخاب گردیدند و با آنها به روش نیمه ساختار مصاحبه به عمل آمد. مصاحبه تا رسیدن به نقطه اشباع ادامه یافت. برای دستیابی به مؤلفه ها، مفاهیم و عبارات اولیه از کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده گردید. با توجه به کدگذاری ها و مضامین به دست آمده از متون علمی و مصاحبه مشارکت کنندگان، آسیبهای مربوط به نظام دانشگاه آزاد با دو زیر مقوله "خط مشیگذاران" و "دست اندرکاران پژوهش"، آسیبهای مربوط به ساختار سازمانی با سه زیر مقوله "میزان رسمیت سازی"، "میزان تمرکز و عدم تمرکز" و " میزان پیچیدگی" و مشکلات مربوط به مسایل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی با دو زیر مقوله "عوامل فرهنگی اجتماعی" و "عوامل اقتصادی" به عنوان مؤلفه های الگوی فوق به دست آمد.
_||_