هدف از اجرای این پژوهش ارائه الگوی آموزش مهارتهای زندگی به دانشآموزان ابتدایی مبتنی بر عوامل ساختاری، زمینهای و فرایندی بود. پژوهش ازنظر اهداف کاربردی و ازنظر نوع مطالعه و ماهیت پژوهش در بعد کیفی جستجوی اکتشافی و از بعد کمی پیمایشی مقطعی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه م چکیده کامل
هدف از اجرای این پژوهش ارائه الگوی آموزش مهارتهای زندگی به دانشآموزان ابتدایی مبتنی بر عوامل ساختاری، زمینهای و فرایندی بود. پژوهش ازنظر اهداف کاربردی و ازنظر نوع مطالعه و ماهیت پژوهش در بعد کیفی جستجوی اکتشافی و از بعد کمی پیمایشی مقطعی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان ابتدایی شاغل به تدریس در مدارس ابتدایی شهرستان رفسنجان (به تعداد 1457 نفر) در سال تحصیلی 1400-1399 بودند. برای تعیین حجم نمونه در بعد کیفی از روش نمونهگیری هدفمند و فن دلفی و در بعد کمی از نمونهگیری کوکران استفاده شد. تعداد نمونه حداقل موردنیاز برابر با 304 نفر برآورد شد ابزار سنجش دو پرسشنامه محقق ساخته (پرسشنامه مهارتهای زندگی با 91 سؤال و پرسشنامه عوامل سهشاخگی با 27 سؤال) بود که اعتبار یابی پرسشنامهها نشان داده شد از روایی همگرا و واگرا در حد مقبولی برخوردار هستند. داده های کیفی با استفاده از کدگذاری باز و محوری مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت تا درنهایت به تدوین الگوی آموزش مهارتهای زندگی انجامید و الگوی پژوهش با 15 مؤلفه مهارت زندگی شامل مهارتهای ارتباط، مهارتهای قابلعرضه، خود مسئولیتی، اخلاق کاری، مدیریت، مهارتهای زندگی سالم، تفکر انتقادی، همکاری، تصمیمگیری، تفکر خلاق، خودآگاهی، هدفگذاری، حل مسئله، توجه به دیگران، عزتنفس و 10 مؤلفه از عوامل سهشاخگی شامل کتاب درسی، تلویزیون، کارگاه آموزشی، خانواده، همسالان، جامعه، فضای مجازی، مشاور، کتاب غیردرسی و مدرسه ارائه گردید.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر باهدف تبیین ابعاد و مؤلفههای مدل بهرهوری مدیران آموزشوپرورش استان لرستان انجام شد. روش تحقیق تلفیقی (کیفی- کمّی) و ازنظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری در مرحله کیفی شامل 12 نفر از خبرگان و در مرحله کمّی کلیه مدیران مدارس دوره دوم متوسطه آموزشوپرورش استان چکیده کامل
پژوهش حاضر باهدف تبیین ابعاد و مؤلفههای مدل بهرهوری مدیران آموزشوپرورش استان لرستان انجام شد. روش تحقیق تلفیقی (کیفی- کمّی) و ازنظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری در مرحله کیفی شامل 12 نفر از خبرگان و در مرحله کمّی کلیه مدیران مدارس دوره دوم متوسطه آموزشوپرورش استان لرستان به تعداد 411 نفر بودند. برای تعیین حجم نمونه کیفی از روش اشباع نظری و در بخش کمّی، از جدول کرجسی- مورگان تعداد 199 نفر (102 مرد و 97 زن) بهعنوان نمونه آماری تعیین و با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساختهای بود که اعتبار آن توسط اساتید و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ بررسی و مقدار 82/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از نرمافزارهای Spss26 و معادلات ساختاری lisrel استفاده شد. نتایج بخش کیفی با پانل دلفی نشان داد هفت مؤلفه عوامل انگیزشی، عوامل مدیریتی، عوامل محیطی، عوامل توانمندسازی، عوامل مقبولیت، عوامل نوآوری و عوامل سازمانی و 62 شاخص برای بهرهوری مدیران شناسایی شد. نتایج معادلات ساختاری نیز نشان داد بارعاملی عوامل انگیزشی 84/0، عوامل مدیریتی 79/0، عوامل محیطی 80/0، عوامل توانمندسازی 72/0، عوامل مقبولیت 83/0، عوامل نوآوری 69/0 و عوامل سازمانی 85/0 هستند. همچنین تمام شاخصهای برآورد مدل اندازهگیری نشان از برازش مناسب مدل بودند.
پرونده مقاله
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی ابعاد و شاخصه های الگوی آسیب شناسی تولید دانش در بین اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی بود. این تحقیق نوعی تحقیق کاربردی و روش تحلیل محتوای کیفی با راهبرد داده بنیاد بود. مشارکت کنندگان اعضای هیأت علمی تمام وقت در دانشگاه آزاد اسلامی بودند ک چکیده کامل
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی ابعاد و شاخصه های الگوی آسیب شناسی تولید دانش در بین اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی بود. این تحقیق نوعی تحقیق کاربردی و روش تحلیل محتوای کیفی با راهبرد داده بنیاد بود. مشارکت کنندگان اعضای هیأت علمی تمام وقت در دانشگاه آزاد اسلامی بودند که با رویکرد هدفمند و روش موارد مطلوب انتخاب گردیدند و با آنها به روش نیمه ساختار مصاحبه به عمل آمد. مصاحبه تا رسیدن به نقطه اشباع ادامه یافت. برای دستیابی به مؤلفه ها، مفاهیم و عبارات اولیه از کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده گردید. با توجه به کدگذاری ها و مضامین به دست آمده از متون علمی و مصاحبه مشارکت کنندگان، آسیبهای مربوط به نظام دانشگاه آزاد با دو زیر مقوله "خط مشیگذاران" و "دست اندرکاران پژوهش"، آسیبهای مربوط به ساختار سازمانی با سه زیر مقوله "میزان رسمیت سازی"، "میزان تمرکز و عدم تمرکز" و " میزان پیچیدگی" و مشکلات مربوط به مسایل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی با دو زیر مقوله "عوامل فرهنگی اجتماعی" و "عوامل اقتصادی" به عنوان مؤلفه های الگوی فوق به دست آمد.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر شناسایی، تحلیل مؤلفههای رهبری پژوهشی و سنجش میزان ضریب توافق مؤلفههای استخراجشده از دیدگاه اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد بود. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش آمیخته (کمی و کیفی) انجامشده است. جامعه آماری در بخش کیفی، مقالات منتشره در خصوص موضوع چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر شناسایی، تحلیل مؤلفههای رهبری پژوهشی و سنجش میزان ضریب توافق مؤلفههای استخراجشده از دیدگاه اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد بود. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش آمیخته (کمی و کیفی) انجامشده است. جامعه آماری در بخش کیفی، مقالات منتشره در خصوص موضوع موردبحث بود که ابتدا 160 مقاله در این زمینه جستجو و دستهبندی شد. پس از بررسی، 50 مقاله داخلی و خارجی بین سالهای 1391 تا 1399 (2012 تا 2020) با بهرهگیری از ابزار فیشبرداری موردمطالعه محتوایی قرار گرفت. ابتدا ابعاد اصلی مشخص شد، سپس مؤلفههای مرتبط با هر یک از ابعاد دستهبندی شد. جامعه آماری بخش کمی 35 نفر از اعضاء هیئتعلمی دانشگاهها میباشند که ملاک خبرگی این افراد، تجربه حداقل راهنمایی 10 رساله دانشگاهی است، پرسشنامهای با 69 سؤال تنظیم و از طریق تکنیک دلفی[1] در اختیار خبرگان و صاحبنظران قرار گرفت. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 78/0 درصد و روایی محتوی زیر نظر کمیته علمی تأیید شد، با استفاده از آزمون ضریب هماهنگی کندال و با نرمافزار spss پردازش صورت گرفت. نتایج نشان داد ضریب نهایی میانگین وزنی توافقی برای ضریب توافق پایانی رهبری پژوهشی (W=0/88) بود. همچنین اعلام نظر نهایی در مورد ابعاد اصلی رهبری پژوهشی شامل، انگیزههای رهبری پژوهشی (W=0/85)، توسعه فکری رهبری پژوهشی (W=90)، توسعه رفتاری رهبران پژوهشی (W=0/89)، توسعه هویت حرفهای در رهبری پژوهشی (W=0/91)، سبکهای مؤثر در رهبری پژوهشی (W=0/87)، موانع رهبری پژوهشی (W=0/90)، زمینه ضروری رهبری پژوهشی (W=0/85)، توسعه مهارتهای تیم سازی رهبری پژوهشی (W=0/91) بود.
پرونده مقاله
تحقیق حاضر بهمنظور طراحی الگویی مناسب برای شایستگیهای راهبران آموزشیتربیتی مدارس ابتدایی روستایی و عشایری وزارت آموزشوپرورش ایران انجامگرفته است. این پژوهش، برمبنای هدف، از نوع پژوهشهای توسعهای و کاربردی و ازنظر ماهیت و روششناختی جزو پژوهشهای ترکیبی است؛ چکیده کامل
تحقیق حاضر بهمنظور طراحی الگویی مناسب برای شایستگیهای راهبران آموزشیتربیتی مدارس ابتدایی روستایی و عشایری وزارت آموزشوپرورش ایران انجامگرفته است. این پژوهش، برمبنای هدف، از نوع پژوهشهای توسعهای و کاربردی و ازنظر ماهیت و روششناختی جزو پژوهشهای ترکیبی است؛ که در دو مرحلهی کیفی و کمی صورت گرفته است. در مرحلهی اول، پژوهش کیفی مبتنی بر نظریهی داده بنیاد و با استفاده از رویکرد هدفمند و بهکارگیری معیار اشباع نظری، با 21 مشارکتکننده از متخصصان، درمجموع به مدت 1044 دقیقه، مصاحبهی عمیق انجامگرفته و برای تحلیل مصاحبهها از روش تئوری داده بنیاد استفادهشده است. در کل ۶۸۴ کدباز یا اولیه استخراج شد. از مجموع کدهای باز، ۱۱۲ مفهوم پایه استخراج شد. در مرحلهی بعد، مفاهیم پایه با توجه به وجوه مشابهت و افتراق معنایی، در ۲۲ مقولهی انسجام بخش طبقهبندی شدند. در مرحلهی دوم، پژوهش کمی با تهیهی پرسشنامه محقق ساخته شامل 112 پرسش تخصصی با طیف لیکرت پنج درجه است. این سؤالات در قالب 22 سازهی فرعی و 6 سازهی اصلی طبقهبندیشدهاند؛ با روایی و پایایی بالا. آلفای کرونباخ تمامی متغیرها، بزرگتر از 7/0 بوده و پرسشنامهی نهایی با نمونه 311 نفر از بین راهبران آموزشی تربیتی مدارس روستایی و عشایری توزیع شد. دادههای خام بهدستآمده از جامعهی آماری با استفاده از تکنیکهای آماری مناسب، نرمافزار SPSS و Smart PLS مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفته و الگوی مفهومی تحقیق به تأیید نهایی رسیده است.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف طراحی و آزمون مدل تسهیم دانش (مطالعه موردی در بین کارکنان آموزش و پرورش) انجام گرفته است. در این پژوهش از روش پژوهش ترکیبی یا آمیخته از طریق تلفیق روشهای کیفی و کمی استفاده شده است. جامعه آماری در بخش کیفی مرحله شامل کلیه اساتید دانشگاهها، کارشناسان چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف طراحی و آزمون مدل تسهیم دانش (مطالعه موردی در بین کارکنان آموزش و پرورش) انجام گرفته است. در این پژوهش از روش پژوهش ترکیبی یا آمیخته از طریق تلفیق روشهای کیفی و کمی استفاده شده است. جامعه آماری در بخش کیفی مرحله شامل کلیه اساتید دانشگاهها، کارشناسان و صاحب نظران حوزه مدیریت آموزشی و کارکنان اداری با تجربه آموزش و پرورش بویژه خبرگان دربحث تسهیم دانش بودند و نمونه آماری در این بخش شامل8 نفر از اساتید دانشگاهها، 4 نفر ازکارشناسان و خبرگان حوزه مدیریت آموزشی و 4 نفر از کارکنان اداری آموزش و پرورش بودند که با آنها مصاحبه انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش در بخش کمی شامل کلیۀکارکنان اداری آموزش و پرورش بوده است که براساس آخرین آمار و اطلاعات موجود در معاونت پژوهش و برنامه ریزی اداره کل آموزش و پرورش در سال تحصیلی 99 - 98 در مجموع 1412 نفر از فرهنگیان در پست های اداری مشغول به کار بودند که محقق با استفاده ار روش خوشه ای چند مرحله ای نمونه ای به حجم 304 نفر از آنان را انتخاب و پرسشنامه محقق ساخته را به اجرا در آورد ( محقق براساس معیارهای استخراج شده از مرحله کیفی شامل اسناد، کتب، مقالات و مصاحبه نیمه ساختار یافته و در سه مرحله کدگذاری باز ، کدگذاری محوری و کُدگذاری انتخابی به طراحی پرسشنامه محققساخته برای مدل تسهیم دانش در بین کارکنان آموزش و پرورش نیاز اقدام نمود.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر اثربخشی راهبران آموزشی انجام شده روش از نظر اهداف کاربردی از لحاظ ماهیت ونوع مطالعه تحلیل محتوا میباشد. جامعه آماری پژوهش، شامل اساتید دانشگاه رشته مدیریت آموزشی که بر اساس روش نمونه‎گیری نظری از نوع گلولهبرفی و بر اساس اشبا چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر اثربخشی راهبران آموزشی انجام شده روش از نظر اهداف کاربردی از لحاظ ماهیت ونوع مطالعه تحلیل محتوا میباشد. جامعه آماری پژوهش، شامل اساتید دانشگاه رشته مدیریت آموزشی که بر اساس روش نمونه‎گیری نظری از نوع گلولهبرفی و بر اساس اشباع نظری دادهها، 15 نفر خبره برای مصاحبه انتخاب شدند. برای بررسی روایی یافته ها از روشهای همسوسازی منابع داده ها و خود بازبینی محقق و به منظور تعیین پایایی، روش توافق بین دو کدگذار به کار گرفته شد. برای تحلیل داده ها از تحلیل محتوا و کدگذاری باز ومحوری استفاده شد.. براساس نتایج حاصل عوامل موثر بر اثربخشی راهبران آموزشی در 8 عامل خلاصه شدند: 1- ویژگیهای فردی و شخصیتی راهبر 2- نظارت و راهنمایی 3- دانش فنی و مهارتی راهبری 4- جو سازنده و مشارکتی مدرسه 5- ایجاد انگیزش و حمایت از همکاران 6- ارتباط موثر 7- رشد و توانمندسازی همکاران 8- شرایط محیطی و اقتضایی مدرسه. می باشند.بنابراین افرادی که به دنبال نظارت و راهبری اثربخش در آموزش و پرورش هستند باید این عوامل را بیشتر مد نظر قرار دهند.
پرونده مقاله