ارائه الگوی آموزش مهارتهای زندگی به دانشآموزان ابتدایی مبتنی بر عوامل ساختاری، زمینهای و فرایندی
الموضوعات :علی جباری ظهیرابادی 1 , مهدی شریعتمداری 2 , یلدا دلگشایی 3 , فرشته کردستانی 4
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: دانشآموزان ابتدایی, مدل سهشاخگی, الگوی مهارتهای زندگی, مدل 4H,
ملخص المقالة :
هدف از اجرای این پژوهش ارائه الگوی آموزش مهارتهای زندگی به دانشآموزان ابتدایی مبتنی بر عوامل ساختاری، زمینهای و فرایندی بود. پژوهش ازنظر اهداف کاربردی و ازنظر نوع مطالعه و ماهیت پژوهش در بعد کیفی جستجوی اکتشافی و از بعد کمی پیمایشی مقطعی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان ابتدایی شاغل به تدریس در مدارس ابتدایی شهرستان رفسنجان (به تعداد 1457 نفر) در سال تحصیلی 1400-1399 بودند. برای تعیین حجم نمونه در بعد کیفی از روش نمونهگیری هدفمند و فن دلفی و در بعد کمی از نمونهگیری کوکران استفاده شد. تعداد نمونه حداقل موردنیاز برابر با 304 نفر برآورد شد ابزار سنجش دو پرسشنامه محقق ساخته (پرسشنامه مهارتهای زندگی با 91 سؤال و پرسشنامه عوامل سهشاخگی با 27 سؤال) بود که اعتبار یابی پرسشنامهها نشان داده شد از روایی همگرا و واگرا در حد مقبولی برخوردار هستند. داده های کیفی با استفاده از کدگذاری باز و محوری مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت تا درنهایت به تدوین الگوی آموزش مهارتهای زندگی انجامید و الگوی پژوهش با 15 مؤلفه مهارت زندگی شامل مهارتهای ارتباط، مهارتهای قابلعرضه، خود مسئولیتی، اخلاق کاری، مدیریت، مهارتهای زندگی سالم، تفکر انتقادی، همکاری، تصمیمگیری، تفکر خلاق، خودآگاهی، هدفگذاری، حل مسئله، توجه به دیگران، عزتنفس و 10 مؤلفه از عوامل سهشاخگی شامل کتاب درسی، تلویزیون، کارگاه آموزشی، خانواده، همسالان، جامعه، فضای مجازی، مشاور، کتاب غیردرسی و مدرسه ارائه گردید.
_||_