اثر بخشی درمان با رویکرد روایت درمانی برابعاد باورهای فراشناختی و ابعاد شایستگی اجتماعی دختران نوجوان آزار دیده جنسی
الموضوعات :
1 - استاد دانشگاه
الکلمات المفتاحية: ", روایت درمانی", , ", ابعاد باورهای فراشناختی", , ", ابعاد شایستگی های اجتماعی", , ", دختران نوجوان", , ", آزار دیده جنسی", ,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر اثربخشی درمان با رویکرد روایت درمانی بر ابعاد باورهای فراشناختی و ابعاد شایستگی اجتماعی دختران نوجوان آزار دیده جنسی 9 تا 13 ساله انجام گردید. این پژوهش با توجه به گردآوری دادهها کاربردی میباشد و ازنظر هدف این پژوهش بر مبنای تحقیقات نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون –پسآزمون بوده جامعه آماری کلیه کودکان آسیب دبده جنسی 9 تا 13 سال که به مراکز خدمات مشاوره پیوند انجمن اولیا و مربیان آموزشوپرورش استان البرز بودند جامعه آماری پژوهش ؛ نمونهای به حجم 30 نفر در دو گروه پانزده نفره از کودکان سیب دیده جنسی جامعه آماری از روش نمونه گیری تصادفی در دو گروه 15 نفره جایگزین شدند و بهمنظور سنجش متغیرهای مورد استفاده در پژوهش از پرسشنامه شایستگی اجتماعی بوده است. نتایج تحلیل کورایانس ، نشان از تأثیر آموزش رویکرد رفتار شناختی و رویکرد روایت درمانی ، بر باورهای فراشناختیِ مثبت می باشد که آموزش رویکرد روایت درمانی، تأثیر بیشتری از آموزش رویکرد شناختی - رفتاری داشت. همچنین نتایج ، نشان داد که آموزشِ رویکرد مطرح شده ، بر باورهای فراشناختیِ منفی نیز، تأثیر معنی داری دارد. همچنین نتایج در این پژوهش، نشان از تأثیر آموزش رویکرد روایت درمانی بر ابعاد شایستگیهای اجتماعیِ مثبت، تأثیر مثبت و معنی داری دارد که آموزش رویکرد روایت درمانی،تأثیر بسزایی داشته است .