طراحی و تبیین مدل هوش بازاریابی مبتنی بر توسعه محصولات جدید در صنعت خودرو ایران
الموضوعات :نیکا حبیبی 1 , اعظم رحیمی نیک 2 , فریده حق شناس کاشانی 3
1 - گروه مدیریت بازرگانی ، واحد تهران مرکزی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران،ایران
2 - استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت بازرگانی،واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران
الکلمات المفتاحية: توسعه محصول جدید, هوش بازاریابی, داده بنیاد, خودروسازی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل هوش بازاریابی مبتنی بر توسعه محصول جدید در صنعت خودروسازی ایران و شناسایی روابط بین مولفهها، پیشایندها و پیامدهای مدل انجام شده است. روش پژوهش حاضر از نوع آمیخته – طرح اکتشافی، در مرحله کیفی مبتنی بر نظریه داده بنیاد و در مرحله کمی توصیفی پیمایشی میباشد. روش نمونه گیری در مرحله کیفی هدفمند بوده و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه پیدا کرده و نهایتاً 15 مصاحبه عمقی انجام شده است. تعداد نمونهها در مرحله کمی 385 نفر بوده است نتایج کدگذاری دادهها در مرحله کیفی منجر به ایجاد مدل پارادایمی گردید و جهت قسمت کمی تحقیق از یک مدل فرایندی استفاده گردید که در این مدل 12 بعد بر اساس استنباط محقق مشتمل بر مدیریت ارتباط با مشتری، فرایند تحقیقات بازاریابی، نیاز مدیران به داشبوردهای مدیریتی، هوش بازاریابی، بازارگرایی مدیریت، فناوری اطلاعات، ارزیابی تدوین نقشه راه ویژگیهای محصول، سفارشیسازی محصولات و خدمات بر اساس ذایقه مشتری، ارزیابی فرایند توسعه محصول جدید و متغیر وابسته نهایی شامل کاهش ضایعات توسعه محصول جدید، رضایت مشتری، رقابتپذیری هستند. نتایج حاکی از تایید 16 فرضیه تحقیق که بیانگر اینکه بین مولفهها رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
_|1) بهناز، خوشطینت، ابوالفضل، شاهآبادی، (1397) تأثیر هوش بازاریابی و هوش کسبوکار بر کسب مزیت رقابتی در صنعت توزیع دارو با در نظرداشتن نقش تعدیل گر هوش رقابتی، نشریه راهبردهای بازرگانی، دوره 25، شماره 1، ص 120-123.
2) جعفری، ملیحه، فكري، ركسانا "تعیین عوامل مؤثر برموفقیت فرآیندتوسعه¬محصول جدیدبا تکیه بر سیستم¬مدیریت¬کیفیت¬فراگیر "، سومين همايش ملي¬مهندسي¬صنايع وسيستم، دانشگاه¬پيام-نور1390.
3) جوکار، علیاکبر، فروغی نیا، خورشید؛ محمودی میمند، محمد؛ حسینی، میرزا حسن (1398)، عوامل مؤثر بر مشارکت مشتری در فرایند توسعه محصول جدید (موردمطالعه صنایع غذایی استان مازندران)، مدیریت فردا - شمار 60 رتبه علمی- (12 صفحه - از 221 تا 232).
4) حسین¬گلی، علی، خادم¬حجتی، طبیه (1401)، تأثیر هوش تجاری در بازاریابی بر افزایش فروش در شرکتهای تولیدی، فصلنامه چشم¬اندازحسابداری¬ومدیریت¬دوره 5، شماره 59، بهار1401(جلد چهارم).
5) دهقان¬دهنوي، حسن، نایب¬زاده، شهناز، زرین¬آبادي، احسان، "درصنعت¬نساجی (NPD) بررسی-عوامل ¬موثربرموقعیت¬توسعه محصول جدید"، سومين كنفرانس بين المللي مهندسي نساجي – يزد، 1390.
6) دهقان پور، حوریه، سرلاب، رقیه، چاوشی، سید رسول، دنیا پور، حسین (1399)، بررسی تأثیر هوش بازاریابی بر رقابتپذیری فروشگاههای آنلاین ورزشی با نقش میانجی عملکرد نوآورانه، فصلنامه علمی تحقیقات بازاریابی نوین، سال دهم، شماره سوم، شماره پیاپی38
7) عالم تبریز، اکبر؛ حمیدی زاده، محمدرضا؛ دری نوکرانی، بهروز؛ محمدی (1396) به ارائه مدل توسعه محصول جدید در صنعت خودروسازی کشور، تابستان 1396 - شماره 26 علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ 19ISC (صفحه - از 33 تا 51)
8) فنایی، محمدرضا، ناظم¬بکایی محسن (1399)، پژوهش تأثیر قابلیتهای هوش بازار و ارتباطات بازاریابی بر عملکرد صادراتی از طریق نفش میانجی مزیت رقابتی، سومین کنفرانس مهندسی صنایع، اقتصاد و مدیریت.
9) Aarikka-Stenroos, L. and Sandberg, B. (2012), “From new-product development to commercialization through networks”, Journal of Business Research, Vol. 65 No. 2, pp. 198-206
10) Al-Saqqa, Ahmed Hesham, Rushdy A. Wady (2017),The Role of Marketing Intelligence in Achieving Competitive Advantage Case Study: Internet Service Provider Companies in The Gaza Strip, A thesis Submitted in Partial Fulfilment of the Requirements for Master of Business Administration.
11) Bonner, J.M. (2010).Customer interactivity and new product performance: moderating effects of product newness and product embeddedness. Industrial Marketing Management.Vol.39 No.3. pp.92-485
12) Cooper, R.G.Edgett, S.J.(2002),“NPD: Practices The Dark Side of Time and Time Metrics in Product Innovation”, PDMA Visions Magazine
13) Cooper, R.G. (1983) A Process Model for Industrial New Product Development. IEEE Transaction on Engineering Management, EM-30, 2-11.
14) Cooper, G. R. (1999). From experience: the invisible success factors in product innovation. Journal of Product Innovation Management, 16(2), 115-133.
15) Cooper, G. R. (2008). Perspective: The Stage-Gate Idea-to-Launch, Process – Update, What’s New and NexGen System, Journal of Product Innovation Management, 25( 3), 213-232.
16) Cooper,G. R. (2009). How companies are reinventing their idea-to-launch methodologies, Research, Technology Management, 52(2), 47-57.
17) Creswell, J. W. & Plano Clark, V. L. (2018). Designing and Conducting Mixed Methods Research (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: SAGE.
18) David W. Cravens, Nigel Piercy (2003),Strategic Marketing, McGraw-Hill Irwin, Business & Economics, 123-136 pages.
19) Efrat, et al. When marketing and innovation interact: The case of born-global firms, International Business Review (2017), http: //dx.doi.org/10.1016/j.ibusrev.2016.09.006
20) Juhari, M and Stephens, K,(2006), “Tracing the Origins of Competitive Intelligence Throughout History”, Journal of Competitive Intelligence and Management, Vol. 3 No. 4, pp. 61-82.
21) Juhari, M and Stephens, K,(2010), “Tracing the Origins of Competitive Intelligence Throughout History”, Journal of Competitive Intelligence and Management, Vol. 3 No. 4, pp. 61-82.
22) Henseler, J. Ringle, C. M. & Sinkovics, R. R. (2009). The use of partial least squares path modeling in international marketing. In New challenges to international marketing. Emerald Group Publishing Limited.
23) Kotler.P and Keller, K,(2010), “Marketing Management”,12th, Pearson Education. pp 86-101.
24) Kevin J. Trainor, Michael T. Krush, Raj Agnihotri, (2013) "Effects of relational proclivity and marketing intelligence on new product development", Marketing Intelligence & Planning, Vol. 31 Issue: 7, pp.788-806, https: //doi.org/10.1108/MIP-02-2013-0028
25) Kotler Philip, Armstrong Gary ( 2011), Principles of Marketing, 14th ed.
26) Ladipo Patric Kunle Ade, Awoniyi Mufutau Akanbi, Arebi Ismail Tubosun (2017), The Influence of Marketing Intelligence on Business Competitive Advantage (A Study of Diamond Bank Plc, Journal of Competitiveness, Vol. 9, Issue 1, pp. 51 – 71.
27) Marco Leite. Vanessa Braz. Agile manufacturing practices for new product development: Industrial case studies, May 2016, Journal of Manufacturing Technology Management 27(4): 560-576, DOI: 10.1108/JMTM-09-2015-0073.
28) Navarro-Garcia, A. Barrera-Barrera, R. villarejo-Ramos, A. F. (2013a). The importance of market intelligence in Spanish firms exporting activity. Esic Market Economics and Business Journal, 44(3), 9-31.
29) Philip Kotler, and Kevin Lane Keller, Marketing Management 12th edition, Pearson/Prentice Hall, 2006, pp 654-655.
30) Philip Kotler, Gary Armstrong,(1999),Principle of Marketing, Prentice Hall, Marketing , 234-265 pages.
31) Stanley F. Slater, Jakki J. Mohr, and Sanjit Sengupta, Radical Product Innovation Capability: Literature Review, Synthesis, and Illustrative Research Propositions, Product Development & Management Association, Journal of Product Innovation Management • May 2014, 31(3): 552–566.
32) Tanawat Hirunyawipada, Audhesh K. Paswan, Charles Blankson (2015), "Toward the development of new product ideas: asymmetric effects of team cohesion on new product ideation", Journal of Business & Industrial Marketing, Vol. 30 Iss: 7, pp.855 – 866.
33) Takeuchi, H. and Nonaka, I. (1986) The New New Product Development Game. Harvard Business Review, 64, 137-146.
|_