ارائه طرح مالیات کربن برای صنعت خودروسازی ایران
الموضوعات :هادی نجفیان 1 , حبیب اله جوانمرد 2 , احمد سرلک 3
1 - دانشجوی دکتری،گروه مدیریت صنعنی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.
2 - گروه آموزشی مدیریت صنعتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
3 - گروه آموزشی اقتصاد، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
الکلمات المفتاحية: صنعت خودرو, انتشار کربن, مالیات کربن, طرح مالیات,
ملخص المقالة :
برای کاهش انتشار گازهای گلخانهای ایجاد مالیات کربن مورد توجه کشورهای متعدد قرار گرفته و نتایج منشره حاکی از اثرات مثبت این مالیات بر کاهش آلایندهها و توسعه تکنولوژیهاست. صنایع خودروسازی با زنجیره تامین گسترده نقش مهمی در انتشار آلایندهها دارند. برای کاهش انتشار کربن در این صنعت نیاز به یک طرح مناسب است. هدف مقاله ارائه طرح مالیات کربن برای صنعت خودروسازی ایران است. روش تحقیق توصیفی وگردآوری دادهها، میدانی است، جامعه آماری دو گروه است. گروه اول خبرگان اقتصادی برای پیشنهاد طرحهای ممکن، تعیین شاخصهای ارزیابی و انتخاب طرح مناسب است. گروه دوم متخصصین شرکتهای خودروسازی برای انتخاب طرح مناسب است. با روش مصاحبه تخصصی با خبرگان، میانگین فازی اثر عوامل در مالیات کربن مشخص شد و تعداد شش طرح پیشنهادی از ترکیب عوامل موثر بر مالیات کربن تعیین شد. با استفاده از ایانپی فازی و ویکور شش طرح پیشنهادی رتبهبندی شدند. نتایج نشان داد که خبرگان اقتصادی طرحهای اخذ مالیات کربن را مورد توجه قرار داده و از بین آنها طرحی که انرژی سوختهای نفتی و گاز را پوشش میدهد انتخاب کرده و متخصصین طرحهای دارای معافیت مالیاتی را مدنظر داشته و از بین آنها طرحی که فقط سوختهای نفتی را پوشش میدهد انتخاب کردهاند.
_|1) آریان¬پور، محمدمهدی؛ دهقانی قناتغستانی، محسن؛ دوستی مطلق، سید نصیب الله، 1399، بررسی راهبردهای مناسب برای جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با موضوع مالیات کربن بر اساس روش¬های IEFE و SWOT، دهمین همایش سراسری محیط¬زیست انرژی و منابع طبیعی پایدار، تهران.
2) جهانگرد، اسفندیار؛ بانوئی، علیاصغر؛ برخورداری، سجاد؛ آماده، حمید؛ دودابی¬نژاد، امیر، 1398، مقایسه آثاراقتصادی به¬کارگیری مالیات برانتشار کربن و مالیات برقیمت انرژی دراقتصاد ایران: رویکرد تعادل عمومی قابلمحاسبه، پژوهشنامه اقتصاد انرژی ایران، سال هشتم، شماره 30، ص 61-92.
3) خواستار، مجتبی، 1397، "تحلیل اثر سیاست مالیات کربن بر رقابت¬پذیری محصولات "، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
4) عباس¬زاده کرمجوان، سجاد، 1396، "بررسی تأثیرمالیات¬کربن براقتصادانرژی ایران: کاربردی از مدل تعادل عمومی قابلمحاسبه "، پایان¬نامه کارشناسی ارشد، پژوهشگاه علوم انسانی و تحقیقات فرهنگی.
5) مرامیان، معصومه، 1399، "تأثیر مالیات بر کربن بر تولید و اشتغال بخش کشاورزی "، پایان¬نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید باهنر کرمان.
6) Adam, S. Delestre, I. Levell, P, Miller, H. (2022). Tax policies to reduce carbon emissions. Fiscal Studies, 43(3), 235-263.
7) Andersen, J.J, Greaker, M, (2018). Emission trading with fiscal externalities: the case for a common carbon tax for the non-ETS emissions in the EU. Environ. Resour. Econ. 7, (3), 803–823.
8) Andersson, J. (2015). “Cars, carbon taxes and CO 2 emissions” (Grantham Research Institute on Climate Change and the Environment Working Paper 212/Centre for Climate Change Economics and Policy Working Paper 238). London, England: London School of Economics and Political Scie0nce.
9) Atherton, J, Xie, W, Aditya, L.K, Zhou, X, Karmakar, G.K, Akroyd, J, Mosbach, S, Lim, M.Q, Kraft, M, (2021), How does a carbon tax affect Britain’s power generation composition? Applied Energy, 298, 117117
10) Baranzini, A, Borzykowski, N, Carattini, S. (2018). Carbon offsets out of the woods? Acceptability of domestic vs. international reforestation programmes in the lab. Journal of Forest Economics, 32, 1–12.
11) Bragagni, M. Xhaferraj, L. Mazza, I. & Concetti, G. (2022), Sustainable development and the need to reform the carbon tax. Journal of Public Affairs, e2787.
12) Brannlund, R. Persson, L, (2012). To tax, or not to tax: preferences for climate policy attributes. Clim. Policy 12 (6), 704–721.
13) Cheng, Y, Sinha, A, Ghosh, V, Sengupta, T, Luo, H, (2021), Carbon tax and energy innovation at crossroads of carbon neutrality: Designing a sustainable decarbonization policy, Journal of Environmental Management, 294, 112957
14) Khastar M, Aslani A, Bekhrad, K; Naaranoja, M; Kowsari, H, (2018), Resiliency Analysis of Energy Demand System in Finland, Present Environment and Sustainable Development, 12(2).
15) Kojima, S. Asakawa, K, (2021), “Expectations for carbon pricing in Japan in the global climate policy context” the Economics, Law, and Institutions in Asia Pacific, book series (ELIAP). Springer, Singapore.
16) Konstantara, I, Skouri, K, Benkherouf, L, (2021), Optimizing inventory decisions for a closed–loop supply chain model under a carbon tax regulatory mechanism, Int. J. Production Economics 239, 108185
17) Larsen, J. Mohan, S. Herndon, W. Marsters, P, (2018). “Energy and Environmental Implications of a Carbon Tax in the United States” Rhodium Group for Columbia SIPA Center on Global Energy Policy, Annual Energy Outlook.
18) Li, J. Lin, B, (2016). Inter-factor/inter-fuel substitution, carbon intensity, and energy-related CO 2 reduction: empirical evidence from China. Energy Econ. 56, 483–494.
19) Lin, B. Jia, Z. 2018. The energy, environmental and economic impacts of Carbon tax rate and taxation industry: a CGE based study in China. Energy 159, 558–568.
20) Ling, T, Jiaqian, W, Lean, Y, Qin. B, (2015), Carbon emissions trading scheme exploration in China: A multi-agent-based model, Journal Energy Policy, 81, 152–169.
21) Mideksa, Torben K. Pricing for a Cooler Planet: An Empirical Analysis of the Effect of Taxing Carbon (2021). CESifo Working Paper No. 9172, Available at SSRN: http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3885415.
22) Ministry of Environment, (2019), Japan’s National Greenhouse Gas Emissions in Fiscal Year (2018) (Preliminary Figures), Executive Summary. Retrieved from: https://www. env.go.jp/press/814.pdf.
23) Nordhaus, William, (2011), Estimates of the Social Cost of Carbon Background and Results from the Rice- 2011 Model, Cowles Foundation Discussion Paper no.1826.
24) Povitkina, M. Jagers, S. Matti, S. & Martinsson, J. (2021), Why are carbon taxes unfair" Disentangling public perceptions of fairness, Global Environmental Change, 70, 529-554.
25) Rausch. S. Reilly, J. (2015). "Carbon taxes, Deficits, and Energy Policy Interactions", National Tax Journal, 68(1): 157-178.
26) Runst, Petrik & Thonipara, Anita, (2020). Dosis facit effectum why the size of the carbon tax matters: Evidence from the Swedish residential sector, Energy Economics, Elsevier, vol. 91(C).
27) Schafhausen, F, (2017. Climate policy of Japan and Germany in comparison. 21st reform group meeting. Prospects of climate change policy and green finance - low carbon strategies, energy plans and implementation of the Paris agreement. Salzburg, Austria. Retrieved from: http://www.berlin-ec.com/salzburg2017/files/Schafh ausen%20DE-JAP%20Vergleich.pdf.
28) South Africa National Treasury, 2013, “Carbon Tax Policy Paper,” Gov. Gaz. no. May, p. 91.
29) Statistics Finland - Greenhouse gas emissions in 2008 to 2015, [Online]. Available: http://www.stat.fi/til/tilma/2015/tilma_2015_2017-10-05_tau_001_en. html.
30) Sun, Y, Mao, X, Yin, X, Liu, G, Zhang, J, Zhao, Y, (2021), Optimizing carbon tax rates and revenue recycling schemes: Model development, and a case study for the Bohai Bay area, China, Journal of Cleaner Production, 296. 126519.
31) Tyson, A, (2020), How important is climate change to voters in the election? Pew Research Center. Retrieved from: https://www.pewresearch.org/fact-tank/2020/10/06/how-important-is-climate-change-to-voters-in-the-2020-election/.
32) World Bank, (2019b). World development Indicators. Available at: https://data.worldbank.org/indicator?tab=all.
33) WorldBank, (2020), State and Trends of Carbon Pricing (Type). World Bank, Washington DC. http://hdl.handle.net/10986/33809
34) Zhang, J, Zhang, Y. (2019). Exploring the impacts of carbon tax on tourism‐related energy consumption in China. Sustainable development, 27(3), 296-303.
|_