ارائه طرح مالیات کربن برای صنعت خودروسازی ایران
هادی نجفیان
1
(دانشجوی دکتری،گروه مدیریت صنعنی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.)
حبیب اله جوانمرد
2
(گروه آموزشی مدیریت صنعتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران)
احمد سرلک
3
(گروه آموزشی اقتصاد، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران)
کلید واژه: صنعت خودرو, انتشار کربن, مالیات کربن, طرح مالیات,
چکیده مقاله :
برای کاهش انتشار گازهای گلخانهای ایجاد مالیات کربن مورد توجه کشورهای متعدد قرار گرفته و نتایج منشره حاکی از اثرات مثبت این مالیات بر کاهش آلایندهها و توسعه تکنولوژیهاست. صنایع خودروسازی با زنجیره تامین گسترده نقش مهمی در انتشار آلایندهها دارند. برای کاهش انتشار کربن در این صنعت نیاز به یک طرح مناسب است. هدف مقاله ارائه طرح مالیات کربن برای صنعت خودروسازی ایران است. روش تحقیق توصیفی وگردآوری دادهها، میدانی است، جامعه آماری دو گروه است. گروه اول خبرگان اقتصادی برای پیشنهاد طرحهای ممکن، تعیین شاخصهای ارزیابی و انتخاب طرح مناسب است. گروه دوم متخصصین شرکتهای خودروسازی برای انتخاب طرح مناسب است. با روش مصاحبه تخصصی با خبرگان، میانگین فازی اثر عوامل در مالیات کربن مشخص شد و تعداد شش طرح پیشنهادی از ترکیب عوامل موثر بر مالیات کربن تعیین شد. با استفاده از ایانپی فازی و ویکور شش طرح پیشنهادی رتبهبندی شدند. نتایج نشان داد که خبرگان اقتصادی طرحهای اخذ مالیات کربن را مورد توجه قرار داده و از بین آنها طرحی که انرژی سوختهای نفتی و گاز را پوشش میدهد انتخاب کرده و متخصصین طرحهای دارای معافیت مالیاتی را مدنظر داشته و از بین آنها طرحی که فقط سوختهای نفتی را پوشش میدهد انتخاب کردهاند.
چکیده انگلیسی :
In order to reduce greenhouse gas emissions, carbon tax is considered by many countries and the results show this tax has positive effects on reduction of pollutants and technology development. Automotive industry has an important role in emission of pollutants. A carbon tax plan is needed to reduce carbon emissions in this industry. The purpose of this paper is to present a carbon tax plan for Iran automotive industry. The research method is descriptive and data collection is survey, Samples consists two groups. The first group are experts for proposing possible plan and determining evaluation indices and selecting the appropriate plan. The second group are managers in the automotive company for choose an appropriate plan. Effect of factors on carbon tax was determined by experts’ interviews and fuzzy mean, and six proposals were determined from the combination of factors affecting carbon tax. Six plans were ranked using fuzzy and VIKOR technique. The results showed the experts have considered the carbon tax payers and among them the design which covers the energy of oil and gas and managers have selected tax exemptions which covers only oil fuel.
_||_