مدل پاردایمیک عوامل مؤثر بر رضایت مشتری در صنعت نان
الموضوعات :ستاره نیکیان 1 , ابراهیم آلبونعیمی 2 , لیلا آندرواژ 3
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران،
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد بینالمللی خرمشهر - خلیج فارس، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمشهر، ایران
3 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد بین المللی خرمشهر-خلیج فارس، ،دانشگاه آزاد اسلامی،خرمشهر،ایران
الکلمات المفتاحية: وفاداری مشتری, رضایت مشتری, نان, تئوری زمینهای, مدل پارادایمیک,
ملخص المقالة :
تحقیق حاضر باهدف تعیین مدل پاردایمیک عوامل مؤثر بر رضایت مشتریان صنعت نان اجراشده است. برای این منظور با بهکارگیری تئوری زمینهای، دادههای کیفی مربوط به 18 نفر از خبرگان صنعت نان در ایران با استفاده از ابزار مصاحبه گردآوری و با نرمافزار MaxQDA تجزیهوتحلیل شد. پس از سه مرحله کدگذاری مشخص شد که پنج متغیر بر رضایت مشتریان (رضایت از محصول، کارکنان، محیط و برند) اثرگذار هستند که عبارتاند از؛ ویژگی محصول، فرایند تولید، انصاف قیمت، کارکنان و محیط فروشگاه. رضایت مشتری موجب شکلگیری پیامدهایی همچون کسب مزیت رقابتی، افزایش سهم بازار، بهبود عملکرد مالی و وفاداری مشتری خواهد شد. راهبردهای بازاریابی شامل رسیدگی به شکایات، برندسازی، مسئولیت اجتماعی برند و مدیریت ارتباط با مشتری است. عوامل مداخلهگری که در این میان شناسایی شد عبارتاند از؛ سهم بازار نان سنتی، وضعیت اقتصادی، شدت رقابت در صنعت و پاندمی ویروس کرونا. نهایتاً تکنولوژی در تولید نان صنعتی، شایستگیهای محوری شرکت، دانش مشتری در زمینه نان صنعتی و استانداردهای اتحادیه نانهای صنعتی بهعنوان بستر حاکم معرفیشدهاند.
_||_