طراحی و تبیین مدل رفتار خرید آنلاین محصولات تند مصرف با درگیری پایین با در نظرگرفتن عوامل شخصیتی مشتریان
الموضوعات :یونس رضائی 1 , وحیدرضا میرابی 2 , حمیدرضا کردلویی 3
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت مالی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران و عضو گروه پژوهشی مخاطرات مالی نوین
الکلمات المفتاحية: ویژگی شخصیتی, خرید آنی آنلاین, لذت جوئی, وبگردی,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش شناسایی و بررسی تأثیر ویژگی های شخصیتی مشتریان بر خرید آنی آنلاین است. روش تحقیق، پیمایشی و از نوع کاربردی و توصیفی است. جامعه آماری پژوهش شهروندان بالای 18 سال شهر تهران بوده که بر اساس محاسبات، حجم نمونه 385 عدد بر آورده شد.نتایج آماری بخش توصیفی به توصیف متغیرهای جمعیت شناختی با استفاده از فراوانی و درصد فراوانی، میانگین و انحراف معیار پرداخته شد و بخش استنباطی، استخراج عامل ها با تحلیل اکتشافی انجام شد، اعتبار و پایایی پرسشنامه با تحلیل عاملی تاییدی بررسی شد، روابط بین متغیرها با آزمون همبستگی پیرسون و مدل پژوهش با استفاده از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری آزمون شد. نتایج پژوهش در مرحله اول تحـلیل عامل اکتشـافی بر 60 سوال پرسشنامه خرید هیجانی آنلاین انجام شد که عوامل: ویژگی کالا، ویژگی قیمت و تخفیفات، ویژگی توزیع، ویژگی وب سایت به عنوان عوامل موثر بر خرید هیجانی آنلاین شناخته شدند. در مرحله دوم تاثیر این عوامل بر خرید هیجانی آنلاین بررسی شد. نتایج نشان می دهد برون گرایی و روان رنجوری تاثیر مثبت، وظیفه شناسی و سازگاری تاثیر منفی بر خرید هیجانی آنلاین می گذارند.
_||_