مدل ساختاری-تفسیری انگیزش خدمات عمومی در بخش آموزش عالی
الموضوعات :محمد رضا لطف اله همدانی 1 , احمد ودادی 2 , کاوه تیمورنژاد 3
1 - گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: اعضای هیات علمی, انگیزش خدمات عمومی, دانشگاه های دولتی و عمومی, بخش آموزش عالی, مدل ساختاری-تفسیری,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش ارائه مدل ساختاری-تفسیری انگیزش خدمات عمومی در بخش آموزش عالی می باشد. این پژوهش از لحاظ هدف توسعه ای بوده و در دو فاز انجام گردید. نخست با استفاده از روش کیفی فراترکیب و با غربالگری، مطالعه، کُدگذاری علمی و نظام مند 86 مقاله معتبر پیشین، ابعاد، مولفه ها و شاخصهای مدل انگیزش خدمات عمومی شناسایی و با روش دلفی اعتباریابی گردید. روایی و پایایی از طریق ابزار ارزیابی گلین، روایی صوری و محتوا و توافق بین دو کدگذار و ضریب کاپا تایید شد. در فاز دوم پژوهش، از مدل ساختاری-تفسیری و نظرخواهی از 12 نفر از خبرگان دانشگاهی، سطح بندی و ترسیم روابط تعاملی مولفه ها انجام گردید. یافته ها نشان میدهد مولفه های سطح اول مدل شامل (عناصر تاثیرپذیر) ویژگی های رفتاری و محرکهای اجتماعی و در سطح دوم (عناصر ساختار داخلی) تمایلات درون سازمانی و ارزشهای مادی و در سطح سوم (عناصر تاثیرگذار) تمایلات بیرون سازمانی و ارزشهای معنوی می باشند. این پژوهش با سطح بندی و تعیین اولویت مولفه های موثر در انگیزش خدمات عمومی در بخش آموزش عالی میتواند کمک بسیار مفیدی برای معرفی زیرساختهای لازم جهت استقرار انگیزش خدمات عمومی در اعضای هیات علمی دانشگاه های دولتی و عمومی فراهم آورد.
_||_