بررسی تطبیقی دروازه بانی تولید اخبار در «شبکه خبر» و «باشگاه خبرنگاران جوان» از نگاه دبیران سرویس و خبرنگاران
الموضوعات :
فصلنامه فرهنگ ارتباطات(علمی و ترویجی )
سید محمد دادگران
1
,
میلاد مشهدی رجبعلی
2
1 -
2 -
تاريخ الإرسال : 23 الإثنين , محرم, 1438
تاريخ التأكيد : 23 الإثنين , محرم, 1438
تاريخ الإصدار : 19 الأحد , صفر, 1435
الکلمات المفتاحية:
شبکه خبر,
خبرگزاری,
دروازه بانی خبر,
پوشش تولید اخبار,
اصول بایدها و نبایدها,
تمایزات و تشابهات,
باشگاه خبرنگاران جوان,
ملخص المقالة :
تحقیق مقایسه تطبیقی دروازه بانی تولید اخبار در شبکه خبر و باشگاه خبرنگاران جواناز نگاه دبیران سرویس و خبرنگاران، حول محور مدیریت رسانه ای و با هدف شناخت چگونگی فرایند تولید اخبار در دو رسانه انجام گردید. هدف اصـلی در این تحقیق بـــررسی فرایند تـولید اخبار در دو رسـانه باشگاه خبرنگاران جـوان و شبکه خبر از منظر دبیران سرویس و خبـرنگاران است. روش تحقیق از نوع پیمایشی است و برای جمـع آوری اطلاعات از یـک پرسشنامه39 سوالی استفاده شد. جـامعه آماری مورد نظر تمامی خبرنگاران و دبیران می باشند که در دو رسانه فعالیت دارند که تعداد آنها 113 نفر است. برای نمونه گیری از روش تمام شماری و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSSو آزمون های T مقایسه ای و UNIANOVA استفاده شده است. یافته های تحقیق دلالت برهمسویی دو رسانه در زمینه پای بندی به اصول نظام ، قانون مطبوعات و حقوق شهروندی دارد و از سویی بر تضاد رویکرد رسانـه هادرخصـوص توجه به اولویت های اقتصادی اجتمــاعی جامعه تاکیـد دارد.در ارتبـاط با دروازه بانی خبردبیـران سرویس در باشگاه خبرنگاران جـوان نقش محوری تری نسبت به همکارانشان در شبکه خبر دارند. هر دو رسانه از تکنیک های خبری مشابه و روش های متداول مطبوعات استفاده می نمایند . رویکرد باشگاه خبرنگاران جوان معطوف به ارائه اخبار به روش قطره چکانی و قالب خبری مصاحبه و رویکرد شبکه خبر معطوف به روش های قطره چکانی و اطلاعات حداقلی و در قالب بیان خبر است.
المصادر:
بیرو،آلن (1370)،فرهنگ علوم اجتماعی،ترجمه باقر ساروخانی،تهران،انتشارات کیهان
بروجردی علوی،مهدخت،(1380)،دروازه بانی خبر چیست و دروازه بانان کیستند؟روزنامه نگاری حرفه ای،مجموعه مقالات، تهران، انتشارات مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها
بدیعی،نعیم (١٣٨٤)،روزنامه نگاری در جامعه اطلاعاتی: اعتماد یا بی اعتمادی به تارنماهای خبری در رسانه،فصلنامه رسانه، شماره ٦٢
بدیعی،نعیم، (1369)،معیارهای گزینش خبر:کدام خبر،چرا؟،فصلنامه رسانه،شماره یک
بدیعی،نعیم؛ قندی، حسین ،(1378)،روزنامه نگاری نوین،تهران،انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی
«تنها تلویزیون خبری ایران ۱۰ ساله شد» (فارسی). خبرگزاری تابناک، ۲ آذر ۱۳۸۷. بازبینیشده در ۳ آذر ۱۳۸۷.
دادگران، سید محمد،(1393)،مبانی ارتباطات جمعی،تهران،انتشارات فیروزه
«درباره ما». وبگاه رسمی شبکه خبر. بازبینیشده در 15 دسامبر -2007
سلطانی فر،محمد،هاشمی،شهناز، (1382)،پوشش خبری،تهران،انتشارات سیمای شرق
ساروخانی،باقر،(1371)،جامعه شناسی ارتباطات،چاپ سوم،تهران،انتشارات اطلاعات
سورین،ورنر،تانکارد،جیمز،(1386)،نظریههای ارتباطات،ترجمة علیرضا دهقان،تهران،انتشارات دانشگاه تهران
شکرخواه،یونس،(1380)،خبر،رسانه های خبری و کنترل دروازه ها،فصلنامه پژوهش و سنجش، شماره27، سال هشتم
شکرخواه،یونس،(1382)،جنگ روانی: صورت شدید انگاره سازی،فصلنامه پژوهش و سنجش، شماره 34، سال دهم
شکرخواه، یونس، (1371)،خبر،چاپ دوازدهم، تهران،دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها
عباسی،حجت الله،(1382)،دروازهبانی خبر در تلویزیون،ماهنامه افق،شماره45،سال چهارم
گایار،فیلیپ،(1369)،فن روزنامه نگاری،ترجمه فضل ا...جلوه،تهران،انتشارات آموزش انقلاب اسلامی
لربینکر،اتو،(1376)،ارتباطات اقناعی،ترجمه علی رستمی،تهران،مرکز تحقیقات مطالعات و سنجش
برنامه ای صدا و سیما
معتمدنژاد،کاظم، (1379)،وسایل ارتباط جمعی،تهران،انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی
معتمدنژاد،کاظم،(1372)،روزنامه نگاری،تهران،نشر سپهر
محسنیان راد،مهدی،(1384)،ارتباط شناسی،تهران،انتشارات سروش
نصراللهی،اکبر،(1382)،دروازهبانی خبر در رسانه،ماهنامه افق،شماره45،سال چهارم
ویندال سون، سیگنایزر بنو، اولسون جین،(1376)، کاربرد نظریه های ارتباطات، ترجمه علیرضا دهقان، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها
هرمز،مهرداد،(1380)،مقدمه ای بر نظریات و مفاهیم ارتباط جمعی،تهران،انتشارات فاران