تأثیر فرهنگ اخلاقی شرکت بر راهبردهای ضد تقلب مبتنی بر افشاگری و مقایسهگری بخشی
حسین اسلامی مفیدآبادی
1
(
گروه حسابداری و مدیریت، واحد شهریار، دانشگاه آزاد اسلامی، شهریار، ایران
)
امین دلارامی
2
(
دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت مالی، گروه حسابداری و مدیریت، واحد شهریار، دانشگاه آزاد اسلامی، شهریار، ایران
)
مرضیه ابراهیمی شقاقی
3
(
گروه حسابداری و مدیریت، واحد شهریار، دانشگاه آزاد اسلامی، شهریار، ایران
)
الکلمات المفتاحية: فرهنگ اخلاقی شرکت, راهبردهای ضد تقلب, افشاگری,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر برسی تأثیر فرهنگ اخلاقی شرکت (لحن ادراکشده مدیران، صداقت محیط کار و آموزش اخلاق ادراکشده) بر راهبردهای ضد تقلب با تأکید بر نقش میانجی افشاگری و رویکرد مقایسه بخشی در شعب بانک تجارت استان البرز بوده است. پژوهش حاضر به دنبال بررسی یک مسئله واقعی و دانش تخصصی بوده و این امکان وجود دارد که نتایج و یافتههای حاصل از آن برای، مدیران در راستای ارتقای بهرهوری سازمانی قابلاستفاده باشد و با توجه به این مسئله، از نظر هدف، کاربردی محسوب میشود. روششناسی پژوهش با عنایت به اینکه پژوهش حاضر، جامعه، شرایط و پدیدهها را بهطور صحیح و نظاممند توصیف میکند، از نوع پیمایشی محسوب میشود. از ابزار پرسشنامه مدل شو و شیم (2020) به منظور سنجش متغیرهای پژوهش استفاده شده است. برای تحلیل دادهها از روش مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که بین فرهنگ اخلاقی شرکت با راهبردهای ضد تقلب با تأکید بر نقش میانجی افشاگری در شعب بانک تجارت استان البرز، رابطه مثبت معناداری وجود دارد. با توجه رابطه بین فرهنگ اخلاقی شرکت با راهبردهای ضد تقلب با تأکید بر نقش میانجی افشاگری در شعب بانک تجارت استان البرز به مدیران ارشد بانک پیشنهاد میشود، بخشی در سازمان طراحی شود که مسئول رسیدگی به تخلفات ارائهشده توسط کارکنان را مورد بررسی قرار دهد و امکان گزارش تخلف را از طریق نرمافزاری خاص برای کارکنان و بدون اینکه هویت آنها افشاء شود، فراهم آورند.