تأثیر فرهنگ اخلاقی شرکت بر راهبردهای ضد تقلب مبتنی بر افشاگری و مقایسهگری بخشی
حسین اسلامی مفیدآبادی
1
(
گروه حسابداری و مدیریت، واحد شهریار، دانشگاه آزاد اسلامی، شهریار، ایران
)
امین دلارامی
2
(
دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت مالی، گروه حسابداری و مدیریت، واحد شهریار، دانشگاه آزاد اسلامی، شهریار، ایران
)
مرضیه ابراهیمی شقاقی
3
(
گروه حسابداری و مدیریت، واحد شهریار، دانشگاه آزاد اسلامی، شهریار، ایران
)
کلید واژه: فرهنگ اخلاقی شرکت, راهبردهای ضد تقلب, افشاگری,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر برسی تأثیر فرهنگ اخلاقی شرکت (لحن ادراکشده مدیران، صداقت محیط کار و آموزش اخلاق ادراکشده) بر راهبردهای ضد تقلب با تأکید بر نقش میانجی افشاگری و رویکرد مقایسه بخشی در شعب بانک تجارت استان البرز بوده است. پژوهش حاضر به دنبال بررسی یک مسئله واقعی و دانش تخصصی بوده و این امکان وجود دارد که نتایج و یافتههای حاصل از آن برای، مدیران در راستای ارتقای بهرهوری سازمانی قابلاستفاده باشد و با توجه به این مسئله، از نظر هدف، کاربردی محسوب میشود. روششناسی پژوهش با عنایت به اینکه پژوهش حاضر، جامعه، شرایط و پدیدهها را بهطور صحیح و نظاممند توصیف میکند، از نوع پیمایشی محسوب میشود. از ابزار پرسشنامه مدل شو و شیم (2020) به منظور سنجش متغیرهای پژوهش استفاده شده است. برای تحلیل دادهها از روش مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که بین فرهنگ اخلاقی شرکت با راهبردهای ضد تقلب با تأکید بر نقش میانجی افشاگری در شعب بانک تجارت استان البرز، رابطه مثبت معناداری وجود دارد. با توجه رابطه بین فرهنگ اخلاقی شرکت با راهبردهای ضد تقلب با تأکید بر نقش میانجی افشاگری در شعب بانک تجارت استان البرز به مدیران ارشد بانک پیشنهاد میشود، بخشی در سازمان طراحی شود که مسئول رسیدگی به تخلفات ارائهشده توسط کارکنان را مورد بررسی قرار دهد و امکان گزارش تخلف را از طریق نرمافزاری خاص برای کارکنان و بدون اینکه هویت آنها افشاء شود، فراهم آورند.
چکیده انگلیسی :
The aim of the current research was to examine the effect of the company's ethical culture (the perceived tone of managers, the honesty of the workplace, and the perceived ethics training) on anti-fraud strategies, emphasizing the mediating role of disclosure and the sectoral comparison approach in Bank Tejarat branches of the province. The present research is based on the investigation of a real problem and specialized knowledge, and it is possible that the results and findings obtained from it can be used by managers in the direction of improving organizational productivity, and according to the purpose of this problem, is considered. Methodology of research Also, given that the current research describes society, conditions and phenomena correctly and systematically, it is considered a survey type. It uses questionnaire Suh & Shim, 2020 model tools to measure variables. Structural equation model method and SmartPLS3 software are used for data analysis. Findings of research shows that there is a positive relationship between the company's ethical culture and anti-fraud strategies, with an emphasis on the mediating role of disclosure in the branches of Tejarat Bank of Alborz province. Considering the relationship between the company's ethical culture and anti-fraud strategies, emphasizing the role of whistle-blower in Tejarat Bank branches in Alborz province, it is suggested to the senior managers of the bank to design a section in the organization that is responsible for investigating the violations presented by the employees, and the possibility Report violations through a special software for employees without revealing their identity.