شناسایی مولفه های استراتژی جبران خدمت و پاداش کارکنان در حوزه مدیریت دانش در صنعت بانکداری (مطالعه موردی : بانک ملت)
الموضوعات : Financial Economicsفرشته افتخارنژاد 1 , مجید جهانگیر فرد 2 , علی مهدی زاده اشرفی 3 , تورچ مجیبی 4
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه ، ایران
2 - استادیار،گروه مدیریت دولتی ، واحد فیروزکوه ، دانشگاه آزاد اسلامی ، فیروزکوه ، ایران.
3 - گروه مدیریت، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه ، ایران
4 - گروه مدیریت، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه ، ایران
الکلمات المفتاحية: بانکداری , جبران خدمت کارکنان, پاداش, مدیریت دانش, نوآوری.,
ملخص المقالة :
در سالهای اخیر مقوله طراحی الگوی جبران خدمات مدیران و کارکنان سازمان ها، یکی از مباحث حساس، پیچیده و چالش برانگیز در حوزه ی مدیریت منابع انسانی در صنعت بانکداری می باشد. مدیران بانکها می توانند از طراحى مناسب نظام جبران خدمات و پاداش کارکنان با تاکید بر مولفه های مدیریت دانش استفاده کنند . در پژوهش حاضر با استفاده از ادبیات نظری مؤلفه های موضوع استخراج گردید و در بخش بعد از طریق روش دلفی و مصاحبه با 15 نفر از خبرگان مدیریت منابع انسانی در بانک ملت با استفاده از پرسشنامه نیمه ساختار یافته ، مؤلفهها و شاخص های استراتژی جبران خدمت و پاداش مبتنی بر دانش تعیین گردید .سپس مؤلفه ها و شاخصها رتبهبندی شدند. یافته های پژوهش حکایت از این دارد برای طراحی الگوی جبران خدمت و پاداش مبتنی بر دانش در صنعت بانکداری باید 5 مؤلفه کلیدی با 5 شاخص در زمینه ساختاری ، 5 شاخص در زمینه ارزشی و 3 شاخص در زمینه رفتاری را به کار گرفت.
فهرست منابع
آیباغی اصفهانی، س.، و غفوریان شاگردی، ا.، و ابراهیمی، ا. (1398). بررسی تأثیر سیستم جبران خدمات مبتنی بر عملکرد و بازاریابی داخلی بر انعطاف پذیری منابع انسانی در هتل ها. گردشگری و توسعه, 8(2 ), 169-186.
https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=559185
احدزاده, سجاد, دانشفرد, کرم اله, معمارزاده طهران, غلامرضا. (1400). طراحی الگوی جبران خدمات کارکنان دولت و مقایسه تطبیقی آن در انواع سازمانهای دولتی. پژوهشهای مدیریت منابع انسانی, 13(3), 115-167.
احمدی، یوسف و جلالیان، غلامرضا.(1398).بررسی نظام جبران خدمات در آموزش و پرورش،پنجمین کنفرانس بین¬المللی پژوهش های مدیریت و علوم انسانی در ایران،تهران،https://civilica.com/doc/956712
اسدی, ناهید, جهانگیر فرد, مجید, اسماعیل زاده, علی و شاکر طاهری, سید حسین. (1399). ارائه الگویی برای ترکیب بهینه ریسک منابع انسانی دربانکهای دولتی ایران. اقتصاد مالی, 14(50), 213-235.
الواني، سيدمهدي(1382) ، خط مشي دانش آفرين، ضرورت بقا در سازمان هاي امروز، مجلس و راهبرد زمستان - شماره ٤١ ، صص ١٥-٤٠ .
انصاری, محمداسماعیل, شیروانی, علیرضا, شیروانی, علیرضا, حکمی شلمزاری, بهنام. (1393). بررسی تاثیر جنبه های درونی استراتژی های جبران خدمات بر توسعه ابعاد نوآوری. تحقیقات بازاریابی نوین, 4(3), 1-24.
انواری رستمی, علی اصغر, احمدیان, وحید, میرزاده, سید اصغر. (1392). سرمایه فکری، ثروت سهامداران و عملکرد مالی شرکت های بورس اوراق بهادار تهران. پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی،5(20)، صص 116 – 83.
بذرافشان، ر.، و دعایی، ح.، و حدادی، ا.، و کیخا، ع.، و کشته گر، ع. (1399). طراحی الگوی جبران خدمات و پاداش کارکنان و مدیران در بخش دولتی با تاکید بر اسناد بالادستی و چشم انداز 1404. دانش حسابرسی, 20(79), 259-294.
https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=582001
ایمانی، ح.، و آذر، ع.، و قلی پور، آ.، و پورعزت، ع. (1399). ارائه مدل تفسیری ساختاری نظام جبران خدمات کارکنان بخش دولتی در راستای ارتقای سلامت اداری. مدیریت دولتی, 12(3),427-460.
https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=586153
جعفری نیا، س.، و حسن پور، ا.، و وکیلی، ی.، و کیوانفر، ج. (1399). ارائه الگوی جبران خدمات استراتژیک مدیران ارشد سازمان تامین اجتماعی رویکرد تحلیل تم. مدیریت سازمان های دولتی, 8(4 (پیاپی 32) ), 105-124. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=555312
جهانگیرد فرد ، مجید(1395)برنامه ریزی و راهبردهای منابع انسانی ، تهران ، دانشگاه آزاد اسلامی، سازمان چاپ و انتشارات ، فیروزکوه .
حمیدی زاده، ع.، و باباشاهی، ج.، و کنف چیان، م. (1398). تاثیر جبران خدمات انگیزه محور بر عملکرد مدیریتی. مطالعات مدیریت بهبود و تحول, 28(94 ), 137-158.
https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=588713
دژپسند, فرهاد, امینی, علیرضا, احمدی کبیر, مهدی. (1398). تحلیل عوامل موثر بر بهرهوری کل عوامل:مطالعه موردی بانکهای منتخب تخصصی و تجاری دولتی و خصوصی ایران. اقتصاد مالی, 13(49), 153-182.
سبک رو، مهدی و موسوی، سارا و طباطبایی نسب، سیدمحمد.( 1395) تاثیر نظام جبران خدمات بر نگهداشت کارکنان دانش محور،اولین همایش ملی آینده پژوهی، علوم انسانی و امنیت اجتماعی،خرم آباد،https://civilica.com/doc/668012
دهقاقی اصلی, علیرضا, قویدل, صالح, بهرامی زنوز, پریما. (1387). بررسی تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر بهره وری نیروی کار در صنعت بانکداری کشور. اقتصاد مالی, 2(4), 66-94.
رجبی فرجاد, حاجیه, مطیعیان نجار, مجید. (1397). تاثیر مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی با ملاحظه نقش میانجی اقدامات راهبردی مدیریت منابع انسانی. پژوهشهای مدیریت منابع انسانی, 10(3), 191-214.
سرخوندی،سحر، زینی وند، راحله،فیض جوادیان ، سیدحامد.(1397) تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد بانک های خصوصی با میانجی گری کیفیت خدمات (مورد مطالعه: بانک های خصوصی شهر کرمانشاه)، نشریه رشد فناوری
، 14 ،شماره:56 ، 48-41. doi:10.7508/jstpi.2018.04.006.
عباسی، فاطمه و باباجانی محمدی، سعیده،1398،بررسی نظریه های جبران خدمات و تأثیر جبران خدمات بر عملکرد فردی،دومین همایش ملی مدیریت دانش و کسب وکارهای الکترونیکی با رویکرد اقتصاد مقاومتی،مشهد،https://civilica.com/doc/1128344.
علی پورمادرسرا، م.، و الوانی، س.، و معمارزاده طهران، غ.، و البرزی، م. (1398). بررسی و شناسایی مولفه های جبران خدمات نیروی انتظامی بر اساس مدل دستاورد کل. پژوهش های مدیریت عمومی, 12(45 ), 5-30.
https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=542631
فانی، ع.، و دانایی فرد، ح.، و کاوسی، س.، و نیری، ش. (1399). طراحی مدل نظام جبران خدمات کارکنان دانشی در سازمان های دانش بنیان فناوری محور. پژوهش های مدیریت منابع انسانی, 12(4 (پیاپی 42) ), 161-195.
https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=554715
قربان نژاد، و.، و علی زاده، م.، و بجانی، ح. (1398). آسیب شناسی نظام جبران خدمات در ناجا (مورد مطالعه: معاونت نیروی انسانی ناجا). منابع انسانی ناجا, 13(56 ), 9-38.
https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=527540
قربانی اورنجی, سمیه, نظرپوری, امیرهوشنگ, وحدتی, حجت, اسماعیلی, محمودرضا. (1400). شناسایی و اولویتبندی مؤلفههای جبران خدمات بر بهرهوری اعضای هیأت علمی دانشگاههای جامع دولتی با استفاده از روش دلفی فازی. مدیریت بهرهوری, 15(1(56) بهار), 137-162.
doi: 10.30495/qjopm.2020.1871974.2521
قلی پور ، آرین (1396) مدیریت منابع انسانی (مفاهیم ، تئوری ها و کاربردها)، تهران : تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انساني دانشگاه¬ها (سمت).
قلی پور, مجید, رحمتی, یلدا, شاهرودی, کامبیز. (1400). برازش مدل بومی بازارگرایی در صنعت بانکداری ایران Title of fitting and testing the native model of market orientation in the Iranian banking industry. اقتصاد مالی, 15(55), 247-268.
محمداسماعیل, صدیقه, & حمیدی, فاطمه. (1400). مدل جریان دانش در صنعت بانکداری. فصلنامه مدیریت دانش سازمانی, 4(1), 123-153.
مومیوند, بهزاد, غلامی جمکرانی, رضا, ملکی, محمد حسن, & جهانگیر نیا, حسین. (1401). ارائه چارچوبی برای شناسایی پیشرانهای موثر روی آینده صنعت بانکداری با تاکید بر نقش فناوری مالی. اقتصاد مالی, 16(61), 175-194. doi: 10.30495/fed.2023.698848
موسوی زاده جزائری, فائزه, شکیبازاد, محمد. (1398). شناسایی و رتبه بندی عوامل کلیدی موفقیت برای اجرای مدیریت دانش در شرکت های آب و فاضلاب شهری با استفاده از تکنیک ISM-DEMATEL. چشم انداز مدیریت دولتی, 10(1), 115-140. doi: 10.52547/jpap.2019.96435
میراحمدی, فرشته, سیروس, تدبیری, افشارنژاد, علیرضا, مجیدی, مریم. (1399). طراحی مدل ارزشآفرینی منابع انسانی برای مشتریان در صنعت بانکداری. پژوهشهای مدیریت منابع انسانی, 12(3), 75-103.
Al Ahbabi, S. A., Singh, S. K., Balasubramanian, S., & Gaur, S. S. (2018). Employee perception of impact of knowledge management processes on public sector performance. Journal of knowledge management.
Alyoubi, B., Hoque, M. R., Alharbi, I., Alyoubi, A., & Almazmomi, N. (2018). Impact of knowledge management on employee work performance: evidence from Saudi Arabia. The International Technology Management Review, 7(1), 13-24.
Armstrong, M., & Taylor, S. (٢٠١٤). Armstrong’s Handbook of Human Resource Management Practice. London: Ashford Colour press Ltd.
Baskoro, B.D., Widjaja, B.T.and Sudarmadji (2020), “The nexus of transformational leadership, compensation and knowledge management towards employee performance: mediation role of work motivation”,Management and entrepreneurship: trends of development, 1(15), pp. 41-64. Available at DOI: https://doi.org/10.26661/2522-1566/2021-1/15-03.
Del Gaudio BL, Porzio C, Sampagnaro G, Verdoliva V. (2021). How do mobile,internet and ICT diffusion affect the banking industry? An empirical analysis. European Management Journal; 39(3): 327-332.
doi : 10.1016/j.emj.2020.07.003
Gope, S., Elia, G. and Passiante, G. (2018), "The effect of HRM practices on knowledge management capacity: a comparative study in Indian IT industry", Journal of Knowledge Management, Vol. 22 No. 3, pp. 649-677.
https://doi.org/10.1108/JKM-10-2017-0453
Hite, L. M., & McDonald, K. S. (2011). Career aspirations of nonmanagerial women: Adjustment and adaptation. Journal of Career Development, 29 (4), 221-235. doi:10.1023/A:1022932511826
Khazieva, n., & cagáňová, d. Contribution assessment and staff compensation as a way to manage knowledge. In international doctoral seminar 2022 (p. 120).
Martocchio, Joseph J., 2015; Strategic Compensation: A human resource management approach,s.l.: Person Education India.
Mustika, H., Eliyana, A., Agustina, T. S., & Ratnasari, R.T. (2020). Knowledge sharing behavior between selfleadership and innovative behavior. Journal of Security and Sustainability Issues, 9(May), 148–157.
Pancholi, N., Pancholi, A. (2014). Designing a Conceptual Framework of Knowledge Management Process in Banks. IOSR Journal of Business and Management, 16(7),pp114- 126.
Serenko, A. and Bontis, N. (2021), “Global ranking of knowledge management and intellectual capital academic journals: a 2021 update”, Journal of Knowledge Management,126-145, doi: 10.1108/JKM-11-2020-0814.
Silaban, N., & Syah, T. Y. R. (2018). The Influence of Compensation and Organizational Commitment on Employees’ Turnover Intention. 20(3),
https://doi.org/10.9790/487X-2003010106
Ramadian, A., Eliyana, A., Hamidah, A. D. B., & Rakawuri, R. (2020). The effect of compensation strategy implementation on knowledge sharing through affective commitment and psychological contracts. Systematic Reviews in Pharmacy, 11(9), 699-712.
Stewart, G. L., & Brown, K. G. (2011). Human resource management: linking strategy to practice. John Wiley & Sons. Translated by Seyyed Mohammad Arabi and Fayyazi, Marjan (2021) Tehran: Publication of Mehkameh, Ninth Edition [in Persian]
Yao, X., Huang, R., & Song, M. (2019). How to reduce carbon emissions of small and medium enterprises (SMEs) by knowledge sharing in China. Production Planning and Control, 30(10–12), 881–892.
