شیوع اختلال یادگیری ریاضی در دوره ابتدایی
الموضوعات :احمد علیپور 1 , فرهاد شقاقی 2 , علی احمدی ازغندی 3 , اعظم نوفرستی 4 , علی حسینایی 5
1 - استاد دانشگاه پیام نور تهران
2 - استادیار دانشگاه پیام نور تهران
3 - دانشجوی دکترا دانشگاه پیام نور
4 - مربی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم
5 - دانشگاه ازاد اسلامی واحد آزاد شهر
الکلمات المفتاحية: همهگیریشناسی, اختلال یادگیری ریاضی, دوره ابتدایی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان شیوع اختلال یادگیری ریاضی در دانش¬آموزان دوره ابتدایی استان قم در سال تحصیلی 1386–1385 انجام شد. بدین منظور 3282 دانش¬آموز پایههای سوم، چهارم و پنجم ابتدایی مناطق هفت¬گانه آموزشی استان به روش نمونهبرداری سهمیه ای انتخاب شدند و به آزمون های تشخیصی اختلال ریاضی (ملک¬پور، 1373؛ فرامرزی، 1375) پاسخ دادند. وضعیت بینایی و شنوایی دانش¬آموزان بر¬مبنای پرونده سلامت آنها بررسی و ماتریس های پیشرونده ریون (ریون، 1956 نقل از ازخوش، 1379) در مورد دانش¬آموزانی که نمره پایینتر از نقطه برش گرفته بودند، اجرا شد و بر این اساس دانشآموزان با نمره هوش پایین تر از هنجار یا دارای مشکل بینایی یا شنوایی از نمونه حذف شدند. یافته های پژوهش نشان دادند که شیوع اختلال یادگیری ریاضی در نمونه پژوهش با میزان شیوع گزارش¬شده در DSM-IV-TR تفاوت معنادار داشت و میزان شیوع آن در استان قم بالاتر از ملاک مورد نظر بود. میزان شیوع اختلال برحسب جنس تفاوت معنادار نداشت اما شیوع آن در مناطق مختلف آموزشی متفاوت بود: منطقه 4 با نواحی 1، 2، 3 و 6 تفاوت معنادار نشان داد و منطقه 1 با 6 متفاوت بود. استلزامهای حاصل از نتایج پژوهش در رابطه با پیشگیری، ارزیابی و تشخیص اختلال و مداخلهگری مورد بحث قرار گرفتند.