شیوع اختلال یادگیری ریاضی در دوره ابتدایی
محورهای موضوعی : روان درمانگریاحمد علیپور 1 , فرهاد شقاقی 2 , علی احمدی ازغندی 3 , اعظم نوفرستی 4 , علی حسینایی 5
1 - استاد دانشگاه پیام نور تهران
2 - استادیار دانشگاه پیام نور تهران
3 - دانشجوی دکترا دانشگاه پیام نور
4 - مربی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم
5 - دانشگاه ازاد اسلامی واحد آزاد شهر
کلید واژه: همهگیریشناسی, اختلال یادگیری ریاضی, دوره ابتدایی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان شیوع اختلال یادگیری ریاضی در دانش¬آموزان دوره ابتدایی استان قم در سال تحصیلی 1386–1385 انجام شد. بدین منظور 3282 دانش¬آموز پایههای سوم، چهارم و پنجم ابتدایی مناطق هفت¬گانه آموزشی استان به روش نمونهبرداری سهمیه ای انتخاب شدند و به آزمون های تشخیصی اختلال ریاضی (ملک¬پور، 1373؛ فرامرزی، 1375) پاسخ دادند. وضعیت بینایی و شنوایی دانش¬آموزان بر¬مبنای پرونده سلامت آنها بررسی و ماتریس های پیشرونده ریون (ریون، 1956 نقل از ازخوش، 1379) در مورد دانش¬آموزانی که نمره پایینتر از نقطه برش گرفته بودند، اجرا شد و بر این اساس دانشآموزان با نمره هوش پایین تر از هنجار یا دارای مشکل بینایی یا شنوایی از نمونه حذف شدند. یافته های پژوهش نشان دادند که شیوع اختلال یادگیری ریاضی در نمونه پژوهش با میزان شیوع گزارش¬شده در DSM-IV-TR تفاوت معنادار داشت و میزان شیوع آن در استان قم بالاتر از ملاک مورد نظر بود. میزان شیوع اختلال برحسب جنس تفاوت معنادار نداشت اما شیوع آن در مناطق مختلف آموزشی متفاوت بود: منطقه 4 با نواحی 1، 2، 3 و 6 تفاوت معنادار نشان داد و منطقه 1 با 6 متفاوت بود. استلزامهای حاصل از نتایج پژوهش در رابطه با پیشگیری، ارزیابی و تشخیص اختلال و مداخلهگری مورد بحث قرار گرفتند.
The prevalence rate of mathematics learning disorder among elementary students of Qom province in the academic year of 2006-2007 was studied. 3282 third, fourth and fifth graders, selected by partial sampling method from 7 educational districts, responded to the Mathematics Learning Disorder Diagnostic Tests (Malekpour, 1994; Faramarzi, 1996). The visual and auditory status of the students were also checked by referring to their health status files. Raven Progressive Matrices (Raven, 1965) was also used for students with scores lower than the cut off point. Students with lower than normal intelligence scores and visual or auditory impairments were omitted from the sample. Results showed the prevalence rate of 2.92% which was significantly higher than the prevalence rate of mathematics learning disorder reported in DSM-IV-TR. No significant gender differences were observed but the prevalence rate of the disorder in district four differed significantly with districts one, two, three and six and districts one and six also showed significant difference. The implications of these findings regarding prevention, appraisal and diagnosis of the disorder, and intervention were discussed