نقش واسطهای ترس از ارزیابی مثبت و منفی در ارتباط اضطراب اجتماعی و اختلال خوردن در ارتباط اضطراب اجتماعی و اختلال خوردن
الموضوعات :نسیم دمرچلی 1 , علیرضا کاکاوند 2 , محمدرضا جلالی 3
1 - دانشجو
2 - دانشیار دانشگاه
3 - استادیار دانشگاه
الکلمات المفتاحية: اضطراب اجتماعی, ترس از ارزیابی منفی, اختلال خوردن, ترس از ارزیابی مثبت,
ملخص المقالة :
تعیین ارتباط اضطراب اجتماعی و اختلال خوردن با واسطه گری ترس از ارزیابی مثبت و منفی هدف پژوهش بود. روش پژوهش توصیفی و الگوی همبستگی با روی آورد مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل دانشجویان دختر مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین بود که در سال تحصیلی 95-1394 مشغول به تحصیل بودند. 1000 دانشجو به روش نمونهبرداری تصادفی خوشه ای انتخاب و به پرسشنامه های مورد نظر پاسخ دادند. سپس با استفاده از روش نمونه برداری قضاوتی هدفمند 218 نفر به عنوان نمونه نهایی برگزیده شدند. ابزار پژوهش سیاهه های اختلال خوردن (EDI؛ گارنر، المستدو پولیوی، 1983)، هراس اجتماعی (SPI؛ کانور و دیگران، 2000)، ترس از ارزیابی منفی- فرم کوتاه (FNES؛ لیری،1983) و ترس از ارزیابی مثبت (FPES؛ ویکز، هیمبرگ و رودباگ، 2008) بود. نتایج نشان داد که ترس از ارزیابی مثبت و منفی بهطورهمزمان، ارتباط بین اضطراب اجتماعی و اختلال خوردن را واسطهگری می کنند. همچنین، اثرمستقیم اضطراب اجتماعی بر اختلال خوردن تأیید شد. بنابراین، مداخلههایی که ترس از ارزیابی های مثبت و منفی را به عنوان مؤلفه های اصلی اضطراب اجتماعی مورد هدف قرار میدهند، به توقف رشد نشانه های اختلالهای خوردن کمک میکنند.
انجمن روانپزشکی آمریکا. (1393). راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی DSM-5 . ترجمه ف. رضاعی، ع. فخرایی، آ. فرمند، ع. نیلوفری، ژ. هاشمی آذر و ف. شاملو. تهران: ارجمند (تاریخ انتشار اثر اصلی، 2013).
داداشزاده، ح.، یزداندوست، ر.، غرایی، ب. و اصغرنژادفرید، ع. (1391). اثربخشی درمان شناختی-رفتاری گروهی و مواجههدرمانی بر میزان سوگیری تعبیر و ترس از ارزیابی منفی در اختلال اضطراب اجتماعی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 18، 51-40.
رضایی، م.، افلاکسیر، ع. و غیور، م. (1394). شیوع اختلال خوردن و چاقی در دانشجویان دختر دانشگاه شیراز. پژوهش پرستاری،10، 42-36.
رضاییدوگاهه، ا.، محمدخانی، پ. و دولتشاهی، ب. (1391). مقایسه تأثیر درمان شناختی-رفتاری گروهی و انفرادی بر ترس از ارزیابی مثبت. توانبخشی، 13، 65-58.
شایقیان، ز. و وفایی، م. (1389). بررسی شاخصهای روانسنجی سیاهه علائم اختلال خوردن دردانشآموزان دختر پایه دوم دبیرستانهای تهران. مطالعات روانشناختی، 2، 13-1.
کردی، م.، محمدیریزی، س.، شاکری، م.، مدرسغروی، م. و رشیدی، ف. (1393). ارتباط علائم اضطراب اجتماعی با علائم اختلال خوردن زنان باردار نخستزا. مجله زنان، مامایی و نازایی ایران، 17، 15-9.
لطفی، ص.، ابوالقاسمی، ع. و نریمانی، م. (1392). مقایسه پردازش هیجانی و ترس از ارزیابیهای مثبت و منفی در زنان دارای فوبی اجتماعی و زنان عادّی. دانش و پژوهش درروانشناسی کاربردی، 14، 111-101.
مظفریخسروی، ح.، حسینزادهشمسیانار، م.، شریعتیبافقی، ا. و مظفریخسروی، و. (1390). شیوع اختلال خوردن و چاقی در دانشآموزان دبیرستانهای دخترانه شهر یزد در سال90-1389. فصلنامه علمی پژوهشی دانشکده بهداشت یزد، 10، 49-38.
واردل، ج. (1388). آیا فربهی یک اختلال تغذیه است؟ ترجمه م. نعمتطاوسی. فصلنامه روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 6(21)، 71-69.
Bautista, C. L., & Hope, D. A. (2015). Fear of negative evaluation, social anxiety and response to positive and negative online social cues. Cognitive Therapy and Research, 39, 658-668.
Bardone-Cone, A. M., Brownstone, L. M., Higgins, M. K., Fitzsimmons-Craft, E. E., & Harney, M. B. (2013). Anxiety, appearance contingent self-worth, and appearance conversations with friends in relation to disordered eating: Examining moderator models. Cognitive Therapy and Research, 37, 953-963.
Becker, C. B., Deviva, J. C., & Zayfert, C. (2004). Eating disorder symptoms among female anxiety disorder patients in clinical practice: The impor-tance of anxiety comorbidity assessment. Journal of Anxiety Disorders, 18, 255-274.
Brewerton, T. D., Lydiard, R. B., Herzog, D. B., Brotman, A., O Neil, P., & Ballenger, J. C. (1995). Comorbidity of axis I psychiatric disorders in bulimia nervosa. Journal of Clinical Psychiatry, 56(2), 77-80.
Bulik, C., Sullivan, P., Fear, J. L., & Joyce, P. (1997). Eating disorders and antecedent anxiety dis-orders: A controlled study. Acta Psychiatrica Scandinavica, 96, 101-107.
Cannor, K. M., Davidson, J. R. T., Churchil, L. R., Scherwood, A., Foa, E., & Weisler, R. H. (2000). Psychometric properties of the Social Phobia Inventory (SPIN): New self-rating scale. British Journal of Psychiatry, 176, 379-387.
Cooper, M. J., Wells, A., & Todd, G. (2004).A cognitive model of bulimia nervosa. British Journal of Clinical Psychology, 43, 1-16.
Cooper, M. J., Cohen-Tovi, E., Todd, G.,Wells, A., & Tovi, M. (1997). The Eating Disorder Belief Questionnaire: Preliminary Development. Behavior Research Therapy, 35, 381-388.
Craven, M. (2015). Effects of self-focused attention and fear of evaluation on anxiety and perception of speech performance. A thesis presented to the faculty of the college of Arts and Sciences, Ohio University.
Clark, D. M., & Wells, A. (1995).Cognitive model of social phobia. In R. G. Heimberg, M. R. Liebowitz, D. A. Hope & F. R. Schneier (Eds.), Social phobia: Diagnosis, assessment, and treatment (pp.69-93). New York: Guilford Press.
Garner, D. M., Olmstead, M. P., & Polivy, J. (1983). Development and validation of a multi-dimentional Eating Disorder Inventory for anorexia nervosa and bulimia. International Journal of Eating Disorders, 2, 15-34.
Ganesh, K. J., Athilakshmi, R., Maharishi, R., & Maya, R. (2015). Relationship between fear of negative evaluation and anxiety. The International Journal of Indian Psychology, 3, 47-80.
Gilbert, N., & Meyer, C. (2003). Social anxiety and social comparison: Differential links with restrictive and bulimic attitudes among nonclinical women. Eating Behaviors, 4, 257-264.
Gilbert, P. (2001). Evolution and social anxiety: The role of attraction, social competition, and hierarchies. Psychiatric Clinics of North America, 24, 723-751.
Goddard, E., & Treasure, J. (2013). Anxiety and social-emotional processing in eating disorders: Examination of family Trios. Cognitive Therapy and Research, 3, 890-904.
Grabhorn, R., Stenner, H., Stangier, U., & Kaufhold, J. (2006). Social anxiety in anorexia and bulimia nervosa: The mediating role of shame. Clinical Psychology & Psychotherapy, 13, 12-19.
Hinrichsen, H., Wright, F., Waller, G., & Meyer, C. (2003).Social anxiety and coping strategies in the eating disorders. Eating Behaviors, 4, 117-126.
Hodson, J. I., Hiripi, E., Pope, H. G., & Kessler, R. C. (2007). The prevalence and correlates of eating disorders in the national comorbidity survey replication. Biological Psychiatry, 61, 348-358.
Howell, A. N., Buckner, J. D., & Weeks, J. W. (2016). Fear of positive evaluation and alcohol use problems among college students: The unique impact of drinking motives. Anxiety, Stress & Coping: An International Journal, 29, 274-286.
Jones, C., Harris, G., & Leung, N. (2005). Parental rearing behaviors and disorders: The moderating role of core beliefs. Eating Behaviors, 6, 355-364.
Kaye, W. (2008). Neurobiology of anorexia and bulimia nervosa. Physiology and Behavior, 94, 121-135.
Leon, G. R., Fulkerson, J. A., Perry, C. L., & Early-Zald, M. B. (1995). Prospective analysis of personality and behavioral vulnerabilities and gender influences in the later development of disorder eating. Journal of Abnormal Psychology, 104, 140-149.
Levinson, C. A. (2015). Manipulation of negative social evaluative fears on body dissatisfaction and eating behaviors: Does fear of social evaluation lead to disordered eating? Arts & Sciences Electronic Theses and Dissertations, Washington University in St. Louis.
Levinson, C. A., & Rodebaugh, T. L. (2012). Social anxiety and eating disorder comorbidity: The role of negative social evaluation fears. Eating Behaviors, 13, 27-35.
Leary, R. M. (1983). A brief version of the fear of negative evaluation scale.Personality and Social Psychology Bulletin, 9, 371-375.
Menatti, A. R., DeBoer, L. B. H., Weeks, J. W., & Heimberg, R. G. (2015). Social anxiety and associations with eating psychopathology: Medi-ating effects of fears of evaluation. Body Image, 14, 20-28.
Menatti, A. R., Weeks, J. W., Levinson, C. A., & McGowan, M. M. (2013). Exploring the relationship between social anxiety and bulimic symptoms: Mediational effects of perfectionism among females. Cognitive Therapy and Research, 37, 914-922.
Miller, R. S. (1995). On the nature of embarrassability: Shyness, social evaluation, and social skill. Journal of Personality, 63, 315-339.
Norring, C. E. A. (1990). The Eating Disorder Inventory: Its relation to diagnostic dimensions and follow-up status. International Journal of Eating Disorders, 6, 685-694.
Rapee, R. M., & Heimberg, R. G. (1997). A cognitive-behavioral model of anxiety in social phobia. Behavior Research Therapy, 35, 741-756.
Silgado, J., Timpano, K. R., Buckner, J. D., & Schmidt, N. B. (2010). Social anxiety and bulimic behaviors: The moderating role of perfectionism. Cognitive Therapy and Research, 34, 487-492.
Stice, E., & Agras, W. S. (1998). Predicting onset and cessation of bulimic behaviors during adolescence: A longitudinal grouping analysis. Behavior Therapy, 29, 257-276.
Thompson, A. M., & Chad, K. E. (2002). The relationship of social physique anxiety to risk for developing an eating disorder in young females. Journal of Adolescent Health, 31, 183-189.
Utschig, A. C., Presnell, K., Madeley, M. C., & Smits, J. A. (2010). An investigation of the relationship between fear of negative evaluation and bulimic psychopathology. Eating Behaviors, 11, 231-238.
Weeks, J. W., & Howell, A. N. (2012). The bivalent fear of evaluation model of social anxiety: Further integrating findings on fears of positive and negative evaluation. Cognitive Behaviour Therapy, 41, 83-95.
Weeks, J. W., Heimberg, R. G., & Rodebaugh, T. L. (2008). The Fear of Positive Evaluation Scale: Assessing a proposed cognitive component of social anxiety. Journal of Anxiety Disorders, 22, 44-55.
Weeks, J. W., Heimberg, R. G., Rodebaugh, T. L., & Norton, P. J. (2008). Exploring the relationship between fear of positive evaluation and social anxiety. Journal of Anxiety Disorders, 22, 386-400
Waller, G., Kennerly, H., & Ohanian, V. (2004). Schema- focused cognitive behavior therapy with the eating disorders. In P. Dutoit (Ed.), Cognitive schemas and core beliefs in psychological problems: A scientist practitioner guide. Washington: American Psychiatric Association.
_||_