نقش واسطهای ترس از ارزیابی مثبت و منفی در ارتباط اضطراب اجتماعی و اختلال خوردن در ارتباط اضطراب اجتماعی و اختلال خوردن
محورهای موضوعی : روانشناسی بالینینسیم دمرچلی 1 , علیرضا کاکاوند 2 , محمدرضا جلالی 3
1 - دانشجو
2 - دانشیار دانشگاه
3 - استادیار دانشگاه
کلید واژه: اضطراب اجتماعی, ترس از ارزیابی منفی, اختلال خوردن, ترس از ارزیابی مثبت,
چکیده مقاله :
تعیین ارتباط اضطراب اجتماعی و اختلال خوردن با واسطه گری ترس از ارزیابی مثبت و منفی هدف پژوهش بود. روش پژوهش توصیفی و الگوی همبستگی با روی آورد مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل دانشجویان دختر مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین بود که در سال تحصیلی 95-1394 مشغول به تحصیل بودند. 1000 دانشجو به روش نمونهبرداری تصادفی خوشه ای انتخاب و به پرسشنامه های مورد نظر پاسخ دادند. سپس با استفاده از روش نمونه برداری قضاوتی هدفمند 218 نفر به عنوان نمونه نهایی برگزیده شدند. ابزار پژوهش سیاهه های اختلال خوردن (EDI؛ گارنر، المستدو پولیوی، 1983)، هراس اجتماعی (SPI؛ کانور و دیگران، 2000)، ترس از ارزیابی منفی- فرم کوتاه (FNES؛ لیری،1983) و ترس از ارزیابی مثبت (FPES؛ ویکز، هیمبرگ و رودباگ، 2008) بود. نتایج نشان داد که ترس از ارزیابی مثبت و منفی بهطورهمزمان، ارتباط بین اضطراب اجتماعی و اختلال خوردن را واسطهگری می کنند. همچنین، اثرمستقیم اضطراب اجتماعی بر اختلال خوردن تأیید شد. بنابراین، مداخلههایی که ترس از ارزیابی های مثبت و منفی را به عنوان مؤلفه های اصلی اضطراب اجتماعی مورد هدف قرار میدهند، به توقف رشد نشانه های اختلالهای خوردن کمک میکنند.
The aim of this study was to examine the mediating role of fear of positive and negative evaluation in the relationship between social anxiety and eating disorder. The study was descriptive and correlational. To analyze the data structural equation modeling was used. One thousand undergraduate and graduate students were selected from Imam Khomeini International University in 2015/2016 academic year using cluster random sampling method. The participants completed the Eating Disorder Inventory (EDI; Garner, Olmsted & Polivy, 1983), the Social Phobia Inventory (SPI; Connor et al, 2000), the Fear of Negative Evaluation Scale-Short Form (FNES; Leary, 1983), and the Fear of Positive Evaluation Scale (FPES; Weeks, Heimberg & Rodebaugh, 2008). The results indicated that fear of positive and negative evaluation mediated the relationship between social anxiety and eating disorder simultaneously. The social anxiety had a direct effect on eating disorder. The findings suggested that the interventions that target fear of positive and negative evaluation as the central components of social anxiety may help stopping the developing of eating disorder.
