کیفیت زندگی مرتبط با سلامت در نوجوانان: تفاوتهای بهداشت روانی، وضعیت اجتماعی- اقتصادی، جنس و سن
الموضوعات :امیر نیکآذین 1 , محمدرضا شعیری 2 , محمدرضا نائینیان 3
1 - کارشناس ارشد روانشناسی بالینی
2 - دانشیار دانشگاه شاهد
3 - استادیار دانشگاه شاهد
الکلمات المفتاحية: کیفیت زندگی, سلامت, وضعیت اجتماعی- اقتصادی, بهداشت روانی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر به منظور تعیین وضعیت کیفیت زندگی مرتبط با سلامت دانشآموزان با توجه به تفاوتهای موجود در وضعیت بهداشت روانی، اجتماعیـاقتصادی، جنس و سن انجام گرفت. 551 نفر از دانشآموزان مقطع راهنمایی و دبیرستان شهر یزد (275 دختر، 276 پسر) به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. شرکتکنندگان به پرسشنامة کیفیت زندگی مرتبط با سلامت کیداسکرین-52 (ریونز- سیبرر و دیگران، 2005)، پرسشنامه بررسی نقاط قوت و مشکلات (گودمن، 1997) و پرسشنامه ویژگیهای اجتماعی- اقتصادی (گرمارودی و مرادی، 1389) پاسخ دادند. نتایج نشان دادند که 1) در مقیاسهای بهزیستی جسمانی، بهزیستی روانی، ارتباط با والدین و زندگی خانوادگی، حمایت اجتماعی و همسالان و خودمختاری، پسران وضعیت بهتری نسبت به دختران دارند، 2) دانشآموزان مقطع راهنمایی در تمام ابعاد پرسشنامه کیداسکرین-52 بهجز سه بعد حمایت اجتماعی و همسالان، پذیرش اجتماعی و مزاحمت و منابع مالی وضعیت بهتری نسبت به دانشآموزان دبیرستانی به دست آوردند، و 3) در مقیاسهای بهزیستی جسمانی، ارتباط با والدین و زندگی خانوادگی، منابع مالی و بهزیستی روانی بین دانشآموزان دارای وضعیت اجتماعیـ اقتصادی بالا و پایین تفاوت معنادار وجود دارد. نتایج آزمون تحلیل واریانس یک متغیری در مورد مقایسه گروههای بهنجار، مرزی و نابهنجار نشان داد که گروه بهنجار وضعیت بهتری در مقیاسهای خلق و هیجان، پذیرش اجتماعی و مزاحمت، بهزیستی روانی و ادراک خود نسبت به گروه نابهنجار دارد.