کیفیت زندگی مرتبط با سلامت در نوجوانان: تفاوتهای بهداشت روانی، وضعیت اجتماعی- اقتصادی، جنس و سن
محورهای موضوعی : روان درمانگریامیر نیکآذین 1 , محمدرضا شعیری 2 , محمدرضا نائینیان 3
1 - کارشناس ارشد روانشناسی بالینی
2 - دانشیار دانشگاه شاهد
3 - استادیار دانشگاه شاهد
کلید واژه: کیفیت زندگی, سلامت, وضعیت اجتماعی- اقتصادی, بهداشت روانی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر به منظور تعیین وضعیت کیفیت زندگی مرتبط با سلامت دانشآموزان با توجه به تفاوتهای موجود در وضعیت بهداشت روانی، اجتماعیـاقتصادی، جنس و سن انجام گرفت. 551 نفر از دانشآموزان مقطع راهنمایی و دبیرستان شهر یزد (275 دختر، 276 پسر) به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. شرکتکنندگان به پرسشنامة کیفیت زندگی مرتبط با سلامت کیداسکرین-52 (ریونز- سیبرر و دیگران، 2005)، پرسشنامه بررسی نقاط قوت و مشکلات (گودمن، 1997) و پرسشنامه ویژگیهای اجتماعی- اقتصادی (گرمارودی و مرادی، 1389) پاسخ دادند. نتایج نشان دادند که 1) در مقیاسهای بهزیستی جسمانی، بهزیستی روانی، ارتباط با والدین و زندگی خانوادگی، حمایت اجتماعی و همسالان و خودمختاری، پسران وضعیت بهتری نسبت به دختران دارند، 2) دانشآموزان مقطع راهنمایی در تمام ابعاد پرسشنامه کیداسکرین-52 بهجز سه بعد حمایت اجتماعی و همسالان، پذیرش اجتماعی و مزاحمت و منابع مالی وضعیت بهتری نسبت به دانشآموزان دبیرستانی به دست آوردند، و 3) در مقیاسهای بهزیستی جسمانی، ارتباط با والدین و زندگی خانوادگی، منابع مالی و بهزیستی روانی بین دانشآموزان دارای وضعیت اجتماعیـ اقتصادی بالا و پایین تفاوت معنادار وجود دارد. نتایج آزمون تحلیل واریانس یک متغیری در مورد مقایسه گروههای بهنجار، مرزی و نابهنجار نشان داد که گروه بهنجار وضعیت بهتری در مقیاسهای خلق و هیجان، پذیرش اجتماعی و مزاحمت، بهزیستی روانی و ادراک خود نسبت به گروه نابهنجار دارد.
the present study was aimed to examine Health-Related Quality of Life (HRQOL) regarding mental health, socio-economic status, gender and age differences in students. Five hundreds and fifty one middle school and high school students (275 females, 276 males) were selected using multistage cluster sampling. The participants completed the KIDSCREEN-52 HealthRelated Quality of Life Questionnaire (Raven-Sieberer & et al, 2005), the Strengths and Difficulties Questionnaire (Goodman, 1997), and the Socio-economic Status Questionnaire (Garmaroodi & Moradi, 2010). The results indicated that 1) boys scored higher than girls in physical well-being, social support and peers, self-autonomy, psychological well-being, relationships with parents, and family life scales, 2) the middle school students had higher scores than the high school students in all KIDSCREEN scales except for social supports and peers, social acceptance, bullying, and financial resource, and 3) the differences between students with low and high socioeconomic status were significant in physical well-being, relationships with parents and family life, financial resource, and psychological well-being. The results of one way analysis of variance (ANOVA) for comparsion of normal, borderline and abnormal groups indicated that normal group scored higher than abnormal group in mood and emotions, social acceptance, bullying, psychological well-being, and self perception.