نظریه تحول ذهن و رابطه آن با مهارتهای اجتماعی در کودکان و نوجوانان مبتلا به آسیب بینایی
الموضوعات :علی مشهدی 1 , محبوبه هاشمی جوزدانی 2 , حمیرا هاشمی برزآبادی 3
1 - استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
2 - کارشناس ارشد روانشناسی
3 - کارشناس ارشد روانشناسی
الکلمات المفتاحية: نظریه ذهن, کودکان و نوجوانان با آسیب بینایی, مهارتهای اجتماعی, مشکلات رفتاری,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف شناخت نظریه تحول ذهن و رابطة آن با مهارتهای اجتماعی در کودکان و نوجوانان مبتلا به آسیب بینایی صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان مبتلا به آسیب بینایی شهر مشهد تشکیل دادند. با استفاده از روش نمونهبرداری هدفمند، 43 نفر از این کودکان در 4 گروه سنی (4، 7، 10 و 13 سال) انتخاب شدند. برای اندازهگیری نظریه ذهن از دو تکلیف باور غلط (تکلیف پیشبینی باور؛ پرنر و وایمر، 1987؛ تکلیف پیشـ بینی عمل؛ وایمر و پرنر، 1983) و برای سنجش مهارتهای اجتماعی و مشکلات رفتاری از مقیاس مهارتهای اجتماعی (فرم معلم؛ گراشام و الیوت، 1990) بهره گرفته شد. داده¬های پژوهش با استفاده از آزمون مجذور کای، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون لوجستیک، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان دادند که بین عملکرد در تکلیف پیشبینی عمل و نمره کلی مهارتهای اجتماعی و عملکرد در هر دو تکلیف (پیشبینی بـاور و پیشبینی عمل) و نمره کلی مشکلات رفتاری رابطة معنادار وجود دارد. همچنین، بهره هوش کلامی و سن، عملـکرد در تکلیف پیشبینی عمل را پیشبینی کردند.