مبانی مفهومی احساس تنهایی: یک مطالعه کیفی
الموضوعات :سوسن رحیمزاده 1 , حمیدرضا پوراعتماد 2 , علی عسگری 3 , محمدرضا حجت 4
1 - استادیار دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران جنوب
2 - دانشیار دانشگاه شهید بهشتی
3 - استادیار دانشگاه تربیت معلم
4 - استاد دانشگاه پزشکی جفرسون
الکلمات المفتاحية: تحلیل محتوا, احساس تنهایی, مفهومپردازی, تنهایی مذهبی/معنوی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفههای مفهومی احساس تنهایی در دانشجویان ایرانی بر پایة پژوهش کیفی و تحلیل محتوا شکل گرفت. اطلاعات محتوایی احساس تنهایی در سه گام جمعآوری شدند: نخست، پیشینة پژوهشی احساس تنهایی و ابزارهای اندازهگیری آن بهطور جامع مرور شد. سپس با 10 مشاور (چهار زن و شش مرد) و 10 دانشجو (شش زن و چهار مرد) مصاحبه و نظرات آنها دربارة احساس تنهایی ضبط شد. سرانجام 135 دانشجو (94 زن و 41 مرد) یک پرسشنامة بازـپاسخ احساس تنهایی را تکمیل کردند. تحلیل محتوای پیشینة پژوهشی بیانگر هفت مؤلفة احساس تنهایی، یعنی مؤلفه¬های هیجانی، اجتماعی، خانوادگی، احساساتی، دوستان، گروههای بزرگتر (پیوندجویی گروهی) و هستیگرایی بودند. از تحلیل محتوای مصاحبه با مشاوران، پنج مؤلفة هیجانی/ فردی، ارتباطی/ اجتماعی، ارتباطی/ خانوادگی، هستیگرا و مذهبی/ معنوی، از مصاحبه با دانشجویان، چهار مؤلفة هیجانی/ فردی، ارتباطی، احساساتی و مذهبی/ معنوی و از پرسشنامة باز-پاسخ سه مؤلفة هیجانی/ فردی، ارتباطی ( ارتباط با دیگران، خانواده، دوستان، گروههای بزرگتر) و مذهبی/ معنوی شناسایی شدند. یافتة منحصربهفرد این مطالعه، تنهایی مذهبی/ معنوی بود که در اندازهگیری احساس تنهایی در نمونههای ایرانی باید در¬نظر¬ گرفته شود. بر اساس این یافتهها میتوان یک ابزار اندازهگیری احساس تنهایی مبتنی بر فرهنگ ایرانی را تهیه و گسترش داد.