تعارض های زناشویی و سرمایه گذاری هیجانی اجتماعی والدین: پیشبینی تمایزی مشکل های رفتاری بیرونی کودکان
الموضوعات :عباس امان الهی 1 , محمد زربخش 2 , غلامرضا رجبی 3
1 - دانشیارگروه مشاوره
دانشگاه شهید چمران اهواز
2 - کارشناسی ارشد مشاوره،
دانشگاه شهید چمران اهواز
3 - استاد گروه مشاوره، دانشگاه شهید چمران اهواز
الکلمات المفتاحية: مشکلهای رفتاری بیرونی, تعارضهای زناشویی, سرمایهگذاری عاطفیـاجتماعی,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش، پیشبینی تمایزی مشکلهای رفتاری بیرونی کودکان بر اساس تعارضهای زناشویی و سرمایهگذاری عاطفیـاجتماعی والدین کودکان شهر اهواز بود.پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی و جامعه پژوهش مادران دارای کودک6تا12ساله شهر اهواز بود.تعداد702نفر به روش نمونهبرداری داوطلبانه به عنوان مشارکتکنندگان پژوهش انتخاب شدند.به منظور گردآوری دادهها از سنجش رفتار کودک و بزرگسال(مورین، میلر، اسمیت و جانسون،2016)، پرسشنامه تعارض زناشویی(ثناییذاکر،1387)و سرمایهگذاری والدین بر روی کودکان(بردلی و کالدول،1997)استفاده شد.برای تحلیل دادهها از روش تحلیل تمایز استفاده شد.نتایج نشان داد کهتعارضهای زناشویی و سرمایهگذاری عاطفی اجتماعی والدین قادر به پیشبینی عضویت گروهی کودکان دارای مشکلهای رفتاری بیرونی و بدون مشکلهای رفتاری بیرونی هستند.بنابراین میتوان نتیجه گرفت که کاهش تعارضهای زناشویی و افزایش سرمایهگذاری عاطفیـاجتماعی والدین میتواند مشکلهای رفتاری بیرونی کودکان را کاهش دهد.
امانالهی، ع.، زربخش، م. و رجبی، غ. (1397). پیشبینی مشکلات رفتاری کودکان بر اساس متغیرهای تعارضات زناشویی، باورهای خودکارآمدی والدین، سرمایهگذاری عاطفی اجتماعی والدین و رفتارهای کودکپروری والدین.پایاننامه کارشناسی ارشد در رشته مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز.
ثناییذاکر، ب. (1387). مقیاسهای سنجش خانواده و ازدواج. تهران: بعثت.
سیفنراقی، م. (1395). اختلالات رفتاری کودکان و نوجوانان و روش های اصلاح و ترمیم آنها (تجدید نظر اول). تهران: ارسباران
فاتحیدهاقانی، ا. ع. و یوسفی، ف. (1396). نقش واسطهای پایداری روانی در رابطه بین شیوههای والدگری و تبلور وجودی. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 14(54)، 120 -107.
لواف، ه.، شکری، ا. و قنبری، س. (1393). نقش واسطهای مدلهای ارتباطی زوجین در رابطه بین تعارض زناشویی ومشکلات بیرونیسازی و برونیسازیشده دختران. روانشناسی و خانواده، 1(2)، 18 -3.
میرزایی، م.، هاشمی گشنیگانی، ر.، پاکدامن، ش. و حجازیموغاری، ا. (1396). پیشبینی نشانههای درونیسازی و برونیسازی در نوجوانان بر اساس ادراک محتوا و فرایند خانواده. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 14(54)، 214 -203.
مروتی، ذ.(1390). رابطه علی محیط یادگیری سازندهگرای ادراک شده و عملکرد ریاضی با میانجیگری جهتگیری درونی هدف، ارزش تکلیف، نگرش نسبت به ریاضی و خودکارآمدی ریاضی در دانشآموزان پسر سال سوم دبیرستانی شهر اهواز. پایاننامه دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهیدچمران اهواز.
Bradley, R. H., & Caldwell, B. M. (1995). Caregiving and the regulation of child growth and development: Describing proximal aspects of caregiving systems. Developmental Review, 15(1), 38-85.
Brislin, R. W. (1986). Research instruments. Field methods in cross-cultural research, 8, 137-164.
Cadray, L. (2007). Family Investments in Children's Potential. Journal of the Motherhood Initiative for Research and Community Involvement, 9(1). 244-245.
Corwyn, R. F., & Bradley, R. H. (2002). Stability of maternal socioemotional investment in young children. Parenting,2(1), 27-46.
Cox, M. J., Paley, B., & Harter, K. (2001). Interparental conflict and parent childrelationship. In J. Grych & F. Fincham (Eds), child development and Inter parentalconflict(pp. 249-272). New York: Cambridge University press.
Cox, M. J., & Paley, B. (2003). Understanding families as systems. Current Directions in Psychological Science, 12(5), 193-196.
Eitle, D. (2006). Parental gender, single-parent families, and delinquency: Exploring the moderating influence of race/ethnicity. Social Science Research, 35(3), 727-748.
Ellis, B. J., & Garber, J. (2000). Psychosocial antecedents of variation in girls' pubertal timing: maternal depression, stepfather presence, and marital and family stress. Child Development, 71(2), 485-501.
Field, T., McCabe, P. M., Schneiderman, N., & Field, T. M. (2013). Stress and coping. Psychology press.
Franklin, C., Moore, K., & Hopson, L. (2008). Effectiveness of solution-focused brief therapy in a school setting. Children & Schools, 30(1), 15-26.
Gameiro, S., Canavarro, M. C., Boivin, J., Moura-Ramos, M., Soares, I., & Santos, T. A. (2011). Parental investment in couples who conceived spontaneously or with assisted reproductive techniques. Human Reproduction, 26(5), 1128-1137.
Hertwig, R., Davis, J. N., & Sulloway, F. J. (2002). Parental investment: how an equity motive can produce inequality. Psychological Bulletin, 128(5), 728-745.
Karreman, A., de Haas, S., van Tuijl, C., van Aken, M. A., & Deković, M. (2010). Relationsamongtemperament, parentingandproblembehaviorinyoungchildren. Infant Behavior and Development, 33(1), 39-49.
Kelly, J. B. (2012). Risk and protective factors associated with child adolescent adjustment following separation and divorce. Parenting Plan Evaluations: Applied Research for the Family Court, 8(2), 49-84.
Li, X., Zhou, Q., & Hou, K. (2015). Marital Conflict of Chinese American Immigrant Couples: A Mediator of Socioeconomic Incorporation and Children’sBehavioralProblems. Journal of Child and Family Studies, 24(12), 3816-3826.
Lycett, K., Sciberras, E., Mensah, F. K., & Hiscock, H. (2015). Behavioral sleep problems and internalizing and externalizing comorbidities in children with attention-deficit/hyperactivity disorder. European Child & Adolescent Psychiatry, 24(1), 31-40.
Maccoby, E. E. (2002). Parenting effects: Issues and controverties. Retrieved August 5, 2002 from http://www.psycnet.apa.org/record/200/-05103-003.
Maccoby, E. (2002). Parenting effects: Issues and controversies. In J. G. Borkowski, L. S. Ramey, & M. Bristol-Power (Eds.), Parenting and the child’sworld: Influencesonacademic, intellectualandsocial-emotionaldevelopment(pp. 35-46). NewJersey, NJ: LawrenceErlbaumAssociates, Inc.
Madigan, S., Plamondon, A., & Jenkins, J. M. (2017). Marital conflict trajectories and associations with children's disruptive behavior. Journal of Marriage and Family, 79(2), 437-450.
Meunier, J. C., & Roskam, I. (2009). Validation of the preschool and primary school form of a questionnaire assessing parents' childrearing behavior. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 38(1), 166-175.
Morin, A. L., Miller, S. J., Smith, J. R., & Johnson, K. E. (2016). Reliability and Validity of the Child and Adolescent Behavior Assessment (CABA): A Brief Structured Scale. Child Psychiatry & Human Development, 9(3), 1-14.
Nasehi, A., Raeesi, F., Jafari, M., & Rahmani, M. (2005). The level of marital adjustment in dormitory students. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology, 10(1), 116-121.
Simó-Pinatella, D., Font-Roura, J., Planella-Morató, J., McGill, P., Alomar-Kurz, E., &Giné, C. (2013). Typesofmotivatingoperationsininterventionswithproblembehavior: Asystematicreview. Behavior Modification, 37(1),3-38.
Steele, H., Bate, J., Steele, M., Dube, S. R., Danskin, K., Knafo, H., & Murphy, A. (2016). Adverse childhood experiences, poverty, and parenting stress. Canadian Journal of Behavioural Science, 48(1), 32-38.
Thijs, P. E., van Dijk, I. K., Stoof, R., & Notten, N. (2015). Adolescent problem behavior: The gender gap in European perspective. European Journal of Criminology, 12(5), 598-615.
Van Eldik, W. M., Prinzie, P., Deković, M., &De Haan, A. D. (2017). Longitudinal associations between marital stress and externalizing behavior: Does parental sense of competence mediate processes?. Journal of Family Psychology, 31(4), 420.
Whiteside-Mansell, L., Bradley, R. H., & Rakow, E. (2001). Similarities and differences in parental investment for mothers and fathers. Journal of Family Issues, 22(1), 63-83.
Zhou, N., Cao, H., & Leerkes, E. M. (2017). Interparental conflict and infants’ behaviorproblems: Themediatingroleofmaternalsensitivity. Journal of Family Psychology, 31(4), 464-474.
_||_