فرامتنیت و چگونگی تغییر شکل و بازسازی چهرههای اسطورهای اورفه و اوریدیس در رمان مِرکور نوشتهی اَمِلی نوتومب
الموضوعات :فاطمه السادات طباطبایی 1 , کریم حیاتی آشتیانی 2
1 - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
2 - استادیار زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
الکلمات المفتاحية: دوگانگی, اَمِلی نوتومب, فرامتنیت, رمان مِرکور, اسطورة اورفه و اوریدیس,
ملخص المقالة :
یکی از ویژگیهای پست مدرن رمانهای اَمِلی نوتومب، استفاده از اسطوره است و یکی از اسطورههایی که رمانهای این نویسنده و خصوصاً مرکور را تحتالشعاع قرار میدهد، اورفه و اوریدیس است. اَمِلی نوتومب از این اسطوره الهام میگیرد، تغییراتی اساسی در آن میدهد و آن را با نگاه فمینیستی خود بازنویسی میکند. در این رمان، برخلاف اسطورة اورفه و اوریدیس، نقش زن بر مرد ارجحیت دارد و حرف اول را میزند. در این پژوهش، سعی بر آن است تا با روش تحلیلی ـ تطبیقی چگونگی این تغییرات و تکنیکهای استفاده شده را شرح دهیم. سیستم ارتباطی که این اسطوره و رمان مِرکور را به هم پیوند میدهد فرامتنیت نام دارد. همچنین سعی خواهیم کرد تک اسطورههای اصلی سازندة تصویر اوریدیس، دوگانگی شخصیتهای زن، دوگانگی ساختار رمان و همچنین واژگونی نقشها را به تفصیل توضیح دهیم. شخصیتهای اَدِل و اَزِل مسیرهای مختلفی را طی میکنند و دو تصویر متفاوت از اوریدیس به نمایش میگذارند. در واقع، این تغییرات که به علت استقلال و ابهام شخصیت زن رمان به کمک فرایند دوگانگی در تصویر اوریدیس به وجود میآید باعث میشود نویسنده نسخة جدیدی از اسطورة اورفه و اوریدیس ارائه دهد که در آن زن بر مرد برتری دارد.
کتابنامه
شجاعی، پریا. 1395. «بررسی نوشتار اتوبیوگرافیک در آثار املی نوتومب با تکیه بر نظریة لوژون و دوبروفسکی». فصلنامة مطالعات زبان و ترجمه (دانشکده ادبیات و علوم انسانی). دورة49. ش4. صص 115-99.
طاووسی، محمود و آمنه درودگر. 1390. «اسطوره و ادبیات مدرن». فصلنامة ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب. دورة7. ش23. صص 93ـ111.
کامیابیمسک، احمد و لیلا نصرارجمند. 1391. «تحلیل نمایشنامه چهرة اورفه اثز اُلیویه پی بر مبنای اسطورهشناسی». نشریة هنرهای نمایشی و موسیقی. دورة17. ش1. صص70-63.
French sources
Constat, Isabelle. )2003(. « Construction hypertextuelle: Attentat d'Amélie Nothomb », The French Review, 76, no 5.
Genette, Gérard.)1982(. Palimpsestes. La Littérature au second degré. Paris : Editions du Seuil.
Heurgon, Jacques. )1932(. « Orphée et Eurydice avant Virgile », Mélanges d'archéologie et d'histoire, 49, no 1.
Laureline, Amanieux. )2009(. Le récit siamois. Identité et personnage dans l'œuvre d'Amélie Nothomb. Paris : Albin Michel.
Nausicaa, Dewez. « L'immortalité de la mort. Le mythe d'Orphée dans l'œuvre d'Amélie Nothomb », Les Lettres romanes, 2003,57, no 1-2.
Nothomb, Amélie. )1998(. Mercure, Paris : Albin Michel.
Plat Liedeke. (1997). «Orphée, le regard et la voix», Religiolgiques, Orphée et Euridyce: mythes en mutation.
Rétif, Françoise. )2002(. « De la lecture à la réécriture des mythes. Éléments d'une critique et d'une esthétique », in: Camus, Marianne and Rétif, Françoise (éd.), Lectures de femmes. Entre lecture et écriture. Paris : l'Harmattan.
_||_French sources
Constat, Isabelle. )2003(. « Construction hypertextuelle: Attentat d'Amélie Nothomb », The French Review, 76, no 5.
Genette, Gérard.)1982(. Palimpsestes. La Littérature au second degré. Paris : Editions du Seuil.
Heurgon, Jacques. )1932(. « Orphée et Eurydice avant Virgile », Mélanges d'archéologie et d'histoire, 49, no 1.
Laureline, Amanieux. )2009(. Le récit siamois. Identité et personnage dans l'œuvre d'Amélie Nothomb. Paris : Albin Michel.
Nausicaa, Dewez. « L'immortalité de la mort. Le mythe d'Orphée dans l'œuvre d'Amélie Nothomb », Les Lettres romanes, 2003,57, no 1-2.
Nothomb, Amélie. )1998(. Mercure, Paris : Albin Michel.
Plat Liedeke. (1997). «Orphée, le regard et la voix», Religiolgiques, Orphée et Euridyce: mythes en mutation.
Rétif, Françoise. )2002(. « De la lecture à la réécriture des mythes. Éléments d'une critique et d'une esthétique », in: Camus, Marianne and Rétif, Françoise (éd.), Lectures de femmes. Entre lecture et écriture. Paris : l'Harmattan.
References
Kāmyābī, Mask, Ahmad va Leylā Nasre Arjemand. (2012/1391SH). “Tahlīle Namāyeš-nāme-ye Čehre-ye Ūrfe Asz Olīvīye Pī bar Mabnāye Ostūre-šenāsī”. Našrīye-ye Honarhā-ye Namāyešī va Mūsīqī. 17th Year. No. 1. Pp. 63-70.
Šojā’ī, Parīyā. (2016/1395SH). "Barrasī-ye Neveštāre Oto-bīyo-gerāfīc dar Āsāre Emlī Notūmb ba Tekīye bar Nazarīye-ye Lozūn va Dūb-rūfskī”. Fasl-nāme-ye Motāle’āte Zabān va Tarjome (Dāneškade-ye Adabīyāt va Olūme Ensānī). 49th Year. No. 4. Pp. 99-115.
Tāvūsī, Mahmūd and Āmene Dorūd-gar. (2011/1390SH). "Ostūre va Adabīyāte Modern”. Quarterly Journal of Mytho-Mystic Literature. Islamic Azad University-South Tehran Branch Year. 7th Year. No. 23. Pp. 93- 111.