اهمیت بهره مندی از الگوهای پایدار در مدارس به منظور ایجاد احساس ایمنی در دانش آموزان( نمونه- موردی: تحلیل مدارس مقطع متوسطه منطقه 22 شهرداری تهران)
حامد صرافیان
1
(
دانش آموختهی کارشناسی ارشد، گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
)
نیلوفر نیکقدم
2
(
استادیار، گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد تهران - جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
)
الکلمات المفتاحية: دانش آموزان, تهران, ایمنی, مدارس, الگوی پایداری,
ملخص المقالة :
مدارس به عنوان کانون اولیه و تاثیرگذار در تعاملات اجتماعی فرزندان محسوب میشوند، بنابراین این مکانها باید از ایمنی کافی برخوردارباشند.فضاهایی که دارای شرایط مناسب و مطلوب برای رشد فیزیکی، ذهنی و اجتماعی افراد را دارا باشند تا کیفیت زنگی را ارتقا دهند. درسالهای اخیرالگوهای معماری پایدار باهدف ایجاد ایمنی محیطی و روانی درصدد بهبود بخشیدن به سطح کیفی زندگی بوده است. در پژوهش حاضر هدفبرآن است تا با تحلیل در مدارس مقطع متوسطه بهعنوان بخشی از فضاهای آموزشی شهرتهران، میزان موفقیت مدارس در ایجاد فضاسازی بر-حسب الگوهای معماری پایدار در راستای ایجاد احساس ایمنی از دیدگاه دانشآموزان پرداخته شود.. روشمطالعه، پیمایشی تحلیلی است که -برای جمعآوری اطلاعات ازمطالعات میدانی، پرسشنامه ونرمافزار استفادهشدهاست. نتایج گویای آن است که وضعیت طراحی کالبدی معماری،کیفیت هوای داخلی، بهینهسازی مصرف انواع منابع پایه محیطزیست پایینترازحدمتوسط ومتغییرهای محل موقعیت ساختمان، فضای سبزدرحدمتوسط قرار دارند.
_||_