ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانههای عمومی شهرستان رامسر و تنکابن با استفاده از ابزار لایب کوال
الموضوعات : دانش شناسیسمانه احمد معظم 1 , محمد حسن زاده 2 , سودابه شاپوری 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، گروه کتابداری
2 - عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس
3 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن
الکلمات المفتاحية: کیفیت خدمات, رامسر, کتابخانههای عمومی, لایب کوال, تنکابن, کاربران,
ملخص المقالة :
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانههای عمومی شهرستان رامسر و تنکابن با استفاده از ابزار لایب کوال انجام گرفته است. روش: در این پژوهش برای گردآوری دادهها از پرسشنامه لایب کوال استفاده شده است. این پرسشنامه ابزاری استاندارد است که به ارزیابی کیفیت خدمات از دید کاربران میپردازد. نمونه آماری این پژوهش شامل 410 نفر از کاربران کتابخانههای عمومی شهرستان رامسر و تنکابن (در دوره زمانی مورد مطالعه، اردیبهشت 1390) بوده است که پرسشنامهها بین آنها توزیع شد. از این تعداد 382 پرسشنامه عودت داده شد و پس از حذف پرسشنامههای ناقص 365 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته: یافتههای پژوهش نشان میدهد که سطح خدمات دریافتی کاربران در برخی گویهها از حداقل سطح مورد انتظار آنها بیشتر میباشد اما حداکثر سطح انتظارات آنها را برآورده نکرده است. همچنین یافتههای پژوهش نشان داد که این کتابخانهها در بُعد کنترل اطلاعات نسبت به سایر ابعاد ضعیفتر میباشند، به طوری که منابع آنها حداقل سطح انتظارات کاربران را نیز برآورده نساخته است. اصالت: در این پژوهش علاوه بر اینکه کیفیت کتابخانههای عمومی یک شهرستان بررسی شده است، فراتحلیلی از تحقیقات انجام شده در حوزه کیفیت خدمات در کتابخانه عمومی کشور که در دو شهر دیگر انجام شده است نیز انجام شده است.
صفیان بلداجی، رسول (1389).ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانههای عمومی استان چهارمحال و بختیاری با استفاده از ابزار لیب کوآل. پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری واطلاعرسانی، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
کمپل، اچ. سی. (1371). توسعه نظامها و خدمات کتابخانه عمومی. ترجمه علی شکوئی. تهران: دبیرخانه هیأت امنای کتابخانه عمومی، نشر کتابخانه.
محمد بیگی، فاطمه (1388). ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانههای عمومی وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی شهر قزوین با ابزار لایب کوال. پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانی، تهران.
میر غفوری، حبیب الله؛ مکی، فاطمه (1386). ارزیابی سطح کیفی خدمات کتابخانههای آموزشی با رویکرد لایب کوآل (مورد: کتابخانههای دانشگاه یزد). فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 37(1)، 61ـ78
نجفقلی نژاد، اعظم؛ حسن زاده، محمد (1386). ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه تربیت مدرس با استفاده از ابزار LibQual. پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانی.
واگان، لیون (1384). روشهای آماری برای متخصصان کتابداری و اطلاعرسانی: رویکرد کاربردی و ساده برای درک استفاده و تفسیر علم آمار. ترجمه: محمدرضا قانع، کیوان کوشا. تهران: چاپار
Brown, J. (2005). Ramping up assessment at the UNLV libraries. Hitech, 23(3), 396-413
Cook, C & Heath, F. (2005). Users perceptions of library service quality: A LibQual+TM qualitative study. Library Trend, 49(4), 548-584
Godwin, peter (2005). London South Band University, share fair: ALA annual conference summer 2005. Retrieved from www.libqual.Org
Ladhari, R. & Morales. M. (2008) . Perceived service quality, perceived value and recommendation: A study among Canadian public library users. Library Management,
29(4/5), 352-366
Posey, J. (2009). Student perceptions and expectations of library services quality and user satisfaction at Walters States—Tennessee. Retrieved February 15, from Dissertations & Theses: Full Text. (Publication No. AAT 3361650).
Thompson, B. Kyrillidou, Martha. & Cook, Colleen. (2007). Library users' service desires: A LibQual study. Library Quarterly, 78(1), 1-18