پرکاربردترین مؤلفههای مدیریت دادههای پژوهشی (مورد پژوهی: کتابداران کتابخانههای دانشگاهی علوم پزشکی قطب 7 کشور)
الموضوعات : دانش شناسیمحمدرحیم رسولی آزاد 1 , حسن قهنویه 2 , فهیمه باب الحوائجی 3 , نجلا حریری 4
1 - استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
2 - دانشکده دندانپزشکی-دانشگاه علوم پزشکی- اصفهان-ایران
3 - گروه علوم ارتباطات و دانش شناسی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
4 - استاد گروه علوم ارتباطات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: کتابخانههای دانشگاهی, مدیریت داده, دادههای پژوهشی,
ملخص المقالة :
هدف: تعیین پرکاربردترین مؤلفههای مدیریت دادههای پژوهشی از دید کتابداران کتابخانههای دانشگاهی علوم پزشکی قطب 7 کشور بوده است.روش پژوهش: در پژوهش حاضر از روش آمیخته (کیفی-کمی) استفاده شده است. دادههای بخش کیفی متشکل از 20 نفر از خبرگان رشته، انتخاب و فرمهای نظرسنجی با هدف اجماع نظرات، در 3 راند برای ایشان ارسال و ارزیابی انجام شد. در بخش کمی پرسشنامه محققساخته، نظرات 127نفر از کتابداران کتابخانههای دانشگاهی مورد نظر گردآوری شد. دادههای کمی بوسیله آزمونهای t ، فریدمن، تحلیلعاملی و مدلیابی معادلاتساختاری با نرمافزار PLS، تجزیه وتحلیل شدند. یافتهها: 6 مؤلفه در مدیریت داده پژوهشی از میان مؤلفههای دوازدهگانه شناسایی شده در فازهای دلفی، پرکاربردترین آنها در کتابخانههای دانشگاهی علوم پزشکی قطب 7 کشور بودهاند که به ترتیب شامل: زیرساخت داده؛ نقش نظارتی؛ استفاده مجدد؛ بودجه؛ سازماندهی؛ اشتراکگذاری) بودهاند. میانگین بارهایعاملی 6 مؤلفه مذکور در کتابخانههای دانشگاهی مورد پژوهش، بالاتر از 6/0 (قابلقبول) بود. ضریب آلفایکرونباخ، پایاییترکیبی و مقدار AVE برابر با 5/0 بوده، لذا تمامی معیارها در متغیرهای پنهان، در محدوده قابلقبول بودهاند. نتایج آزمونهای t و فریدمن در بخشکمی نشان داد که از نگاه کتابداران در مقولههای فوق الذکر تفاوت معناداری نسبت به سایر مؤلفهها وجود دارد.نتیجهگیری: بنابر نظر کتابداران کتابخانههای دانشگاهی علوم پزشکی قطب 7 کشور، مؤلفههای زیرساخت داده، نقش نظارتی، استفاده مجدد، بودجه، سازماندهی و اشتراکگذاری، کاربردی ترین مؤلفهها در مدیریت دادههای پژوهشی در اینگونه کتابخانهها هستند که میتوان از آنها به عنوان معیاری برای اجرای پژوهشهای آتی و نیز جهت ساخت ابزاری برای انجام پژوهشهای مرتبط استفاده کرد.
_||_