ارائه مدل وفاداری سازمانی در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی
الموضوعات : فصلنامه منابع انسانی تحول آفرینصدیقه طوطیان اصفهانی 1 , محسن فرجی 2
1 - دانشیار، گروه مدیریت دولتی دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران غرب ،تهران ،ایران
2 - گروه مدیریت ، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران
الکلمات المفتاحية: وفاداری سازمانی, شایستگی سازمانی, منابع انسانی, سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی.,
ملخص المقالة :
مفهوم وفاداری و مسائل مربوط به آن در چند سال گذشته به طور فزاینده ای محور مطالعه سازمان ها گردیده است. امروزه اهمیت وفاداری در سازمان ها به خوبی آشکار گردیده ، چرا که برقراری ارتباطات و تحقق همکاری میان افراد نیازمند وجود وفاداری است، بنابراین پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل وفاداری سازمانی درسازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی انجام شد.نوع تحقیق براساس هدف، کاربردی و براساس روش اجرا اکتشافی از نوع کیفی،که با استفاده از تحلیل تم که شامل مضامین پایه،سازمان دهنده و فراگیراستفاده شد.روش گردآوری دادهها،کتابخانهای،میدانی و ابزار گردآوری دادهها،پرسشنامه و مصاحبه بود،دادهها با کمک فیشبرداری از اسناد و متون و مصاحبه نیمهساختاریافته با خبرگان جمعآوری شدند ، بطوریکه در این تحقیق برای ارزیابی و افزایش روایی و پایایی،به روش پیشنهادی لینکوین و گوبا استناد و برای تأمین اعتبار و مقبولیت دادهها از روش درگیری دائمی و مستمر استفاده شد.جامعه آماری تحقیق خبرگان آشنا به موضوع که به روش نمونهگیری هدفمند از طریق اشباع نظری 13نفر انتخاب شدند.مطابق با یافتههای تحقیق مدل وفاداری سازمانی با 4 مضمون سازمان دهنده شامل شایستگی سازمانی، تعلق سازمانی، اثربخشی، انگیزه شغلی با استفاده از روش براون و کلارک در روش تحلیل مضمون بدست آمد. از نتایج تحقیق میتوان به نقش اساسی وفاداری سازمانی در سازمان اشاره کردکه بعنوان یکی از عوامل پیشرفت و تحول دانشگاه و ابزاری درجهت رشد و تحول منابع انسانی نام برد.