ارزیابی ارتباط مدیریت دانش با مصرف کالاهای فرهنگی در میان کتابداران دانشگاهی شهر اصفهان (دانشگاه اصفهان، صنعتی و علوم پزشکی اصفهان)
الموضوعات : علوم اجتماعیمحمدرحیم رسولی آزاد 1 , سمانه گوهری 2
1 - کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی
2 - استادیار بخش علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
الکلمات المفتاحية: مدیریت دانش, خلق دانش, تسهیم دانش, کتابداران دانشگاهی, مصرف کالاهای فرهنگی, به کارگیری دانش, ذخیرهسازی دانش,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف ارزیابی رابطه بین مدیریت دانش و مصرف کالاهای فرهنگی در میان کتابداران دانشگاهی شهر اصفهان (دانشگاه اصفهان، دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان) از خانواده تحقیقات کاربردی و به شیوه همبستگی در سال 1392 انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش، 155 نفر شامل کتابداران سه دانشگاه بزرگ شهر اصفهان (دانشگاه اصفهان، دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان) است که به کمک جدول حجم نمونه مورگان و بر اساس روش نمونه گیری سهمیهای و تصادفی تعداد 105 نفر از آن ها به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامه است. برای تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از پرسش نامه نیز از نرم افزارهای آماری SPSS 19 و Amos Graphics برای تجزیه و تحلیلهای مدل سازی و معادلات ساختاری استفاده شد و برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی و استنباطی نظیر ضرایب همبستگی استفاده شده است. نتایج گویای وجود رابطه معنادار بین دو متغیر اصلی پژوهش در دو بعد بررسی رابطه دو متغیره و در بعد مدل سازی معادله ساختاری هستند. به نحوی که هر دو ضریب به دست آمده مثبت و معنادار است. به عبارت بهتر میزان مدیریت دانش افراد تأثیر مثبت و معناداری بر میزان مصرف کالاهای فرهنگی آنان دارد.
_||_