سنجش میزان سرمایه اجتماعی و اثرگذاری آن در ارتقاء فرصتهای اقتصادی کارآفرینی گردشگری (مطالعه موردی: روستاهای محور سلطانیه- غارکتلهخور)
الموضوعات :ثریا رفیعی 1 , رحمت اله منشی زاده 2 , پگاه مریدسادات 3
1 - گروه جغرافیای انسانی، دانشکده علوم زمین، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2 - گروه جغرافیای انسانی، دانشکده علوم زمین، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
3 - استادیار گروه جغرافیای انسانی و آمایش، دانشکده علوم زمین دانشگه شهید بهشتی
الکلمات المفتاحية: سرمایه اجتماعی, کارآفرینی گردشگری, مدل رتبه بندی پرومتی,
ملخص المقالة :
مقدمه: سرمایه اجتماعی به عنوان یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر کارآفرینی گردشگری میباشد که وجود آن بخصوص در مناطق روستایی میتواند اثرات زیادی را بر افزایش مشاغل و کسب و کارهای مرتبط با گردشگری داشته باشد. هدف پژوهش: بنابراین هدف پژوهش حاضر سنجش میزان سرمایه اجتماعی و اثرگذاری آن در ارتقاء فرصتهای اقتصادی کارآفرینی گردشگری در 11 روستای واقع در محور ارتباطی سلطانیه به غار کتلهخور میباشد. روششناسی تحقیق: نوع تحقیق کاربردی، روش مورد استفاده توصیفی- تحلیلی و جهت گردآوری دادهها از روشهای اسنادی و میدانی بهره گرفته شده است. جامعه آماری پژوهش جمعیت روستایی ساکن در 11 روستای واقع در محور ارتباطی سلطانیه به کتلهخور میباشد که مطابق فرمول کوکران تعداد 322 نفر به عنوان نمونه در نظر گرفته شده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری نظیر tتک نمونهای، رگرسیون، مدل رتبهبندی پرومتی و تحلیل مسیر بهره گرفته شده است. قلمرو جغرافیایی پژوهش: روستاهای مورد مطالعه در شهرستان خدابنده استان زنجان واقع شدهاند که این شهرستان در جنوب غرب استان قرار دارد که کوهستانیترین و مرتفعترین منطقه این استان میباشد. همچنین این شهرستان بیشترین جمعیت روستایی استان را به خود اختصاص داده است.یافتهها و بحث: نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که میزان شاخصهای سرمایه اجتماعی در روستاهای مورد مطالعه بالاتر از مطلوبیت عددی (3) به دست آمده است و در این ارتباط شاخص مشارکت با میانگین 47/3 بالاترین امتیاز را به خود اختصاص داده است. نتایج حاصل از رگرسیون هم نشان از ضریب همبستگی خوب بین متغیرهاست و شاخص شبکه با بتای (365/0) درصد بالاترین اثرگذاری را بر فرصتهای اقتصادی کارآفرینی گردشگری داشته است. بر اساس نتایج حاصل از تحلیل مسیر، مشارکت با محاسبه تاثیر کلی (مستقیم و غیرمستقیم) بیشترین تاثیر را بر فرصتهای اقتصادی کارآفرینی گردشگری داشته است. همچنین نتایج حاصل از مدل رتبهبندی پرومتی نشان داد که روستای زواجر به لحاظ سرمایه اجتماعی رتبه اول و روستای دلایرسفلی رتبه آخر را به دست آورده است.نتایج: بر اساس یافتههای حاصل از پژوهش، مولفههای سرمایه اجتماعی میتوانند موجب ارتقاء فرصتهای اقتصادی کارآفرینی گردشگری در منطقه مورد مطالعه شوند.
_||_