امپریالیسم زبانی و جهانی شدن در محتوی آموزشی زبان انگلیسی در ایران: تحلیل دیدگاه آموزگاران زبان و اسناد بالادستی نظام جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با چالش ها و سلطه فرهنگی غرب
الموضوعات : فصلنامه علمی تحقیقات سیاسی و بین المللیمصطفی رفیعی 1 , حسن سلیمانی 2 , حامد برجسته 3
1 - Ph.D. دانشجو، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، واحد آیت الله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران.
2 - دانشیار، گروه زبانشناسی کاربردی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3 - دانشیار، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، واحد آیت الله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران
الکلمات المفتاحية: جهانی شدن, امپریالیسم زبانی, برنامه درسی آموزش زبان, آموزش زبان انگلیسی, هژمونی زبان انگلیسی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر به بررسی برداشت آموزگاران زبان انگلیسی ایرانی و همچنین سیاست گذاران نسبت به پدیده امپریالیسم زبانی و جهانی شدن در برنامه درسی آموزش زبان انگلیسی و ارتباط بین عوامل زمینه ای و نگرش امپریالیسم زبانی پرداخته است. برای انجام این پژوهش، 674 آموزگار زبان انگلیسی ایرانی و هشت نفر از مقامات عالی رتبه ایران که مسئول طراحی و تدوین اسناد ملی در مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای انقلاب فرهنگی و وزارت علوم و تحقیقات و فنّاوری اطلاعات هستند برای شرکت در پژوهش دعوت شدند. با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری ، داده های کمّی جمع آوری شده تجزیه و تحلیل شد و برای داده های کیفی از روش تحلیل محتوا استفاده شد. یافته ها تأثیر قابل توجه عوامل فرهنگی و زمینه ای را در شکل دادن به نگرش آموزگاران و سیاست گذاران نسبت به امپریالیسم زبانی نشان داد. به منظور حفظ هویّت فرهنگی و زبانی دانشآموزان همراه با یادگیری زبان انگلیسی به عنوان زبان جهانی، این رویکرد میتواند به دانش آموزان کمک کند تا به افزایش مهارتهای زبانی خود بپردازند و همزمان ارتباطات بینالمللی را تسهیل نماید. بنابراین اعضای جامعه و به طورخاص برنامه ریزان، آموزگاران، زبان آموزان و والدین باید به ماهیّت و پیامدهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی این زبان توجه داشته باشند و آن را ابزار ارتباطی بی طرف تلقی نکنند.
Boonsuk, Y., Ambele, E. A., & McKinley, J. (2021). Developing awareness of Global Englishes: Moving away from ‘native standards’ for Thai university ELT. System, 99, 102511. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.system.2021.102511
Burn, K., & Menter, I. (2021). Making sense of teacher education in a globalizing world: The distinctive contribution of a sociocultural approach. Comparative Education Review, 65(4), 770-789. https://doi.org/10.1086/716228
Chen, R. T.-H. (2022). Effects of Global Englishes-oriented pedagogy in the EFL classroom. System, 111, 102946. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.system.2022.102946
Daoud, S., & Kasztalska, A. (2023). Exploring native-speakerism in teacher job recruitment discourse through Legitimation Code Theory: The case of the United Arab Emirates. Language Teaching Research, 0(0), 13621688211066883. https://doi.Org/10.1177/ 13621688211066883
Galloway, N. (2013). Global Englishes and English Language Teaching (ELT) – Bridging the gap between theory and practice in a Japanese context. System, 41(3), 786-803. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.system.2013.07.019
Hamid, M. O., & Kirkpatrick, A. (2016). Foreign language policies in Asia and Australia in the Asian century. Language Problems and Language Planning, 40(1), 26-46. https://doi.org/https://doi.org/10.1075/lplp.40.1.02ham
Holliday, A. (2005). The struggle to teach English as an international language (Vol. null).
Hornberger, N. H., Tapia, A. A., Hanks, D. H., Dueñas, F. K., & Lee, S.( 2018) Ethnography of language planning and policy. Language Teaching, 51(2), 152-186. https://doi.org/10.1017/S0261444817000428
Kamusella, T., & Ndhlovu, F. (2018). Introduction: Linguistic and Cultural Imperialism, Alas. In T. Kamusella & F. Ndhlovu (Eds.), The Social and Political History of Southern Africa's Languages (pp. 1-11). Palgrave Macmillan UK. https://doi.org/10.1057/978-1-137-01593-8_1
Kaschula, R. H., & Wolff, H. E. (2020). The transformative power of language: From postcolonial to knowledge societies in Africa. Cambridge University Press.
Kidwell, T. (2021). Protectors and preparers: novice Indonesian EFL teachers’ beliefs regarding teaching about culture. Language and Intercultural Communication, 21(5), 631-645. ,2021,1913179https://doi.org/10.1080/14708477.
Kirkpatrick, A., & Lixun, W. (2020). Is English an Asian Language? Cambridge University Press.
Lai, M. L. (2021). English linguistic neo-imperialism – a case of Hong Kong. Journal of Multilingual and Multicultural Development, 42(4), 398- 412https:// doi. Org /10. 108 0/01434632.2019.1702667
Le, M. D., Nguyen, H. T. M., & Burns, A. (2021). English primary teacher agency in implementing teaching methods in response to language policy reform: a Vietnamese case study. Current Issues in Language Planning, 22(1-2), 199-224. https://doi.org/10.1080/14664208.2020.1741209
Lim, F. V., Toh, W., & Nguyen, T. T. H. (2022). Multimodality in the English language classroom: A systematic review of literature. Linguistics and Education, 69, 101048. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.linged.2022.101048
Manan, S. A., & Hajar, A. (2022). English as an index of neoliberal globalization: The linguistic landscape of Nur-Sultan, Kazakhstan. Language Sciences, 92, 101486. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.langsci.2022.101486
McDonald, E. (2013). Embodiment and meaning: moving beyond linguistic imperialism in social semiotics. Social Semiotics, 23(3), 318-334. https://doi.org/10.1080/103503 30.2012.719730
Monfared, A. (2022). Equity or equality: outer and expanding circle teachers’ awareness of and attitudes towards World Englishes and international proficiency tests. Journal of Multilingual and Multicultural Development, 43(10), 922-934. https://doi.org/ 10.1080/ 0434632.2020.1783542
Muslim, A. B., Suherdi, D., & Imperiani, E. D. (2022). Linguistic hegemony in global recognition: English-mediated internationalisation at Indonesian higher education institutions. Policy Futures in Education, 20(7), 796-811. https:// doi. Org /10.1177 /14 782103211037285
Nishioka, S., & Durrani, N. (2019). Language and cultural reproduction in Malawi: Unpacking the relationship between linguistic capital and learning outcomes. International Journal of Educational Research, 93, 1-12. https://doi.Org/https://doi.org/10.1016 /j.ijer.2018.09.008
Phillipson, R. (2012). Imperialism and colonialism. In B. Spolsky (Ed.), The Cambridge Handbook of Language Policy (pp. 203-225). Cambridge University Press. https://doi.org/DOI: 10.1017/CBO9780511979026.013
Phillipson, R. (2013). Linguistic imperialism continued. Routledge. https://doi.org/https://doi.org/10.4324/9780203857175
Pirooz Mofrad, M. M., Soleimani, H., & Lotfi, T. (2019). An overview on globalization issues in ELT by cultural settings towards glocalization and applying in curriculum and syllabus design. Language and Culture of Nation, 1(2), 43-62.
Samar, R. G., & Davari, I. H. (2011). Liberalist or alarmist: Iranian ELT community's attitude to mainstream ELT vs. critical ELT. TESOL Journal, 5, 63-91.
Schneider, E. W. (2020 ). English around the World: An Introduction (2 ed.). Cambridge University Press. https://doi.org/DOI: 10.1017/9781108656726
Siqueira, S. (2017). Intercultural language educators for an intercultural world: action upon reflection. Intercultural Education, 28(4), 390-407. https:/ /doi. org/ 10.1080/146759 86. 2017.1334396
Slaughter, Y., & Cross, R. (2021). Challenging the monolingual mindset: Understanding plurilingual pedagogies in English as an Additional Language (EAL) classrooms. Language Teaching Research, 25(1), 39-60. https:// doi. org/ 10.1177/13621688209 38819
Smail, G. (2017). Politicized pedagogy in Morocco: A comparative case of teachers of English and Arabic. International Journal of Educational Development, 53, 151-162. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2017.01.007
Sorensen, T. B., & Dumay, X. (2021). The teaching professions and globalization: A scoping review of the anglophone research literature. Comparative Education Review, 65(4), 725-749. https://doi.org/10.1086/716418
Spolsky, B. (2012). The Cambridge Handbook of Language Policy (B. Spolsky, Ed.). Cambridge University Press. https://doi.org/DOI: 10.1017/CBO9780511979026
Starks, D., & Nicholas, H. (2020). Reflections of Vietnamese English language educators on their writer identities in English and Vietnamese. Journal of Language, Identity & Education, 19(3), 179-192. https://doi.org/10.1080/15348458.2019.1655423
Tajeddin, Z., & Ghaffaryan, S. (2020). Language teachers’ intercultural identity in the critical context of cultural globalization and its metaphoric realization. Journal of Intercultural Communication Research, 49(3), 263-281. https://doi.org/10.1080/17475759.20 20.1754884
Troudi, S. (2020). Critical issues in teaching English and language education: International research perspectives. Springer.
Tsui, A. B. M. (2020). English language teaching and teacher education in East Asia: Global challenges and local responses. Cambridge University Press.
Wang, L., & Fang, F. (2020). Native-speakerism policy in English language teaching revisited: Chinese university teachers’ and students’ attitudes towards native and non-native English-speaking teachers. Cogent Education, 7(1), 1778374. https://doi.Org/10.1 080/2331186X.2020.1778374
Xu, Z. (2013). Globalization, culture and ELT materials: a focus on China. Multilingual Education, 3(1), 6. https://doi.org/10.1186/2191-5059-3-6