نقش هوشمندسازی مدارس بر هوش اجتماعی، هوش معنوی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان
الموضوعات :
ترانه عنایتی
1
(دانشیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری)
علیرضا عالی پور
2
(استادیار دانشگاه علوم دریایی امام خمینی نوشهر)
عبدالرضا توماج
3
(دانشآموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران)
الکلمات المفتاحية: هوش معنوی, پیشرفت تحصیلی, مدارس هوشمند, هوش اجتماعی,
ملخص المقالة :
این تحقیق با هدف بررسی تأثیر هوشمندسازی مدارس بر هوش اجتماعی، هوش معنوی و پیشرفت تحصیلی دانش‎آموزان در شهرگرگان انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی، از نوع علی- مقایسه‎ای است. جامعه آماری شامل دانش‎آموزان دبیرستان‎های شهر گرگان می‎باشد. حجم نمونه، بر اساس جدول کرجسی و مورگان، 301 نفر برآورد شد که به روش تصادفی خوشه‎ای انتخاب شدند. ابزار جمع‎آوری داده‎ها، پرسش‎نامه هوش اجتماعی ترومسو و پرسش‎نامه هوش معنوی عبدالله‎زاده بود. پیشرفت تحصیلی نیز بر اساس معدل امتحان نهایی سال سوم دبیرستان بررسی شد. تجزیه و تحلیل داده‎ها به کمک نرم‎افزار SPSS و با استفاده از آزمون‎های آماری تی گروه‎های مستقل و ضریب همبستگی پیرسون انجام شد. یافته‎ها نشان داد که بین هوش اجتماعی و هوش معنوی دانش‎آموزان مدارس عادی و هوشمند تفاوت وجود دارد، به طوری که دانش‎آموزان مدارس هوشمند دارای هوش اجتماعی و هوش معنوی بالاتری بودند؛ اما، تفاوت معناداری بین پیشرفت تحصیلی دو گروه مشاهده نشد. هم‎چنین، یافته‎ها نشان داد که پیشرفت تحصیلی با هوش اجتماعی و ابعاد آن رابطه معناداری ندارد ولی با هوش معنوی و ابعاد آن همبستگی معناداری نشان داد. نتیجه آنکه حضور دانش‎آموزان در مدارس هوشمند می‎تواند موجب رشد بهتر هوش اجتماعی و هوش معنوی آنها شود.
_||_