چالشهای یادگیری الکترونیک: مطالعهای با رویکرد پدیدارشناسی
الموضوعات :
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بزرگسالان دانشگاه تهران، تهران، ایران
2 - عضو هیأت علمی گروه روش ها و برنامه های آموزشی و درسی دانشگاه تهران، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: آموزش الکترونیکی, دوره کارشناسی ارشد مجازی, نظرات دانشجویان,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر آگاهی از تجارب زیسته اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی از مفهوم آموزش الکترونیکی و چالشهای آن است. در این راستا از رویکرد پژوهش کیفی- پدیدارشناسی استفاده شد. میدان پژوهش، دانشگاه تهران بود. نمونه پژوهش10نفر اساتید با تجربه و 10 نفر دانشجویان تحصیلات تکمیلی دوره های آموزش الکترونیکی در سال1396_1397 بودند که به روش نمونه گیری هدفمند و ملاک محور تا حد اشباع نظری ادامه یافت. برای گردآوری داده از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد. برای تحلیل داده های پژوهش از روش هفت مرحله ای کلایزی استفاده شد. در مجموع 8 مضمون و30 خرده مضون شناسایی شد. جهت ارزیابی یافتههای پژوهش با استفاده از مطالعه و بررسی مستمر دادهها، بازنگری و تجزیه و تحلیل انجام شده توسط همکاران استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد برداشت و تصور اساتید با دانشجویان در قسمت مربوط به چالشهای اساتید و دانشجویان متفاوت است و هر یک از دو گروه چالشهایی را یادآور شدند.
_||_