طراحی برنامه درسی فاوا و بررسی اثربخشی آن بر عملکرد دانش آموزان دوره متوسطه
الموضوعات :اسماعیل کاظم پور 1 , خلیل غفاری 2 , فرشته هدایتی 3
1 -
2 -
3 -
الکلمات المفتاحية: فاوا, برنامه درسی, طراحی, عملکرد دانش آموزان,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش، طراحی برنامه درسی فاوا و بررسی اثربخشی آن بر عملکرد دانش آموزان دوره متوسطه بوده است. روش پژوهش از دو بخش زمینه یابی و شبه آزمایشی از نوع طرح آزمون مقدماتی و نهایی تشکیل شده است. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه دانشآموزان، دبیران و متخصصان برنامه درسی و فاوای شهر تهران به ترتیب به تعداد 128934، 12890 و 60 نفر بوده است. حجم نمونه شامل 120 دانشآموز، 120 دبیر و 60 نفر متخصص فاوا و برنامه درسی بوده که با استفاده از شیوه نمونهگیری خوشه ای انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از آزمون 97 سؤالی 5 گزینهای در 10 مؤلفه و همچنین آموزش الگوی برنامه درسی فاوا بر روی دانشآموزان، استفاده شد. جهت تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آنووا، توکی و t مستقل) استفاده شد. تحلیل توصیفی داده ها نشان داد که هر سه گروه آزمودنیها مؤلفههای الگوی برنامه درسی فاوای دوره متوسطه را بالاتر از سطح متوسط ارزیابی کرده و در نتیجه آنها را پذیرفته اند. تحلیل استنباطی دادهها نیز نشان داد که بین دیدگاه دانشآموزان، دبیران و متخصصان در رابطه با مبانی فلسفی، اجتماعی و روان شناختی و در حوزه های مفاهیم و اصطلاحات، دانش، مهارت، اصول انتخاب محتوا و سازماندهی در الگوی برنامه درسی فاوا تفاوت معنی داری وجود داشته که با استفاده از آزمون تعقیبی توکی تفاوت بین دیدگاه آزمودنیها نیز مشخص گردید. همچنین نتایج نشان داد که سطح مبانی، مفاهیم و اصطلاحات، دانش، نگرش، توانش دانشآموزانی که الگوی برنامه درسی فاوا را آموزش دیدهاند، به طور معنی داری بالاتر از دانشآموزانی بود که این آموزش را دریافت نکردند.