مقایسه تاثیر تحمل پریشانی و هراس اجتماعی بر میزان استفاده از شبکههای اجتماعی دانشآموزان
الموضوعات :نیره السادات روحانی 1 , مهری سید موسوی 2 , معصومه گرجی 3 , زبیر صمیمی 4
1 - کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه امام خمینی قزوین، قزوین، ایران
2 - کارشناسی ارشد روانشناسی شخصیت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران
3 - کارشناسی ارشد مشاور خانواده، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران
4 - دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
الکلمات المفتاحية: دانشآموزان, هراس اجتماعی, میزان استفاده از شبکههای اجتماعی, تحمل پریشانی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف مقایسه تاثیر تحمل پریشانی و هراس اجتماعی بر میزان استفاده از شبکههای اجتماعی دانشآموزان انجام شد. روش پژوهش علی – مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه و هنرستان شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 بود که با استفاده از فرمول کوکران و با روش طبقهای نسبتی، 385 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی، مقیاس تحمل پریشانی سیمونز و گاهر و پرسشنامه هراس اجتماعی کانر استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری (مانووا) و آزمون تجزیه تابع تشخیص تحلیل شدند. یافتههای مانووا نشان داد که تفاوت معناداری بین دو گروه با استفاده زیاد و کم زیاد از شبکههای اجتماعی در تمام مولفههای تحمل پریشانی (تحمل، جذب، ارزیابی و تنظیم) و هراس اجتماعی (ترس و اجتناب) وجود داشت و دانشآموزان با استفاده زیاد از شبکههای اجتماعی ، تحمل پریشانی کمتر و هراس اجتماعی بیشتری داشتند. همچنین تجزیه تابع تشخیص، به یک تابع تشخیص معنادار منجر شد که طبق این تابع مؤلفه تنظیم، جذب، ارزیابی از تحمل پریشانی و مؤلفه ترس و اجتناب از هراس اجتماعی، دارای بالاترین توان در تمایز دو گروه از دانشآموزان بودند. براساس نتایج حاضر، تحمل پریشانی و هراس اجتماعی از عوامل مرتبط با استفاده از شبکههای اجتماعی هستند.
_||_