بررسی نیازهای مشترک زبانی دانشجویان رشته مهندسی در درس انگلیسی برای اهداف ویژه (زبان تخصصی) و آموزش این درس با استفاده از پیام رسان واتساپ
الموضوعات :مریم رودباری 1 , امیر مرزبان 2 , سید حسن طالبی 3
1 - دانشجوی دکترای زبان انگلیسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار گروه آموزشی زبان و ادبیات انگلیسی، واحد قائمشهر، دانشگاه آزاداسلامی، قائمشهر، ایران
3 - استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
الکلمات المفتاحية: نیازسنجی, انگلیسی برای اهداف عمومی دانشگاهی, انگلیسی برای اهداف ویژه (زبان تخصصی), انگلیسی برای اهداف دانشگاهی, ارزیابی کتابهای زبان تخصصی, نرم افزار واتساپ,
ملخص المقالة :
این مطالعه با استفاده از یک پرسشنامه نیازسنجی و ارزیابی ، با هدف یافتن نیازهای زبان انگلیسی دانشجویان مهندسی در هفت رشته مکانیک ، برق ، کامپیوتر ، نقشه برداری ، معماری ، تاسیسات و مهندسی عمران در دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران انجام شد. هدف از این تحقیق یافتن نیازهای مشترک دانشجویان مهندسی بدون توجه به رشته های آنها بود. بر اساس تجزیه و تحلیل داده های حاصله از نیازهای انجام شده ، یک دوره درس انگلیسی برای اهداف عمومی دانشگاهی قبل از درس زبان تخصصی روی یک گروه آزمایشی طراحی و تدریس شد. تدریس با استفاده از پیام رسان واتساپ صورت گرفت. استفاده از واتساپ به دانشجویان این فرصت را داد که در محیطی که با آن آشنا بودند زبان انگلیسی را بیاموزند. در واقع مزیت استفاده از واتساپ این است که یک فضای آموزشی مناسب را فراهم میکند که همیشه در دسترس دانشجویان میباشد و امکان ارتباط آسان با استاد را نیز فراهم میسازد. بعد از دوره زبان تخصصی ، میانگین نمره گروه مشاهده با گروه کنترل مقایسه شد. نتیجه آزمون تی مستقل از نمونه ها نشان داد که از نظر آماری اختلاف معنی داری بین دو گروه وجود دارد.
Abdulaziz, M., Shah, S., Mahmood, R., & Fazel e Hagh, H.(2012). Change from general English teacher to an ESP practitioner: Issues and challenges in Pakistan. Interdisciplinary Journal of contemporary Research in Business. 4(1), 9-14 Aeineh, A., & Rezapour, M. (2014). Needs Assessment of Architecture Engineering Students. International Journal of Language Learning and Applied Linguistics World (IJLLALW), 5(4), 112-127.
Atai, M. R., & Tahririan, M. H. (2003). Assessment of the status of ESP in the Iranian higher education system. Proceedings of LSP; paper presented at the fourth Communication, culture, and knowledge conference, University of Surrey, Guildford, UK.
Balaei, P. & Ahour, T. (2018). Information Technology Students’ Language Needs for their ESP Course. International Journal of Applied Linguistics and English Literature, 7(2), 197-203.
Dudley Evans & St. John (1998). Developments in ESP: A multidisciplinary approach. Cambridge: Cambridge University Press.
Esfandiari, R. (2015). An Investigation into ESAP Needs of Iranian BA Students of Law. JTLS, 34(2), 29-59.
Fadavi, M., & Ershadi, A. R. (2014). Evaluating the position of ESP for art students in University of Tehran Art Schools. Journal of Novel Applied Sciences, 3(10), 1151-1162.
Floris, F., D. (2008). Developing English for General Academic Purposes Course in an Indonesian University. K@ta: A Biannual Publication on the Study of Language and Literature, A, 10 (1), 53-62.
Iravani, H., & Saber, Z. (2013). A Needs Assessment Study of English Language Needs of Tehran University Medical Students in Iran. International Journal of Language Learning and Applied Linguistics World, 4(2), 209-224. Ke, X. (2017). Research on individualized instruction of EGAP in general engineering Colleges. Advances in Computer Science Research, 82, 450-453
KermaniKojouri, M., & Kia Heirati, J. (2015). Teacher’s and Students’ Beliefs on English for General Academic Purposes: The Case of Iranian University Students. English Language Teaching, 8(12), 37-47.
Medrea, N., & Rus, D. (2012). Challenges in Teaching ESP: Teaching Resources and Students' Need. Procedia Economics and Finance 3, pp. 1165-1169.
Mehran, P., Alizadeh, M., Ichiro K., & Harou, T. (2017). Developing an EGAP Online Course: Are Japanese Digital Natives Ready? International Journal of Educational Technology in Higher Education, 14 (8), 1-17. DOI 10.1186/s41239-017-0047-0.
Nemat Tabrizi, A., R. (2016). ESP Needs Analysis of Undergraduate Mechanical Engineering Students: A Case in Iran. International Journal of Humanities and Cultural Studies, 3(2), 2356-5926. Retrieved from http://www.ijhcs.com/index.php/ijhcs/index.
Rahimi Feyzabad, F., Azadi, Y., & Gholam Rezaei, S. (2021) Factors affecting on satisfaction of students towards virtual training courses during COIVD-19 pandemic era. Information and Communication Technology in Educational Sciences, 12(2), 46, PP. 5-25.
Rezaee & Kazempourian (2017) English Needs Analysis of Electrical Engineering Students, Graduates, and Companies: A Step toward Employability. Journal of Language Horizon, 6(1), 6-7.DOI:10.2205/1ghor.2017.12838.1941. Taghizadeh, M. (2019). The effect of needs analysis on designing ESP courses in Iranian contexts "a case study", presented at the sixth international conference on applied research in language studies, Tehran, 2019.
Taghvaeeyazdi, M. (2021) Structured Analysis of E-Learning Culture in Educational Systems: An Approach to the Covid Crisis 19. Information and Communication Technology in Educational Sciences , 12(2), 46,PP. 109-134. Vahdatnia, Sh., & Salehi, H. (2020) Evaluation of Specialized English Textbook for the Iranian Students of Chemical Engineering. Iranian journal of English for academic purposes, 9(1), 27-40.
Winke, P., & Goertler, S. (2008a). Did We Forget Someone? Students' Computer Access and Literacy for CALL. CALICO Journal, 25(3), 482-509.
_||_