تبیین عوامل کلیدی توفیقِ تضمین کیفیت یادگیری الکترونیکی (مطالعه موردی: دانشگاه آزاد اسلامی)
الموضوعات :پژمان صالحی 1 , سیف اله فضل الهی قمشی 2 , علی اکبر خوشگفتار مقدم 3
1 - دانشجوی دکتری رشتهی مدیریت آموزشی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
الکلمات المفتاحية: اولویت بندی, یادگیری الکترونیکی, تضمین کیفیت, عوامل کلیدی توفیق,
ملخص المقالة :
هدف از این تحقیق شناسایی و تبیین عوامل کلیدی توفیق کیفیت یادگیری الکترونیکی در دانشگاه آزاد بود. ازاینرو برای تحقق اهداف پژوهش بررسی مقایسهای میان دیدگاههای خبرگان و دانشجویان واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد درباره عوامل کلیدی توفیقِ کیفیت یادگیری الکترونیکی انجام گردید. در بخش کتابخانهای پژوهش حاضر، از مطالعات انجامشده در خصوص شناسایی و تبیین عوامل اثرگذار بر توفیق کیفیت یادگیری الکترونیکی از منظر ذینفعان مختلف استفاده گردید و بر اساس پیشینه پژوهشی و تحقیقات مرتبط و نیز نظرسنجی از خبرگانِ یادگیری الکترونیکی، پرسشنامهای توسط محققان طراحی و میان نمونههای جامعهی آماری پژوهش توزیع گردید. بهمنظور اخذ نظرات گروههای موردمطالعه و به دست آوردن راهکارهای بهبود کیفیت یادگیری الکترونیکی نیز برخی از گویههای پرسشنامه بهصورت باز، طراحی شد و از افراد نمونه خواسته شد اهمیت هر یک از عوامل کلیدی توفیق یادگیری الکترونیکی در دانشگاه آزاد را اولویتبندی نموده و نظرات خود را نیز در صورت لزوم درج نماید. نکته بااهمیتی که درروند انجام پژوهش مدنظر محققان قرار گرفت، هدایت فرایند انجام تحقیق بهگونهای بود که پرسششوندگان بتوانند بار عاملی هر مؤلفه اصلی و فرعی و میزان اهمیت هر عامل فرعی مرتبط با مؤلفه اصلی را مشخص نمایند. مهمترین یافته این پژوهش آن بود که دیدگاه خبرگان و دانشجویان در خصوص عوامل کلیدی توفیق کیفیت یادگیری الکترونیکی در دانشگاه آزاد باهم متفاوت است که درنهایت پس از حذف عوامل مشترک و تکراری این مقدار به 7 عامل اصلی، 32 عامل فرعی و 55 شاخصه ارزیابی تقلیل یافت.
_||_