سنجش اثربخشی نظام آموزش مجازی ضمن خدمت فرهنگیان
الموضوعات :
فریدون یزدانی
1
1 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، نهاوند، ایران
تاريخ الإرسال : 06 الخميس , رمضان, 1435
تاريخ التأكيد : 17 الثلاثاء , صفر, 1436
تاريخ الإصدار : 12 الأحد , ربيع الثاني, 1436
الکلمات المفتاحية:
اثربخشی,
رضایتمندی,
آموزش ضمن خدمت مجازی,
ارزشمندی,
معلمها,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف سنجش اثربخشی نظام آموزش مجازی ضمن خدمت فرهنگیان به روش توصیفی- پیمایشی انجام شد. جامعه آماری آن را تمامی معلمهای شهرستان ملایر تشکیل میدادند که حداقل یکبار در یکی از دورههای مجازی ضمنخدمت فرهنگیان تا زمان اجرای این پژوهش (سال تحصیلی 93-1392) شرکت داشتهاند که تعداد آنها حدود 2040 نفر بود. برای نمونهگیری از روش در دسترس استفاده شد و 325 آزمودنی در پژوهش شرکت داده شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهای محقق ساخته، به نام پرسشنامه سنجش ارزشمندی- رضایتمندی از خصوصیات نظام آموزش مجازی بود. روایی محتوایی کلی پرسشنامه مذکور بر اساس شاخص روایی لاشه، محاسبه و 63/0 به دست آمد و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ محاسبه شد و برای سازههای ارزشمندی و رضایتمندی به ترتیب 92/0 و 90/0 به دست آمد. نتایج نشان داد که هیچ رابطه معناداری میان سازههای ارزشمندی و رضایتمندی وجود ندارد و این دو، سازههای مستقلی هستند. همچنین نتیجه تحلیل دادهها با شبکه تحلیل ماتریسی ارزشمندی- رضایتمندی، نشان داد که نظام آموزش مجازی یاد شده در هر یک از مؤلفهها (کیفیت پشتیبانی، کیفیت محتوا، دسترسیپذیری و فنآوری) و نیز در کل، اثربخشی بالا و مناسبی ندارد. همچنین، تحلیل دادهها با ابزار محکزنی لویس نشان داد که نظام آموزش مجازی مذکور در هر یک از مؤلفهها و نیز در کل اثربخشی متوسطی دارد.
المصادر:
Aczel, J., & Saaty, T. L. (1983). Procedures for synthesizing ratio judgments. Journal of Mathematical Psychology, 27(1), 93-102.
Alavi, S. SH., EbrahimZadeh, I., KarimZadeghan Moghadam, D., Ataran, M., Mehrdad, R., & Gholestan, B. (2009). Investigating about the new approach of fast e-learning at in-service training of workers of medical science university. Quarterly Journal of Higher Education Organization of Iran, 2(3), 67-87. (in Persian).
Chau, B. B., & Dyson, L. E. (2004). Applying the ISO 9126 model to the evaluation of an e-learning system. Retrieved February 12, 2008, from http: //www.ascilite. org.au/conferences/perth04/procs/chua.html
Chute, A. G., Thompson M. M., & Hancock, B. W. (1999). The handbook of distance learning. New York: McGraw-Hill.
Dvořáčková, M., & Kostolányová, K. (2012). Complex model of e-learning evaluation focusing on adaptive instruction. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 47, 1068-1076
Fathi Vajarghah, K., & Nasiri, F. (2005). Assessing the readiness of education ministry of Iran for implementing an in-service training system. Quarterly journal of Educational Innovations, 4(11), 48-65. (in Persian).
Fowler, F. J. (1993). Survey research methods (2nd.) Newbury Park, CA: Sage Publication.
Ghaedi, B., Ali Asghari, M., & Ataran, M. (2007). Evaluating the curriculum of virtual education of computer engineering field at Elm-o-Sanat University of Iran, from professors and students’ point of view. The Complex Articles of Second E-Learning Conference. Zahedan: University of Sistan Baluchistan, AL Mahdi Publication. (in Persian).
Kazem Pour, I., & Ghafari, K. (2011). Assessing the readiness of Islamic Azad University of Iran for implementing an in-service training system. Quarterly Journal of New Ways in Educational Management, 2(5), 167-193. (in Persian).
Krejcie, R. V., & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30, 602-609.
Lanzilotti, R., Ardito, C., & Costabile, M. F. (2006). eLSE methodology: A systematic approach to the e-learning systems evaluation. Retrieved January 26, 2009, from http://www.ifets.info/journals/9_4/5.pdf
Lawshe, C. H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personal Psychology, 28, 536-575.
Levy, Y. (2006). Assessing the value of e-learning systems. Hershey: Infosci.
Ozkan, S., & Koseler, R. (2009). Multi-dimensional students’ evaluation of
e-learning systems in the higher education context: An empirical investigation. Computers & Education 53, 1285-1296.
Rokeach, M. (1969). Beliefs, attitudes, and values. San Fransisco: Jossey-Basss, Inc., Publishers.
Sadri, S. (2004). The educational system of government’s workers: Fundamentals, principles, strategies, & design models. Tehran: The Second base of Management Development and Human Resources, Organization of Management and Planning of Country. (in Persian).
Sampson, S. E. (1999). Axiomatic justification for a geometric quality aggregation function. Decision Sciences, 30(2), 415-441.
Shee, D. Y., & Wang, Y. (2008). Multi-criteria evaluation of the web-based
e-learning system: A methodology based on learner satisfaction and its applications. Computers & Education 50, 894-905.
Shultz, K. S., & Whitney, D. J. (2005). Measurement theory in action. London: Sage.
Straub, D. (1989). Validating instrument in MIS research. MIS Quarterly, 13(2), 147-170.
Sun, S. (2001). Base closure: An application of the analytic hierarchy process. Infor, 39(1), 17-32.
Valentin, E. K. (2001). SWOT analysis from a resource-based view. Journal of Marketing Theory and Practice, 9(2), 54-70.
Jamejam Online. (2014, Feb 25). Virtual in-Service Teachers Training. Retrieved from http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?NC=1&newsnum=1008312335 08. (in Persian).
Wang, Y. S. (2003). Assessment of learner satisfaction with asynchronous electronic learning systems. Information and Management, 41(1), 75-86.
Yazdani, F. (2011). Evaluating the e-learning systems’ effectiveness: The case of Shahr-e-Rey’s virtual college of anecdote sciences. Tehran: Unpublished Doctoral Dissertation, the Central Payam Noor University, Iran. (in Persian).
Yazdani, F. (2012). Theoretical foundations of e-learning. Tehran: Chapar. (in Persian).
Zakeri, A. (2002). Internet-based university. Quarterly Journal of Education for (Jehad-e-Daneshghahi), 5(1). (in Persian).