ارزیابی عوامل مؤثر بر موفقیت آموزش مجازی در پژوهشگاه صنعت نفت
الموضوعات :
کامران محمدخانی
1
,
امیرحسین محمد داودی
2
,
عاطفه جلالی
3
1 - استادیار گروه مدیریت آموزش عالی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، ساوه، ایران
3 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
تاريخ الإرسال : 04 الثلاثاء , رمضان, 1435
تاريخ التأكيد : 10 الخميس , شعبان, 1436
تاريخ الإصدار : 08 السبت , محرم, 1436
الکلمات المفتاحية:
آموزش مجازی,
کیفیت سیستم,
کیفیت اطلاعات و محتوا,
کیفیت استاد,
تمایل کاربر,
ملخص المقالة :
استفاده از آموزش مجازی به خلق، مدیریت و توسعه آموزش به طور اثربخش، سریع و اقتصادی کمک میکند. امروزه موفقیت آموزش مجازی یکی از مهمترین موضوعات در مدیریت آموزشی میباشد. هدف پژوهش حاضر، ارزیابی عوامل مؤثر بر موفقیت آموزش مجازی شامل کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات و محتوا عوامل تسهیلکننده، کیفیت استاد، تعامل بین استاد و دانشجویان و تمایل کاربر است. روش تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی بود. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محققساخته بود که روایی محتوایی آن توسط متخصصان تأیید و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 92/0 بهدست آمد. جامعه آماری پژوهش کلیه کارشناسان پژوهشگاه صنعت نفت بود که در سال 1391 دورههای آموزش مجازی را گذارانده باشند که در حدود 250 نفر بودند که از بین آنها، 156 نفر به عنوان نمونه و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای- نسبی انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی، شامل میانگین و انحراف استاندارد و برای آزمون فرضیهها از آمار استنباطی، شامل آزمون کولموگروف- اسمیرنوف، آزمونtتک نمونهای و آزمون فریدمن استفاده شده است. نتایج نشان داد که عوامل مؤثر بر موفقیت آموزش مجازی در پژوهشگاه صنعت نفت در شرایط مناسبی هستند و رتبهبندی این عوامل نشان داد که عوامل کیفیت اطلاعات و محتوا، تمایل کاربر و کیفیت سیستم دارای وضعیت مناسبتری نسبت به سایر عوامل هستند.
المصادر:
Alireza'ii, M. (2009). Determination and prioritization of factors affecting the success of electronic education. 2nd Conference on Electronic City. (in Persian)
Berman, S., & Katoma, V. (2008).An e-learning model based on collaboration and sharing. In Remenyi, D, Eds. Proceedings The 3rd International Conference on
e-Learning, pages 19-26, University of Cape Town.
Carter, L., & Belanger, F. (2005). The utilization of e-government services: Citizen trust, innovation and acceptance factors. Information Systems Journal, 15(1), 5-25.
Fathi Vajargah, K., Pardakhtchi, M. H., & Rabeeyi, M. (2011). Effectiveness assessment of virtual education courses in higher education system of Iran (Case of Ferdowsi University of Mashad). Information and Communication Technology in Educational Sciences, 1(4), 5-21. (in Persian).
Fathi, M. (2011). Virtual education patterns for developing an appropriate model. Master Thesis, Tarbiat Moalem University. (in Persian)
Ferdousi, B., & Levy, Y. (2010). Development and validation of a model to investigate the impact of individual factors on instructors’ intention to use e-learning systems. Interdisciplinary Journal of E-Learning and Learning Objects, 6. Retrieved from http://www.ijello.org/Volume6/IJELLOv6p001-021Ferdousi680. pdf
Fotoorechi, M. M. (2004). From distance education to virtual university. Islamic Center of Distance Education. (in Persian).
Freeze, R. D., Alshare, K. A., Peggy L. L., & Wen, H. J. (2010). IS success model in e-learning context based on students' perceptions. Information Systems Education, 21(2), 173-184.
Gerami, M. (2006). 10 factors of success in e- learning. National Plan for Development of Virtual Universities. (in Persian).
Hafeznia, M. R. (1998). Introduction to Methodology in Human Sciences. Tehran: SAMT Pub. (in Persian).
Jahanian, R., & Etebar, S. (2012). Evaluation of virtual education in electronic education centers of Tehran University from the viewpoint of students. Information and Communication Technology in Educational Sciences, 2(4), 53-65.
Kheirandish, M. (2011). Possibility assessment pattern for execution of virtual education. Education Strategies, 4(3), 28-43. (in Persian).
Martinez, E. (2011). Factors affecting effectiveness in e-learning: An analysis in production management courses. Computer Applications in Engineering Education, 19(3), 572-581.
Naderi, E., & Seif Naraghi, M. (2010). Neglections and deficiencies in researches and their examples. Tehran: Arasbaran Publication. (in Persian).
Ngai, E. W. T., Poon, L. K. J., & Chan, Y. H. C. (2007). Empirical examination of the adoption of WebCT using TAM. Computers & Education, 48, 250-267.
Norozi Koohdasht, R., Mohammad Davoudi, A. H., & Jafari, P. (2013). Quality of educational services in different schools of sciences & research university from the students' viewpoints. The 1st National Virtual Conference: Rahavarane Amoozesh. (in Persian).
Saghafi, F., Mir Saeed Ghazi, T., & Kharat, M. (2009). Successful key factors for establishing electronic learning in educational institutions. The 4th National and the 1st International Conference on Electronic Education. (in Persian).
Salehi, M., & Hajizad, M. (2010). Study of general computer literacy among staff of islamic azad university, mazandaran province. Information and Communication Technology in Educational Sciences, 1(1), 39-53. (in Persian).
Teo, T. (2010a). A structural equation modeling of factors influencing student teachers’ satisfaction with e-learning. British Journal of Educational Technology, 41(6).
Teo, T. (2010b). Development and validation of the e-learning acceptance measure. Internet and Higher Education, 13, 148-152.
Webster, F. (2011). Theories of information society (Translated by Ghadimi, Esmaeel). Ghasidesara Publication.
Yaghoobi, J. (2009). Analysis of factors influencing the success of electronic learning. virtual students' viewpoints. International Conference on Virtual Education. (in Persian).
Yazdani, M. (2009). Evaluating the effectivness of e-learning system at Science of Hadith at Virtual University. International Conference on Virtual Learning. (in Persian).
Zameni, F., & Kardan, S. (2010). The effect of application of it and ict in learning math. Information and Communication Technology in Educational Sciences, 1(1), 23-38. (in Persian).