هدف پژوهش حاضر، بررسی سهم متغیرهای عملکرد خانواده (حل مشکل، ارتباط، ایفای نقش، همراهی عاطفی، آمیزش عاطفی، کنترل رفتار و عملکرد کلی)، هیجانخواهی و پرخاشگری در پیشبینی اعتیاد به بازیهای ویدیویی دانشآموزان بوده است. روش پژوهش، همبستگی بود. به همین منظور، 302 دانشآموز پسر دوره متوسطه اول از مدارس شهر کرج در سال تحصیلی 1392-1391 با روش نمونه گیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل پرسش‎نامه عملکرد خانواده (FAD)، پرسش‎نامه اعتیاد به بازیهای ویدیویی (PVP)، پرسش‎نامه هیجان‎خواهی زاکرمن (SSS) و پرسش‎نامه پرخاشگری باس و پری بودند. برای تجزیه و تحلیل آماری از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شده است. نتایج به دست آمده، بیانگر همبستگی معنادار بین عملکرد خانواده در همه ابعاد (حل مشکل، ارتباط، ایفای نقش، همراهی عاطفی، آمیزش عاطفی، کنترل رفتار و عملکرد کلی) با اعتیاد به بازی های ویدیویی (r=0.31, P<0.01)؛ هیجانخواهی با اعتیاد به بازی های ویدیویی (r=0.27, P<0.01) و پرخاشگری دانشآموزان با اعتیاد به بازیهای ویدیویی (r=0.47, P<0.01) بود. نتایج رگرسیون نشان داد که از بین متغیرهای پیشبین، متغیرهای پرخاشگری، ایفای نقش (از ابعاد عملکرد خانواده) و هیجانخواهی توانستهاند اعتیاد به بازیهای ویدیویی را پیشبینی کنند. بهطور کلی 4/28% از واریانس اعتیاد به بازیهای ویدیویی توسط متغیرهای پیشبین تبیین می شود.
پرونده مقاله