رابطه آشنایی با فنآوری اطلاعات و توانمندسازی دبیران متوسطه شهرستان بجنورد
الموضوعات :
مژگان اسمعیل نیا
1
,
براتعلی منفردی راز
2
,
حسینعلی کوهستانی
3
1 - دانشآموخته کارشناسیارشد مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد، ایران، بجنورد
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد، ایران، بجنورد
3 - استاد دانشگاه فردوسی مشهد، ایران، مشهد
تاريخ الإرسال : 08 الإثنين , شعبان, 1434
تاريخ التأكيد : 14 الخميس , شعبان, 1435
تاريخ الإصدار : 24 الخميس , رمضان, 1434
الکلمات المفتاحية:
آموزش,
فنآوری اطلاعات,
دبیران,
توانمندسازی,
ملخص المقالة :
هدف کلی از انجام این پژوهش، بررسی رابطه آشنایی با فنآوری اطلاعات و توانمندسازی دبیران میباشد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه مورد بررسی، شامل: کلیه دبیران شهرستان بجنورد به حجم 1100 نفر میباشد که از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای، 287 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده، شامل پرسشنامه توانمندسازی اسپریتزر که پایایی آن بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 82/0 و پرسشنامه محققساخته در زمینه فنآوری اطلاعات میباشد که پایایی آن بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 71/0 محاسبه شد. برای بررسی فرضیههای تحقیق، از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. همچنین برای تعیین متغیرهای تأثیرگذار و نشان دادن تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم متغیرهای مستقل بر وابسته از رگرسیون چندمتغیره استفاده گردید. یافتهها نشان داد که بین کاربرد اینترنت، استفاده از دورههای آموزشی، توانایی انتقال اطلاعات دبیران، توانایی مدیریت بانکهای اطلاعاتی، توانایی اشتراک اطلاعات و در کل آشنایی با فنآوری اطلاعات؛ با توانمندسازی شغلی دبیران رابطه وجود دارد. همچنین استفاده از دورههای آموزشی، توانایی انتقال اطلاعات، نگرش به انتقال و مبادله اطلاعات نقش تعیینکنندهای در توانمندسازی دبیران دارند.
المصادر:
Adelman, C. (2000). A Parallel Post Secondary Universe: The Ertification System in Information Technology. Washington, D.C: U.S. Department of Education.
Ataran, M. (2007). Information Technology as Bed of Correction in Education & Training. Tehran: Publisher Institue of Development Educational Technology of Smart Schools. (in Persian)
Ataran, M., & Ayati, M. (2006). Theoretical framework of teacher educating curriculum planning in ICT time based on analysis psychological, social, philosophical principles. Journal of Course Program Studies, 3(1), 112-133. (in Persian)
Bakhtiari, M., & Ahmadi, G. (2007). Review rate of effectiveness on the job trainings information technology & communication high school teachers in Isfahan city. Journal of Knowledge & Research in Human Science, 3(13), 123-134. (in Persian)
Capel, S., Leask. M., & Turner, T. (2001). Learning to Teach in the Secondary School: A Companion to School Experience, with a Forward by Professor Peter Mortimor. London: Rutledge Flamer National Center for Education .
Carlson, S., & Gadio, C. T. (2002). Teacher professional development in the use of technology. N. W. D and A. Draxler (Eds). Technologiesfor Education: Potential, Parameters and Prospects, 118-132. Paris: UNESCO.
Deryakulu, D., Buyukozturk, S., & Ozcinar, H. (2010). Predictors of academic achievement of student ICT teacher with different learning styles. International Journal of Human and Social Sciences, 5(9), 567-573.
Director General of Education Office & Promotion Professional Skills & Teacher Training. (2009). Analysis Condition Information Technology in Iran. Retrieved from http://www.itanalyze.ir (in Persian).
Farahani, A. (2001). Role of technology in training of physical education & its difficulties. Journal of Research in Athletic Sciences, 1(5), 34-44. (in Persian).
Gerald, J., & Wild, W. (1996). Australian managers perception, attitues and use of information technology. Journal of Information and Software Technology, 7(12), 783-789.
Ghafari, Z. (2009). Information technology in educatin area. Resalat Newspaper, 23 May, 3-2, 674. (in Persian).
Hamidi, M., & Yarahmadi, R. (2009). Application of information technology in empowering of employees of state 5 library of Islamic Azad University. Epistemology Seasonal Book, 5(2),10- 16. (in Persian).
Lorkian, M. (2004). Evalution plan of development of empowering of teachers in application ICT of tehran in 2003-2004. M.S. Thesis, Psychology & Education Science Department, Education Technology Group, Tarbiat Modarres University. (in Persian).
Pelgrum, W. J., & Anderson, A. C. (1999). ICT-Monitor 1999: Voortgezet ondervijs, [ICT-Monitor 1999: Secondary Education]. Esheed: Universities Twente, Onderzoed Scentrum Toege Paste Onder Wijskunds.
Shahbazi, S. (2006). Review Rate of Benefitting of High School Teachers in Isfahan City from Information & Communication Technology & Developement Methods. M.S. Thesis Education Planning, Isfahan, Science Department. (in Persian).
Sharifi, A., & Eslamieh, F. (2009). Observation to Application New Technologies in Education & Management (Second Edition). Tehran: Farhang Sabz. (in Persian).
UNESCO. (2002). Information and Communication Technology in Teacher Education. Retrieved from http://www.unesco.org
Veise, M. (2005). Review Rate of Adaption ICT Educational Course with Professional Necessities of Government Girls High Schools Teachers in State 5 Tehran. M.S. Thesis of Educational Adminstraion, Islamic Azad University Research & Sciences Branch, Tehran. (in Persian).
Zakeri, A., Khajelo, S., & Afrayee, H. (2011). Review application of educational technology in teaching process. Journal of Educational Technology, 2(3), 14-20. (in Persian).
Zofen, Sh. (2004). Applicaton of New Technology in Education (Second Edition). Tehran: SAMT. (in Persian).