رابطه راهبردهای جستوجوی اطلاعات در اینترنت با مهارت خواندن زبان انگلیسی
الموضوعات :
مهرک رحیمی
1
,
محبوبه حسینی
2
1 - استادیار گروه زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
تاريخ الإرسال : 14 الجمعة , رجب, 1434
تاريخ التأكيد : 03 الأربعاء , شعبان, 1434
تاريخ الإصدار : 24 الخميس , رمضان, 1434
الکلمات المفتاحية:
راهبرد,
جنسیت,
اینترنت,
جستوجوی اطلاعات,
مهارت خواندن,
زبان انگلیسی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر، با هدف بررسی راهبردهای جستوجوی اطلاعات در اینترنت توسط دانشآموزان و رابطه این راهبردها با سطح مهارت خواندن زبان انگلیسی و جنسیت انجام شد. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانشآموزان دختر و پسر دوره متوسطه هستند که در سال تحصیلی 91-1390 در مدارس روزانه شهر گرگان مشغول به تحصیل بودهاند. از بین جامعه مورد نظر، 190 دانشآموز به روش نمونه در دسترس (فقط دانشآموزانی که با اینترنت کار میکردند) انتخاب شدند. نمونه مورد نظر، پرسشنامه راهبردهای جستوجوی اطلاعات در اینترنت را که سه راهبرد فرآیندی، فراشناختی و رفتاری را میسنجد، تکمیل نمودند (پایایی ابزار = 75/0). همچنین، آنها در آزمون خواندن مهارت زبان انگلیسی کِت (آزمون پایه دانشگاه کمبریج) شرکت نمودند (پایایی ابزار = 71/0). برای تحلیل دادهها از تحلیل واریانس چندگانه (مانوا) و ضریب همبستگی استفاده شد. یافتهها نشان داد که جنسیت بر راهبردهای رفتاری تأثیر دارد. بدین معنی که، پسران از این راهبردها بیشتر از دختران استفاده میکنند. اما در استفاده از دو راهبرد فرآیندی و فراشناختی اختلافی بین دو گروه مشاهده نشد. بررسی رابطه میان مهارت خواندن زبان انگلیسی و بهکارگیری راهبردهای جستوجوی اطلاعات نشان داد که دو متغیر، ارتباط مثبت و معناداری با یکدیگر دارند. علاوه بر این، با در نظر گرفتن زیرمقیاسهای پرسشنامه راهبردهای جستوجوی اطلاعات مشخص شد که مهارت خواندن با راهبردهای شناختی و رفتاری رابطه مثبت و معناداری دارد؛ اما این رابطه با راهبردهای فرآیندی معنادار نبود.
المصادر:
Amini, K., Amini, A., Yaghoubi, M., & Amini, D. (2007). High-school students and computer games. Iranian Psychologists, 4(14), 189-198. (in Persian).
Bates, R., & Khasawneh, S. (2007). Self-efficacy and college students’ perceptions and use of online learning systems. Computers in Human Behavior, 23,175-191.
Borgman, C. L., Hirsh, S., Walter, V., & Gallagher, A. (1995). Children’s searching behavior on browsing and keyword online catalogs: The Science Library Catalog Project. Journal of the American Society for Information Science, 46, 663-684.
Bos, N. (2000). High school students’ critical evaluation of scientific resources on the World Wide Web. Journal of Science Education and Technology, 9, 161-173.
Brand-Gruwel, S., Wopereis, I., & Vermetten, Y. (2005). Information problem solving: Analysis of a complex cognitive skill. Computers in Human Behavior, 21, 487-508.
Britt, M. A., & Aglinskas, C. (2002). Improving students’ ability to identify and use source information. Cognition and Instruction, 20, 485-522.
Brown, S., Fuller, R. & Vician, C. (2004). Who’s afraid of the virtual world? Anxiety and computer-mediated communication. Journal of the Association for Information Systems, 5, 99-107.
Burdick, T. A. (1996). Success and diversity in information seeking: Gender and the information search styles model. School Library Media Quarterly, Fall, 19-26.
Cooper, J. (2006). The digital divide: The special case of gender. Journal of Computer Assisted Learning, 22,320-334.
Hartley, K., & Bendixen, L. D. (2001). Educational research in the Internet age: Examining the role of individual characteristics. Educational Researcher, 30, 22-26.
Ho, L. A., Kuo, T. H., & Lin, B. (2012). The mediating effect of website quality on internet searching behavior. Computers in Human Behavior, 28, 840-848.
Johnson, K., & Johnson, H. (1999). Error Analysis. In K. Johnson and H. Johnson (Eds.). Encyclopedic Dictionary of Applied Linguistics, (pp. 110-115). Oxford: Blackwell Publishers.
Kuhlthau, C. C. (1999). Accommodating the user’s information search process: Challenges for information system designers. American Society for Information Science, 25, 12-16.
Large, A., Beheshti, J., & Rahman, T. (2002). Gender differences in collaborative Web searching behavior: An elementary school study. Information Processing & Management, 38, 427-443.
Lazonder, A. W., & Rouet, J. F. (2008). Information problem solving instruction: Some cognitive and metacognitive issues. Computers in Human Behavior, 24, 753-765.
Leong, S., & Hawamdeh, S. (1999). Gender and learning attitudes in using Web-based science lessons. Information Research, 5(1). Retrieved from http://www.shef.ac.uk/is/publications/infres/paper66.html
Lorenzen, M. (2002). The land of confusion? High school students and their use of the World Wide Web for research. Research Strategies, 18, 151-163.
Martin, S. (1998). Internet use in the classroom. Social Science Computer Review, 18, 411-418.
Mashhadi, M., Rezvanfar, A., & Yaghoubi, J. (2007). Effective factors on IT application by agricultural and natural resources members at Tehran University. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, 2(44), 151-168. (In Persian).
Montazer, G., Nasiri Saleh, F., & Fathian, M. (2007). A model for information literacy development in Iran. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, 2(44). 109-130. (in Persian).
Movahed-Mohammadi, H., & Iravani, H. (2002). The pattern of Internet use by students of Agricultural Faculties of Iran. The Journal of Agricultural Science, 4(33), 717-727. (in Persian).
Nejati, R., & Ashrafi, H. (2011). Applied statistics in simple. Tehran: Shahid Rajaee Teacher Training University Press. (in Persian).
Rahimi, M., & Yadollahi, S. (2011). A study on the relationship between high-school students’ computer anxiety with their field of study, gender, and English language achievement. Quarterly Journal of Educational Innovations, 10(39), 51-74. (in Persian).
Rouet, J. F., & Levonen, J. J. (1996). Studying and learning with nonlinear documents: Empirical studies and their implications. In J.F. Rouet, J. J. Levonen, A. P. Dillon, & R. J. Spiro (Eds.), Hypertext and cognition (pp. 9-24). Mahwah, NJ: Erlbaum.
Roy, M., & Chi, M. T. H. (2003). Gender differences in patterns of searching the Web. Journal of Educational Computing Research, 29, 335-348.
Simons, R. J., Van der Linden, J., & Duffy, T. (2000). New learning: Three ways to learn in a new balance. In R. J. Simons, J. Van der Linden, & T. Duffy (Eds.), New learning (pp. 1–20). Dordrecht: Kluwer.
Tsai, M. J. (2009). Online Information Searching Strategy Inventory (OISSI): A quick version and a complete version. Computers & Education, 53, 473-483.
Walraven, A., Brand-gruwel, A., & Boshuizen, P. A. H. (2008). Information-problem solving: A review of problems students encounter and instructional solutions. Computers in Human Behavior, 24, 623-648.
Walraven, A., Brand-gruwel, A., & Boshuizen, P. A. H. (2010). Fostering transfer of websearchers’ evaluation skills: A field test of two transfer theories. Computers in Human Behavior, 26, 716-728
Yee, P., Hsieh-Yee, I., Pierce, G. Grome, R., & Schantz, L. (2004). Self-evaluative intrusive thoughts impede successful searching on the Internet. Computers in Human Behavior, 20, 85-101.