شناسایی مولفه های موثر بر بازاریابی گردشگری تندرستی با استفاده از روش فراترکیب
الموضوعات :بهرام غفاری 1 , شهربانو قلی پور فریدونی 2 , مهدی روح الامینی 3
1 - گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل، ایران
2 - گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل، بابل، ایران
3 - گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل، بابل، ایران
الکلمات المفتاحية: گردشگری, گردشگری تندرستی, بازاریابی گردشگری, فراترکیب,
ملخص المقالة :
توسعه گردشگری تندرستی می تواند نشاط جسمی و روحی، کاهش هزینه های درمانی و افزایش درآمد ملی را به ارمغان آورد. هدف پژوهش حاضر، شناسایی مولفه های موثر بر بازاریابی گردشگری تندرستی است. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از روش فراترکیب با رویکرد سیستماتیک و با روش هفت مرحله ای سندلوسکی و باروسو انجام شد. جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه تحقیقات داخلی و خارجی چاپ شده در حوزه گردشگری تندرستی از سال 2012 تا 2022 میلادی و 1391 تا 1401 شمسی می باشد. در این راستا، کلید واژه های مرتبط با هدف پژوهش مورد جستجو قرار گرفت که در نهایت 23 مقاله که از معیارهای ورود به مطالعه برخوردار بودند با استفاده از روش کدگذاری سه مرحله ای (باز، محوری، انتخابی) تجزیه و تحلیل شدند. بر اساس مقاله های منتخب و بررسی های صورت گرفته، 70 کد در قالب 17مفهوم و 5 مقوله اصلی دسته بندی شدند. مولفه های موثر بر بازاریابی تندرستی در 5 مقوله، جاذبه مکانی (جاذبه، مکان)، کیفیت خدمات (کارکنان، آموزش، فرهنگ، برنامه ریزی، محصول، امکانات و زیرساخت ها)، قیمت خدمات (قیمت)، پشتیبانی دولت (حمایت دولت، امنیت، رضایت، وفاداری، مشارکت)، تبلیغات (تبلیغات و اطلاع رسانی، فناوری اطلاعات، کانال های بازاریابی)، استخراج گردید. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد، مدیران حوزه گردشگری کشور می توانند با مد نظر قرار دادن این دسته از عوامل با برنامه ریزی مناسب، گام های مثبت و کارآمدی در جهت توسعه گردشگری تندرستی بردارند.
آرامش، حامد و همکاران. (1399). تأثیر بازاريابی سبز بر گردشگری پزشکی با نقش میانجی فناوری، نشریه چشم انداز مدیریت بازرگانی، شماره 41، صص: 137-155.
ارفعی، عزیز و نمامیان، فرشید.(1401). شناسایی مؤلفه های بازاریابی گردشگری با استفاده از روش فراترکیب، دوفصلنامه مطالعات اجتماعی گردشگری، دورۀ 20، شمارۀ 20، صص: 211-234.
اسعدی، میر محمد و همکاران. (1398). توسعه گردشگري سلامت با رويكرد كيفي نگاشت شناختي، موسسه تحقیقات علوم بهداشتی ایران، دوره 18، شماره 5، صص: 455-464.
بازگیر، رحیم و همکاران. (1400). مدل توسعۀ گردشگری طبیعت با رویکرد فراترکیب (مطالعۀ موردی: کشور ایران)، فصلنامه علمی برنامه ریزی منطقه ای، سال 11، شماره 43، صص: 1- 15.
پاشایی فر، علیرضا و همکاران. (1400). طراحی الگوی بازاریابی گردشگری پزشکی به روش فراترکیب، راهبردهای مدیریت در نظام سلامت، شماره 3، صص: 260-275.
ترابی فارسانی، ندا و همکاران. (1400). تقاضاي گردشگري تندرستی در حوزه شهري- روستایی شهرستان سرعین، فصلنامه جغرافیا، شمارۀ 68، صص: 118-142.
ثانوی گروسیان، وحید و همکاران. (1399). ارائه مدل گردشگری سلامت با استفاده از مدل سازی ساختاری تفسیری (ISM) (مورد مطالعه شهر مشهد)، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره 97، صص: 249-269.
حسنقلی پور، طهمورث و همکاران. (1398). ارائه چارچوبی برای شناسایی و تجاری سازی فرصت های کارآفرینی در صنعت گردشگری تندرستی، فصلنامة گردشگری و توسعه، دوره 8، شماره 2، صص: 1-22.
حیدرزاده، کامبیز و همکاران. (1396). تاثیر کیفیت خدمات گردشگری بر وفاداری به مقصد گردشگری با توجه به نقش میانجی تصویر ذهنی از مقصد گردشگری و رضایت گردشگران ، فصلنامه مطالعات گردشگری، سال 12، شماره 40، صص: 115-153.
خورشیدی، محمد جلیل و معتمد، محمد کریم. (1389). تحلیل اسنادی نقش گردشگری کویر در توسعه پایدار شهرستان اردستان، فصلنامه فضای گردشگری، سال 4، صص: 1-16.
ذکاوتی، فروغی و نعامی، عبدالله. (1398). تبیین عوامل موثر بر گردشگري سلامت با رویکرد گیاهان دارویی، مجله پژوهشنامه حلال، شماره 2، صص: 65-76.
زحمتکش سردوراهی، مهدیه و همکاران. (1399). عوامل مؤثر بر بازاریابی ویروسی در توسعه گردشگری سلامت، نشریه مدیریت بهداشت و درمان، شماره 11، صص: 45- 55.
سعید بخش، سعید و همکاران. (1399). طراحی مدل بازاریابی الکترونیکی گردشگری پزشکی جمهوری اسلامی ایران؛ با رویکرد سیستم های پیشنهاد دهنده، فصلنامه علمی تحقیقات بازاریابی نوین، شماره 37، صص: 105- 128.
کیا کجوری، حکیمه و همکاران. (1399). ارائه مدل مزیت های رقابتی کسب و کار گردشگری سلامت در پساکرونا با بکارگیری تکنیک فرا ترکیب، نشریه مدیریت کسب وکارهای بین المللی، شماره 4، صص: 45-66.
مانیان، امیر و رونقی، محمد حسین. (1394). ارائه چار چوب جامع پیاده سازی بازاریابی اینترنتی با استفاده از روش فراترکیب، مدیریت بازرگانی، دوره 7، شماره 4، صص: 1- 15.
منصوری، سید حسین و همکاران. (1400). طراحی مدل بازاریابی گردشگری پزشکی با استفاده از رویکرد داده بنیاد " یک مطالعه کیفی"، مجله دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي مشهد، شماره 3، صص: 3505-3516.
نسیمی، محمد حسن و همکاران. (1398). طراحی مدل آمیخته بازاریابی گردشگری با تأکید بر وفاداری ذینفعان، فصلنامه گردشگری شهری، دورۀ 6، شمارۀ 1، صص: 47-66.
نیک بین، مهنا و همکاران. (1398). مدل مفهومی توسعه پایدار گردشگری فرهنگی با رویکرد فراترکیب، دوفصلنامه مطالعات اجتماعی گردشگری، شماره 14، صص: 73-102.
Elfi Azhar, Muhammad et al. (2019). The Role Of Marketing Mix And Service Quality On Tourist Satisfaction And Loyalty at Samosir, Independent Journal of Management & Production (IJM&P), Volume 10, No. 5, Page 1662.
Ghaleb Magatef, Sima. (2015). The Impact of Tourism Marketing Mix Elements on the Satisfaction of Inbound Tourists to Jordan, International Journal of Business and Social Science, Volume 6, No. 7, Page 41.
Jufri Rasyid, Muhammad, Muhamadiyah Bone, STKIP. (2017). The Effect Of Marketing Mix, Image And Service Quality Toward The Domestic Tourism Satisfaction in Bone District, Journal of Research in Business and Management, Volume 5, Issue 4, Page 69.
Karim, Rehmat et al. (2021). The Impact of 4Ps Marketing Mix in Tourism Development in the Mountain Areas: A Case Study, International Journal of Economics and Business Administration, Volume IX, Issue 2, Page 231.
Mahmoud Al-Azzam, Abdel Fattah. (2016). A Study of the Impact of Marketing Mix for Attracting Medical Tourism in Jordan, International Journal of Marketing Studies, Volume 8, No. 1, Page 139.
Niroomand, P et al. (2012). Identification and classification of mobile business models based on meta-synthesis approach. Information Technology Management, 4(10), Page 179.
Pathomsirikul, Yaowapa. (2019). Marketing Strategies Affecting Chinese Tourists Decision Making And Loyalty Toward Medical And Wellness Tourism In Thailand, UTCC International Journal of Business and Economics (UTCC IJBE), Volume 11, Number 2, Page 37.
Pomering, Alan. (2010). Conceptualising a contemporary marketing mix for sustainable tourism marketing, Proceedings of the 20th Annual Conference of the Council for Australian University Tourism and Hospitality Education (CAUTHE), Page 1.
Purnama Trimurti, Christimulia & Bagus Rai Utama, I Gusti. (2019). Confirmation of the Tourism Marketing Mix Model in the Perspective of Foreign Tourists, The International Journal of Business Management and Technology, Volume 3, Issue 6, Page 241.
SUBOTIĆ, Marko et al. (2021). Evaluating the Impact Of 5Cs Model Factors and Marketing Mix Analysis: A Case Study, Innovation Management and information Technology impact on Global Economy in the Era of Pandemic, ISBN: 978-0-9998551-6-4. Spain.