بررسی عوامل موثر بر توسعه عملکرد روابط عمومی در سازمان تامین اجتماعی با رویکرد مدیریت استراتژیک
الموضوعات :مجتبی رضوانی 1 , مهرداد متانی 2 , محمدرضا باقرزاده 3 , علی فلاح 4
1 - گروه مدیریت، واحد قائم شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائم شهر، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت، واحد قائم شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائم شهر، ایران (نویسنده مسئول)
3 - استادیار، گروه مدیریت، واحد قائم شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائم شهر، ایران
4 - استادیار، گروه مدیریت، واحدنور، دانشگاه آزاد اسلامی، نور، ایران
الکلمات المفتاحية: مدیریت استراتژیک, روابط عمومی, توسعه عملکرد , سازمان تامین اجتماعی,
ملخص المقالة :
در مقاله، روش پیمایشی مقطعی استفاده شده که هدف ، بررسی عوامل مؤثر بر توسعه عملکرد روابط عمومی در تأمین اجتماعی با رویکرد مدیریت استراتژیک است. جامعه آماری تحقیق 1500 نفر از مدیران و کارکنان سازمان بود . بر اساس جدول مورگان 306 نفر نمونه انتخاب شدهاند. ابزارهای جمعآوری اطلاعات پرسشنامه بودکه شامل 33 بُعد و 104 سوال بوده و برای بررسی دادهها از تحلیل عاملی تأییدی (CFA) و آزمون تناسب مدل و مدل معادلات ساختاری برای آزمون فرضیههای بیان شده در مطالعه استفاده شد. روش تحلیل دادهها نیز با استفاده از smart.PLS و SPSS بوده و در بخش کیفی از تحلیل داده بنیاد استفاده شدو کدگذاریهای باز، محوری و انتخابی استفاده شد. گردآوری دادهها از طریق مصاحبه با ده نفر افراد صاحب نظر و خبره در حوزه روابط عمومی انجام و نتایج نشان داد که مقولهها شامل ارتباط مؤثر با مخاطب، ارزیابی عملکرد سازمانی، استراتژی رقابتی، اطلاعرسانی، اعتمادسازی، آموزش کارکنان، انگیزه کارکنان، اهداف و چشم انداز سازمانی، برنامهریزی سازمانی، بهبود عملکرد، پاسخگویی سازمان، تأمین منافع کارکنان، تدوین و اجرای استراتژی، تصمیم-گیری سازمانی، تعهد سازمانی، تغییر سازمانی، توانایی کارکنان، تیم سازمانی، فرهنگ سازمانی، حمایت مدیران ، دانش ارتباطی، ذیفنعان ، ساختار ، شرایط سازمانی، شناخت و مدیریت افکار عمومی، عوامل اقتصادی ،تکنولوژیکی، سیاسی، فرهنگی و قانونی، مشارکت کارکنان، منابع و زیرساخت سازمانی، منافع سازمانی، وفاداری به سازمان شناسایی گردید. شاخص کلی برازش (GOF) در بخش کمی برابر 581/0 به دست میآید که شاخصی قوی و نشان کیفیت بالای مدل دارد. نتایج نشان داد شدت اثر روابط بین متغیرها معنادار است.