بررسی نقش آمیختههای بازاریابی بر بهبود فروش محصولات کشاورزی در شهرستان سقز
الموضوعات :حسین شریفی 1 , لقمان رشیدپور 2 , سلیمان رسولی آذر 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی مهاباد، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت کشاورزی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت کشاورزی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران
الکلمات المفتاحية: آمیخته های بازاریابی, بهبود فروش محصولات کشاورزی, سقز, بازاریابی محصولات کشاورزی,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف بررسی نقش آمیختههای بازاریابی بر بهبود فروش محصولات کشاورزی در شهرستان سقز انجام شد. هدف تحقیق کاربردی و روش تحقیق توصیفی – پیمایشی بود. جامعه تحقیق کلیه کشاورزان حوزه شهرستان سقز به تعداد 372 نفر بود. در این پژوهش از ابزار پرسشنامه استاندارد آمیختههای بازاریابی شارما و گوتان(2018) و بهبود فروش محصولات کشاورزی حسینی(1390) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل یافتهها از نرم افزار SPSS استفاده شد و از آمارههای کالموگروف اسمیرنف، رگرسیون وضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج نشان داد که فرضیه های پژوهش در سطح معنی داری کمتر از 05/0 معنی دار بود بدین معنی همه فرضیه های تحقیق صحیح واقع گشتند و این نشان می دهد که آمیخته های بازاریابی منجر به بهبود فروش محصولات کشاورزی در شهرستان سقز خواهد شد. نتایج نشان داد که پهار فرضیه مذکور در سطح پایین تر از 05/0 معنی دار گزارش شد، همچنین از بین خرده مقیاس های آمیخته های بازاریابی عامل قیمت بیشتریت همبستگی را داشت و عامل مکان توزیع کمترین همبستگی را به خود اختصاص داده بود، لذا نتیجه می گیریم برای بهبود فروش محصولات کشاورزی می توانیم از آمیخته های بازاریابی استفاده کنیم و همچنین از عامل قیمت بایستی برای بهبود فروش محصولات کشاورزی به درستی استفاده نماییم. لذا پیشنهاد می شود که به کشاورزان در باب مفهوم آمیخته های بازاریابی آموزش های لازم داده شود.