ارائه مدل پیش بینی رفتار خرید مصرف کنندگان محصولات چرمی با رویکرد NLP
الموضوعات :
حمیده سیفی شجاعی
1
,
مرتضی محمودزاده
2
,
حسین بوداقی خواجه نوبر
3
,
ناصر فقهی فرهمند
4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
4 - دانشیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
الکلمات المفتاحية: رفتار خرید آنلاین, یادگیری ماشین, مدلسازی موضوعی, تخصیص پنهان دیریکله(LDA), پردازش زبان طبیعی(NLP).,
ملخص المقالة :
این تحقیق با هدف ارائه مدل پیش بینی رفتار خرید مصرف کنندگان محصولات چرمی با رویکرد NLP انجام گرفته است. پژوهش حاضر، از نظر هدف پژوهشی اکتشافی و از نظر نتیجه، جزء پژوهش های کاربردی می باشد. این تحقیق بصورت آمیخته و در قالب دو مطالعه کیفی و کمّی ارائه می شود، لذا از روش پژوهش آمیخته جهت انجام این دو مطالعه استفاده شده است. برای قسمت کیفی و تعیین عوامل، از تحلیل و ترکیب نتایج مطالعات قبلی و تعیین شاخص های تاثیرگذار بوسیله خبرگان که بطور هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند، به روش دلفی بدست آمده است. برای قسمت کمی، از مدلسازی موضوعی و پردازش زبان طبیعی(NLP) استفاده شده است. مولفه های رفتار خرید مصرف کنندگان محصولات چرمی با روش مدلسازی موضوعی و الگوریتم LDA و نتایج حاصل، بر اساس ابر کلمات، گراف و نمودار تکرار واژگان، سه موضوع بدست آمد که موضوع اول با عنوان قصد خرید، موضوع دوم با عنوان کیفیت کالا و موضوع سوم با عنوان ویژگی کالا نامگذاری شدند. با توجه به نتایج ارائه شده، روابط علی بین متغیر انتخابی و همچنین متغیرهایی که از طریق مطالعه کیفی بدست آمده بود، که با روش شبکه بیزین به شکل مدلی ارائه گردید.