ارائه مدل پیش بینی رفتار خرید مصرف کنندگان محصولات چرمی با رویکرد NLP
محورهای موضوعی : بازاریابی
حمیده سیفی شجاعی
1
,
مرتضی محمودزاده
2
,
حسین بوداقی خواجه نوبر
3
,
ناصر فقهی فرهمند
4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
4 - دانشیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
کلید واژه: رفتار خرید آنلاین, یادگیری ماشین, مدلسازی موضوعی, تخصیص پنهان دیریکله(LDA), پردازش زبان طبیعی(NLP).,
چکیده مقاله :
این تحقیق با هدف ارائه مدل پیش بینی رفتار خرید مصرف کنندگان محصولات چرمی با رویکرد NLP انجام گرفته است. پژوهش حاضر، از نظر هدف پژوهشی اکتشافی و از نظر نتیجه، جزء پژوهش های کاربردی می باشد. این تحقیق بصورت آمیخته و در قالب دو مطالعه کیفی و کمّی ارائه می شود، لذا از روش پژوهش آمیخته جهت انجام این دو مطالعه استفاده شده است. برای قسمت کیفی و تعیین عوامل، از تحلیل و ترکیب نتایج مطالعات قبلی و تعیین شاخص های تاثیرگذار بوسیله خبرگان که بطور هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند، به روش دلفی بدست آمده است. برای قسمت کمی، از مدلسازی موضوعی و پردازش زبان طبیعی(NLP) استفاده شده است. مولفه های رفتار خرید مصرف کنندگان محصولات چرمی با روش مدلسازی موضوعی و الگوریتم LDA و نتایج حاصل، بر اساس ابر کلمات، گراف و نمودار تکرار واژگان، سه موضوع بدست آمد که موضوع اول با عنوان قصد خرید، موضوع دوم با عنوان کیفیت کالا و موضوع سوم با عنوان ویژگی کالا نامگذاری شدند. با توجه به نتایج ارائه شده، روابط علی بین متغیر انتخابی و همچنین متغیرهایی که از طریق مطالعه کیفی بدست آمده بود، که با روش شبکه بیزین به شکل مدلی ارائه گردید.
This research has been done with the aim of providing a model for predicting the buying behavior of consumers of leather products with the NLP approach. The current research is part of applied research in terms of its exploratory research goal and in terms of results. This research is presented in a mixed form and in the form of two qualitative and quantitative studies. Therefore, the mixed research method has been used to conduct these two studies. For the qualitative part and determining the factors, it was obtained by analyzing and combining the results of previous studies and determining the effective indicators by experts who were selected purposefully and snowballed, using the Delphi method. For the quantitative part, topic modeling and natural language processing (NLP) have been used. The components of purchasing behavior of consumers of leather products with thematic modeling method and LDA algorithm and the resulting results, based on super words, graphs and word repetition graphs, three topics were obtained, the first topic is called purchase intention, the second topic is product quality and topic Third, they were named as product characteristics. According to the presented results, the causal relationships between the selected variable and also the variables that were obtained through the qualitative study, which were presented in the form of a model using the Bayesian network method.