تاثیر تحول دیجیتال بر عملکرد بانکهای بورسی ایران
الموضوعات :
علی کی لانی
1
,
افسانه اوضاعی
2
,
حسن کوهی
3
1 - گروه مدیریت امور بانکی، موسسه عالی آموزش بانکداری ایران، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت امور بانکی، موسسه عالی آموزش بانکداری ایران، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت امور بانکی، موسسه عالی آموزش بانکداری ایران، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: بانکداری دیجیتال, کارایی, بانک های بورسی, صنعت بانکداری,
ملخص المقالة :
این تحقیق با هدف بررسی گرایش به بانکداری دیجیتال و آثار آن بر کارایی بانکها صورت گرفت، گرایش بانکها به ارائه خدمات بانکداری دیجیتال بر اساس تحولات فضای کسب و کار موجب گردید بانکها در این حوزه سرمایه گذاریهای زیادی را انجام دهند. در عین حال دلایل گرایش بانکها به این حوزه و انگیزه اصلی آنها نیز بسیار حائز اهمیت است. در مطالعه ادبیات این تحقیق روند تحول بانکداری از بانکداری سنتی تا بانکداری دیجیتال بررسی شد همچنین ضمن توجه به مفهوم نقدینگی، عوامل موثر بر عرضه و تقاضای نقدینگی و ارتباط بین خدمات بانکداری دیجیتال و میزان نقدینگی و سود آوری بانکها مورد مطالعه قرار گرفت . در محاسبه کارایی با استفاده از روش تحلیل پوششی دادهها در دو مرحله، قبل از لحاظ متغیرهای مربوط به خدمات بانکداری دیجیتال و بعد از لحاظ این متغیرها سنجش کارایی صورت گرفت. همچنین با استفاده از آمار و اطلاعات عملکردی 18 بانک بورسی ایران طی سال های 1398 لغایت 1401 دوره انتخاب شده جهت انجام این پژوهش، نحوه برخورد بانکها با مقوله بانکداری دیجیتال به عنوان یک مزیت راهبردی یا الزام راهبردی، مطالعه شد. بررسی کارایی بانکها و تغییرات آن با عنایت به خدمات بانکداری دیجیتال در یک بازه زمانی 4 ساله از نوآوری های ویژه این تحقیق و رویکردی است که در تحقیقات مشابه به انجام نرسیده است. نتایج نشان داد بانک هایی که به صورت فعالانه بر روی خدمات بانکداری دیجیتال سرمایه گذاری کرده اند از کارایی بالاتری برخوردار بوده و منابع بیشتری جذب کردهاند .