عوامل فردی و نگرش زیست محیطی مشتریان در خرید محصولات دوستدار محیط زیست
الموضوعات :یاسان اله پوراشرف 1 , عطا اسلامی 2 , ابوافضل فردوسی 3
1 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی
2 - کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی
3 - دانشگاه آزاد اسلامی
الکلمات المفتاحية: دانش زیست محیطی, نگرش زیست محیطی, هنجارهای اجتماعی, عوامل فردی مصرف کنندگان, تمایل به خرید محصولات دوستدار محیط زیست,
ملخص المقالة :
هدف این تحقیق بررسی رابطه بین عوامل فردی و تمایل به خرید محصولات دوستدار محیط زیست با توجه به نقش میانجی نگرش زیست محیطی مشتریان شرکت آرد کلاله در استان گلستان میباشد. بعبارت دقیقتر، هدف تحقیق این بود که چارچوبی برای بررسی تاثیر عوامل فردی مصرف کننده بر روی قصد رفتاری مصرف کنندگان محصولات دوستدار محیط زیست ارائه نماید. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه مشتریان شرکت آرد کلاله در استان گلستان تشکیل میدهند که تعداد آنها نامعین است و حجم نمونه تحقیق با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 384 نفر بوده که به روش تصادفی ساده انتخاب شده است. جمع آوری دادهها در این پژوهش به روش میدانی و ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامههای استاندارد بوده است. پایایی پرسشنامهها به روش آلفای کرونباخ تعیین و تایید گردیده است. برای بررسی و تحلیل فرضیههای تحقیق از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارلیزرل استفاده شده است. نتایج آزمون فرضیههای پژوهش نشان دهنده تایید تمام فرضیهها و وجود رابطه مثبت و معنادار بین تمام متغیرهای تحقیق میباشد. بعبارت دیگر، نتایج آزمون فرضیههای پژوهش نشان داد که بین عوامل فردی مصرفکنندگان و تمایل آنها به خرید محصولات دوستدار محیط زیست با نقش میانجی نگرش زیست محیطی رابطه معنیداری وجود دارد.
حافظ نیا، محمدرضا (1392). مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی، تهران، انتشارات سمت، چاپ نوزدهم.
حمایتخواه جهرمی، مجتبی، ارشاد، فرهنگ، دانش، پروانه و قربانی، مهدی ( 1396). تأملی جامعه شناختی در باب مناسبات دانش، نگرش و رفتارهای زیست محیطی ) مطالعة دانشجویان دانشگاه تهران). مجله مسائل اجتماعی ایران، سال هشتم، شمارة 1، صص 5 -2.
حمدی، کریم، ﻏﻔﺎری، ﻓﺮﻫﺎد و اﻓﺴﺮدﮔﺎن، آراﻳﻪ (1390). ﺑﺮرﺳﻲ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮ رﻓﺘﺎر ﺧﺮﻳﺪ ﻣﺤﺼﻮﻻت ﺳﺒﺰ در ﺟﻮاﻧﺎن- ﺑﺮرﺳﻲ ﻣﻮردی ﺗﻬﺮان ﺷﻬﺮ. ﻣﺠﻠﻪ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ، شماره 12، صص 21-43.
جزندری، زهرا و جوادی، سید مصطفی (1394). بررسی رابطه فرهنگ با تعهد سازمانی بر اساس مدل فرهنگی هافستد. کنفرانس بینالمللی علوم انسانی، روانشناسی و علوم اجتماعی، مرکز همایشهای بینالمللی صدا و سیما.
رحمتی غفرانی، یلدا، چیرانی، ابراهیم و طالقانی، محمد (1396). گرایشهای ارزشی مصرف کننده و تمایل به رفتار خرید. نشریه علمی- پژوهشی کاوشهای مدیریت بازرگانی، سال نهم، شماره هفدهم، صص 125-147.
زندحسامی، حسام و پروینچی، شیما (1393). به کارگیری نظریه رفتار برنامهریزی شده در بررسی قصد خرید سبز مصرف کنندگان. فصلنامه مدیریت توسعه و تحول، شماره 18، صص 23-30.
عابدی، حسین و حسنی، الهام (1393). بررسی نگرش مصرف کنندگان به محصولات سازگار با محیط زیست و قصد خرید آنان در بخش محصولات مصرفی بی دوام (مطالعه موردی: شهرستان زنجان)، کنفرانس سراسری الکترونیکی محیط زیست و انرژی ایران، شیراز. https://civilica.com/doc/301891 .
عباسی، جواد، رهبری، محسن و عنایتی غلامرضا (1391). دانشجویان ایرانی بررسی عوامل تاثیرگذار بر رفتار خرید سبز مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی قزوین. فصلنامه مدیریت، سال نهم، شماره 27، صص 35-49.
کریمی، سعید (1396). رابطه دانش محیط زیستی با رفتار محیط زیست گرایانه دانشجویان کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا: نقش میانجی گری نگرش محیط زیستی. فصلنامه آموزش محیط زیست و توسعه پایدار، سال ششم، شماره 2.
محمدیان، محمود، ختائی، امیر (1390). رابطه میان عوامل روانی، اجتماعی و رفتار مصرف کننده سبز (حامی محیط زیست). فصلنامه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، شماره 7، صص 143 تا 160.
مفاخری، عبداله (1397). هوش معنوی و نگرشهای زیست محیطی. دو فصلنامه جامعه شناسی آموزش و پرورش، شماره7 بهار و تابستان، صص 144-153.
نخعی، آرزو و خیری، بهرام (1391). بررسی تاثیر عوامل منتخب بر قصد خرید محصولات سبز. مجله مدیریت بازاریابی، شماره 15، صص 105-130.
Ajzen, I. and Fishbein, M. (1980), Understanding attitude and predicting behaviour. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
Amin, S. and Tarun, M.T. (2021), "Effect of consumption values on customers’ green purchase intention: a mediating role of green trust", Social Responsibility Journal, 17 (8), pp. 1320-1336.
Han, T-I. (2014). Understanding the Effects of Social Norms and Knowledge on Socially Responsible Consumer Behavior. PhD Thesis, United States: The Ohio State University.
Hofstede, G. (2011), Dimensionalizing Cultures: The Hofstede Model in Context. Online Readings in Psychology and Culture, 2 (1). https://doi.org/10.9707/2307-0919.1014.
Joshi, Y. and Srivastava, A.P. (2019), Examining the effects of CE and BE on consumers’ purchase intention toward green apparels. Journal of Young Consumers, 21 (2), 255-272.
Kumar, V., Smart, P. A., Maddern, H. and Maull, R.S. (2008), "Alternative Perspectives on Service Quality and Customer Satisfaction",The Role of BPM . International Journal of Service Industry Management.
Malik, C. and Singhal, N. (2017), Consumer Environmental Attitude and Willingness to Purchase Environmentally Friendly Products: An SEM Approach. Journal of Business Perspective, 21(2), 1–10.
Sarkar, J.G., Sarkar, A. and Yadav, R. (2019), Brand it green: young consumers’ brand attitudes and purchase intentions toward green brand advertising appeals. Journal of Young Consumers, 20 (3), 190-207.
Teoh, C.W., Khor. K.C. and Wider, W. (2022), Factors Influencing Consumers’ Purchase Intention Towards Green Home Appliances. Frontiers in Psychology. 13: 927327, 1-12.
Venaik, S., Zhu, Y. and Brewer, P. (2013), "Looking into the future: Hofstede long term orientation versus GLOBE future orientation", Cross Cultural Management: An International Journal, 20(3), pp.361-385,
Wu, S-I. and Chen, J-Y. (2014), A Model of Green Consumption Behavior Constructed by the Theory of Planned Behavior. International Journal of Marketing Studies, Vol. 6, No. 5, 119-132.
_||_