شناخت شناسی سازه انگارانه مدل بحرانهای اجتماعی در جرائم علیه امنیت با تأکید بر بحران شکاف نسلی و چند قطبی سازی
الموضوعات :
آموزه های فقه و حقوق جزاء
سیدمحمّدرضا موسوی فرد
1
,
مریم فراتی
2
1 - استادیار گروه حقوق جزا و جرم شناسی ، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی ، سمنان ، ایران.
2 - استادیار گروه حقوق جزا و جرم شناسی ، واحد دامغان ، دانشگاه آزاد اسلامی ، دامغان، ایران
تاريخ الإرسال : 21 الأحد , رجب, 1444
تاريخ التأكيد : 28 الأحد , ذو الحجة, 1444
تاريخ الإصدار : 04 الخميس , ذو الحجة, 1444
الکلمات المفتاحية:
شناخت شناسی سازه انگارانه بحرانهای اجتماعی,
پیشگیری از جرائم امنیتی ناشی از شکاف نسلی,
پیشگیری رشد مدارانه از چند قطبی سازی اجتماعی,
جرمشناسی پیشگیری از شکاف نسلی,
ملخص المقالة :
تاریخ دریافت: 1401/11/23 تاریخ بازنگری: 1402/04/24 تاریخ پذیرش: 1402/04/25 مدیریت نادرست شکاف نسلی و بحرانهای اجتماعی ناشی از آن، از یک سو به جرائم علیه امنیت عمومی و از دیگر سو، به حفره هویتی تبدیل می گردد. می توان با رویکرد تئوریک سازه انگارانه، مدل بحرانهای اجتماعی ناشی از شکاف نسلی را بررسی و با رویکردهای جرمشناسی پیشگیرانه رشد مدار و امنیتی در میان مدت و بلند مدت، از تبعات منفی آن کاست. رویکرد سازه انگارانه، درک بهتری از بحرانهای اجتماعی ناشی از شکاف نسلی و ابعاد آن، فراهم میآورد. در این رویکرد، نقش عوامل مختلفی مانند شبکههای اجتماعی بر جریان بحرانهای اجتماعی مورد بررسی قرار میگیرد؛ چه اینکه امروزه، شبکههای اجتماعی، یکی از مهمترین سلاح های دشمن برای شکاف نسلی، چند قطبی سازی اجتماعی و تضعیف وحدت ملی و سیاسی است. برای مدیریت بحرانهای اجتماعی ناشی از شکاف نسلی، باید مطالبات اجتماعی بحران زا را از جرائم سازمان یافته علیه امنیت عمومی تمایز داد و برای پیشگیری از تبدیل شکاف نسلی به حفره هویتی و بهبود امنیت اجتماعی، استفاده از رویکردهای جرمشناسی پیشگیرانه رشد مدار ضروری است؛ چه اینکه رویکرد سازه انگارانه و استفاده از رویکردهای جرمشناسی پیشگیرانه رشد مدار، در میان مدت و یا بلند مدت به کاهش تأثیرات بحران های مذکور و بهبود امنیت اجتماعی می گراید.
المصادر:
بیابانی، غلامحسین، (۱۳۹۲)، «نقش رسانه در پیشگیری از جرم»، فصلنامه علمی رسانه، شماره: 3، پیاپی ۲۴.
دانش، پروانه؛ ذاکری نصر آبادی، زهرا؛ سادات عبداللهی، عظیمه، (۱۳۹۳)، تحلیل جامعه شناختی شکاف نسلی در ایران، مجله جامعه پژوهی فرهنگی، شماره: 3، پیاپی ۵.
خوئینی، مینا؛ فراش بندی، رضا، (۱۳۹۶)، «شبکههای اجتماعی و شکاف بین نسلی»، مجموعه مقالات اولین دوره همایش ملی آسیب شناسی و آسیب زدایی پدیده شکاف بین نسلی (زمینهها، چالشها، و راهکارها).
قوام، عبدالعلی، (۱۳۸۴)، «سازه انگاری: سنتز پوزیتویسم و پست پوزیتویسم یا پلی میان نئورئالیزم و نئولیبرالیزم»، فصلنامه تحقیقات حقوق خصوصی و کیفری، سال اول، شماره: 2.
مطلق، معصومه؛ فتحی، سروش، (۱۳۹۰)، «جهانی شدن و فاصله نسلی؛ مطالعه جامعه شناختی فاصله نسلی: با تأکید بر فن آوری اطلاعات و ارتباطات»، مجله مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی، شماره: ۲، پیاپی ۵.
میبدی، محمد رضا؛ شادمان فر، محمد رضا؛ حیدری، مسعود، (۱۴۰۰)، «تغییر جهت گیری پیشگیری بر اساس سیاستهای سخت گیرانه و سازوکارهای محدود کننده حقوق بشری در جرم شناسی امنیتی»؛ فصلنامه حقوق پزشکی ویژه نامه نوآوری حقوقی، دوره پانزدهم.
نجفی ابرندآبادی، علی حسین؛ حبیب زاده، محمد جعفر؛ شمس ناتری، محمد ابراهیم، (۱۳۷۹)، «جرم سازمان یافته در جرم شناسی و حقوق جزاء»؛ فصلنامه مدرس علوم انسانی، دوره چهارم، شماره: ۴، پیاپی ۱۷.
Brown, J.S; Collins, A; Duguid, P. (1989). "Situated cognition and the culture of learning". Educational Researcher. 18 (1): doi: 10.3102/0013189x018001032. HDL: 2142/17979. S2CID 9824073.
Deric, Shannon. (2011). Political sociology: oppression, resistance, and the state. Pine Forge Press. p. 150. ISBN 9781412980401. OCLC 746832550.
Eddy, Matthew Daniel. (2004). "Fallible or Inerrant? A Belated review of the Constructivist Bible". British Journal for the History of Science. 37: doi: 10.1017/s0007087403005338. S2CID 141028650.
Graham, Stephen; Aurigi, Alessandro. (1997).Virtual cities, social polarization, and the crisis in urban public space; Journal of Urban Technology Volume 4, 1997 - Issue 1, https://doi.org/10.1080/10630739708724546
Newman, Denis; Griffin, Peg; Cole, Michael. (1989). The Construction Zone: Working for Cognitive Change in School. Cambridge University Press. ISBN 978-0-521-38942-6.
Obar, Jonathan; et al. (2012). "Advocacy 2.0: An Analysis of How Advocacy Groups in the United States Perceive and Use Social Media as Tools for Facilitating Civic Engagement and Collective Action". Journal of Information Policy. doi:10.5325/jinfopoli.2.2012.1. S2CID 246628982. SSRN 1956352.
Rogoff, Barbara. (1990). Apprenticeship in thinking: cognitive development in social context. Oxford University Press.
Scott, John; Marshall, Gordon. (2009). "Social movements", A Dictionary of Sociology, Oxford University Press, doi:10.1093/acref/9780199533008.001.0001, ISBN 978-0-19-953300-8.
Andrew Eungi. Kim, (2007). The social perils of the Korean financial crisis؛Journal of Contemporary Asia, Volume 34- Issue 2, availability: https://doi.org/10.1080/00472330480000061
Buettner, R and Buettner, K. (2016). A Systematic Literature Review of Twitter Research from a Socio-Political Revolution Perspective. 49th Annual Hawaii International Conference on System Sciences. Kauai, Hawaii: IEEE. doi:10.13140/RG.2.1.4239.9442.
Buettner, R and Buettner, K. (2016). A Systematic Literature Review of Twitter Research from a Socio-Political Revolution Perspective. 49th Annual Hawaii International Conference on System Sciences. Kauai, Hawaii: IEEE. doi:10.13140/RG.2.1.4239.9442. CID 246628982. SSRN 1956352.
Danqing Caib, Chulu Lianga and Yang Chen. (2018). Understanding WeChat Users’ Behavior of Sharing Social Crisis Information; International Journal of Human–Computer Interaction, Volume 34, Issue 4, accessible: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10447318.2018.1427826
de Leon, Cedric. (2013). Party & society: reconstructing a sociology of democratic party politics. ISBN 9780745653686. OCLC 856053908.
Gruffydd Jones, Branwen. (2008). The global political economy of social crisis: Towards a critique of the failed state ideology; Review of International Political Economy Volume 15, 2008 - Issue 2. https://doi.org/10.1080/09692290701869688
Matthews, Michael. (1998). Constructivism in Science Education: A Philosophical Examination. Dordrecht: Springer Science & Business Media. x. ISBN 9780792349242.
Nola, Robert; Irzik, Gürol. (2006). Philosophy, Science, Education and Culture. Springer Science & Business Media. ISBN 978-1-4020-3770-2.
Obar، Jonathan. (2013). "Canadian Advocacy 2.0: A Study of Social Media Use by Social Movement Groups and Activists in Canada". SSRN 2254742.
Obar, Jonathan. (2013). "Canadian Advocacy 2.0: A Study of Social Media Use by Social Movement Groups and Activists in Canada". SSRN 2254724.
Opp, Karl-Dieter. (2009). Theories of Political Protest and Social Movements: A Multidisciplinary Introduction, Critique and Synthesis. Rout ledge. ISBN 978-1-134-01439-2.
Patrick Thaddeus Jackson and Daniel H. Nexon. (2002). "Whence Causal Mechanisms? A Comment on Legro" in Dialogue IO Vol. 1.
Pugh, Jeff. (2008). "Vectors of Contestation: Social Movements and Party Systems in Ecuador and Colombia". Latin American Essays. PDF Available: https://www.researchgate.net/publication/270512275_Vectors_of_Contestation_Social_Movements_and_Party_Systems_in_Ecuador_and_Colombia.
R L O'Block. (1981). Security and Crime Prevention, NCJ Number 78284. The above analytical article is accessible at: https://www.ojp.gov/ncjrs/virtual-library/abstracts/security-and-crime-prevention.
Seifert, Kelvin & Sutton, Rosemary. (2009). Educational Psychology: Second Edition Archived 2017-08-29 at the Way back machine. Global Text Project, https://resources.saylor.org/wwwresources/archived/site/wpcontent/uploads/2011/04/Educational-Psychology.
Bukalerova, L. A; Ostroushko, A. V & Criez, O. (2021). Crimes against information security of minors committed through information and telecommunication networks (including the Internet). Vestnik of Saint Petersburg University. Law.
Gürcan, E. C. (2019). The strategic and economic crisis of open regionalism in Europe. Multipolarization, South–South Cooperation, and the Rise of Post-Hegemonic Governance.
Zhou, Y; Kara, A & Molyneux, P. (2017). Chair-CEO Generation Gap and Bank Risk-Taking. Corporate Finance: Governance.
Harrasova, G. V & Yagudin, R. S. (2023). Cyber environment and measures information security minors. interaction of state authorities, local government and educational organizations in the field of counteraction and prevention of asocial phenomena in the youth environment.
_||_